galéria megtekintése

Kitiltási botrány a budai Várban

22 komment


Czene Gábor

Kiakadtak az idegenvezetők, amiért a miniszterelnöki rezidencia kivitelezési munkálatai miatt kitiltják a turistabuszokat a Várnegyedből. A kormány engedni látszik. A határidőt elhalasztották, az ígéretek szerint a forgalmat nem szüntetik meg teljesen, csak korlátozzák. Tesztidőszak is lesz, próbálnak valahogy kompromisszumra jutni.

5, 9, 16. A számok megfejtése: a menetrend szerint 5 percig tartó utat a pesti Széchenyi tértől a budai Várban lévő Dísz térig 9 perc alatt sikerült abszolválnunk a 16-os busszal, ami – tekintve, hogy a péntek délutáni csúcsforgalomban araszolgattunk – egész tűrhető teljesítmény. A Budapesten praktizáló idegenvezetők azonban attól tartanak, hogy csakhamar eljön a totális dugókat okozó káosz ideje. Az a hír járta ugyanis, hogy a miniszterelnöki rezidencia kivitelezési munkálatai miatt május közepétől lezárják a Várat a turistabuszok elől, a környéken pedig még csak parkolni sem lehet majd.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A turistáktól már most alig lehet mozdulni a Várnegyedben. Az egyik bolgár csoportot kalauzoló idegenvezető nem bizonyult túl közlékenynek. Kérdésünkre szabadkozva csak annyit mondott, hogy hallott ugyan a turistabuszok kitiltásáról, de egyelőre nem látja át a következményeket, nincs véleménye.

 

Egy magyar idegenvezető viszont azonnal kifakadt: „Mi a baj azzal, ha néhány száz méterrel odébb leparkolnak a buszok? Hoztam már ide mozgássérült gyerekeket is. Velük mi lesz? Hogyan jönnek ide?

Az egész azért van, hogy ne zavarjuk az uraságot (értsd: Orbán Viktort)?

Írja meg nyugodtan, hogy mélységesen fel vagyok háborodva!”

Az állásfoglalásban tiltakozó idegenvezetők megdöbbentőnek minősítették, hogy a szakmai szervezetek nagy része kimaradt az előzetes tájékoztatásból is. Az idegenvezetők írásos előterjesztést még nem láttak, de úgy tudják, a kitiltást a kormány azzal indokolja, hogy a megkezdett építkezésekhez szükséges tehergépjárművek és munkagépek, valamint a turistabuszok együttes súlya veszélyezteti a Vár alatti barlangrendszert.

Pedig a turistabuszok helyettesítésére szánt BKK-s járművek súlya sem kisebb.

A Várban megforduló napi átlagosan 35 ezer turista közül legalább 15 ezer szervezett csoporttal érkezik. Megoldhatatlan ennyi embert átszállítani a turistabuszokról a BKK-s járatokra. Az idegenvezetők nem tudnak ezekkel a feltételekkel 40-60 fős csoportokat egyben mozgatni. Az utazási irodák sem vállalhatják annak felelősségét, hogy a csoport szétszakadjon egy idegen városban – áll a tiltakozásban.

Ha nem sikerül mást kitalálni, akkor

lehetetlenné válik a minőségi turizmus. A bevételkiesés naponta becsülhetően 33 millió, fél évre számítva több mint 6 milliárd forint lesz, és ebben nincs benne a várbéli boltok, vendéglátóhelyek vesztesége.

A kaotikus állapotok komoly kártérítési igényekre is jogalapot adhatnak – hívták fel a figyelmet az idegenvezetők.

A Magyar Turisztikai Ügynökség sajtóirodájától kapott közlés szerint van fejlemény a kitiltási ügyben. A pénteken tartott egyeztetésen – ahol az önkormányzat képviselőjén kívül többek között a Miniszterelnökség két államtitkára, Csepreghy Nándor és L. Simon László is részt vett – a jelenlévők egyetértettek abban, hogy a turistaforgalom szervezésében változások szükségesek. De elfogadták azt is, hogy a buszos közlekedésben a változások május 15-e helyett május 31-től lépjenek életbe. Tehát: elhalasztották az intézkedések bevezetését.

Az egyeztetésen azt a javaslatot is támogatták, hogy nem kitiltásra, hanem a turistaforgalom „ésszerű korlátozására” van szükség. A tervek szerint a turistaforgalmat kiszolgáló buszok este héttől reggel hétig szabadon mozoghatnak majd a Várnegyedben. A reggel és este hét óra közötti forgalomra később, a tesztidőszakot követően fognak „mindenki számára elfogadható, közös megoldást találni” – a turisztikai ügynökség legalábbis ezt ígéri.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.