galéria megtekintése

Kiszáll az Alstom – az oroszoknak lejt a metróalagút

Az írás a Népszabadság
2015. 04. 10. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Nem ad be ajánlatot az Alstom az M3-as metróvonal szerelvényeinek felújítására kiírt tenderen, így már csak négy cég marad versenyben. Ezeknek a vállalatoknak a képviselői viszont programot kaptak a jövő hétre: az első alkalmassági rostán túljutott pályázókat külön egyeztetésre hívja a BKV.

A gyártók testközelből szemrevételezhetik a metrókocsik állapotát. Kívánságra egy próbakört is tehetnek a cégek képviselői, hogy – a szerelvények mellett – a felújítandó vonatirányító rendszert is próbára tegyék. Mint ismeretes, a gazdasági, műszaki alkalmasságot vizsgáló első körből öten jutottak tovább: a Budapestre most villamosokat szállító spanyol CAF, a Prágában hasonló orosz kocsikat felújító Skoda, az orosz utódállamokban jelentős számú szerelvényt felújító észt Skinest Rail, az eredeti orosz gyártó Metrowagonmash, illetve a 2-es és 4-es metróvonal új járműveit szállító Alstom. A francia cég azonban aligha vesz részt a „roncsmustrán”.

Több gyártó is úgy gondolja, indokoltabb lenne új szerelvényeket vásárolni a hármas metróvonalra, mint felújítani a régi kocsikat. Indoklásuk szerint ez költséghatékonyabb megoldás lenne.

Az Alstom Transport ugyanis megerősítette a Népszabadság értesülését, miszerint a pályázati dokumentáció áttanulmányozása után úgy döntött: nem ad be ajánlatot az M3-as metróvonal járműparkjának felújítására. A francia gyártó azzal indokolta döntését, hogy a felújítás mindössze 20 évre garantálná a régi járművek további működését. Az Alstom ezért inkább új szerelvények beszerzését javasolja, amelyek biztonságosabb, kényelmesebb és költséghatékonyabb módon szállítanák az utasokat legalább 30 évig. Ez a megoldás az Alstom számításai szerint éves költségszinten mintegy 15 százalékkal kevesebbe kerülne az üzemeltető BKV számára.

 
Több gyártó is úgy gondolja, indokoltabb lenne új szerelvényeket vásárolni a hármas metróvonalra, mint felújítani a régi kocsikat. Indoklásuk szerint ez költséghatékonyabb megoldás lenne.
Több gyártó is úgy gondolja, indokoltabb lenne új szerelvényeket vásárolni a hármas metróvonalra, mint felújítani a régi kocsikat. Indoklásuk szerint ez költséghatékonyabb megoldás lenne.
Teknős Miklós / Népszabadság

Véleményükkel nincsenek egyedül. A Népszabadság másik, egyelőre nem megerősített információja szerint egy másik versenyben lévő pályázó – hasonló érvekkel – szintén az újkocsi-vásárlás mellett lobbizott a fejlesztési minisztériumnál. A válasz állítólag az volt, hogy ez a főváros, illetve a BKV döntése volt. Tarlós István főpolgármester mindenesetre többször is kijelentette, hogy számára csak az a fontos, hogy korrekt verseny legyen. Ezt válaszolta a pályázaton induló Metrowagonmash szerelvényeinek konstrukciós hibái – kinyíló ajtók, nem működő fékek, szoftverleállás – miatt aggódó Metróért Egyesület levelére is.

A BKV minden bizonnyal elégedett lenne az orosz gyártó győzelmével. Ezt a típust már ismerik, nem kell hozzá konfrontálódni a szakszervezetekkel, elbocsátással sem jár. A régi orosz kocsik ugyanis felújítás után is karbantartásigényesek maradnak és bizonyosan kell hozzájuk járművezető. Ellentétben az új, automata szerelvényekkel.

A végső érv azonban az ár lesz. A főváros már a tenderkiírásban leszögezte: a bírálati szempontok közül az ár a legfontosabb. A BKV utólag fizetne, a gyártó nem kérhet előleget. A fővárosi hitelből fizetne, a tenderre egy konzorcium jelentkezett, ám a kölcsönszerződést még a kormánynak is jóvá kell hagynia. A feltételes közbeszerzés viszont jelentős felárat jelent a piacon. Az Alstom, ugye, kiszállt a licitből. A CAF ugyan éppen annyiért szállít új kocsikat Bukarestbe, amennyire az orosz szerelvények felújítását taksálták (60-65 milliárd), de a felújításhoz Budapest közelében kellene gyártóbázist felállítania. Csakhogy a Dunakeszi Járműjavító időközben „átállt” az oroszokhoz. A Skoda rendelkezik a teljes dokumentációval és tapasztalattal a prágai metrófelújításnak köszönhetően, de a gyengülő rubellel és olcsó munkaerővel számoló orosz gyártóval aligha versenyezhet. Az eurózónában működő ajánlattevők nemigen mehetnek 70 milliárd alá, ez az összeg viszont megközelíti az új szerelvények piaci árát.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.