Kissé szűkre szabták a támogatott kocsikat

A napokban adták át az ezredik úgynevezett lehetőségautót, azaz olyan új kocsit, amit mozgássérültek állami támogatással vehetnek meg. Míg a kormány megünnepelte az ezredik autót, addig a mozgáskorlátozottak szövetsége sokadjára jelezte: finomítani kell a rendszert, például azért, mert a kedvezménnyel megvásárolható autók sok kerekes székben élő ember számára nem megfelelőek.
Az első ajtón nem fér be
Az első ajtón nem fér be
Teknős Miklós / Népszabadság

A kabinet bő három évvel ezelőtt módosította a súlyosan mozgáskorlátozott emberek „gépjárműszerzési és -átalakítási” támogatásának rendszerét. Az új szabályok alapján az arra jogosultak az új autó vásárlásához kapható 900 ezer forint állami támogatást – a Széchenyi Bank közreműködésével – kizárólag a Suzukinál használhatják fel, a Swift, az SX4 és az SX4 S-Cross modellek közül kell választaniuk. A program elindítása óta ezren vehették át kedvezményes új Suzukijukat. A kerek számról a kabinet is megemlékezett: szerdán Czibere Károly, az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára adta át az ezredik új gépjármű kulcsát a tulajdonosnak. (A program során használtautó-vásárlásához is lehet támogatást kapni, 600 ezer forintot. Eddig összesen 1802 új és használt autót vásárolhattak mozgássérültek állami támogatással.)

„Az 1000. új Suzuki kulcsát Varga Géza Károly Budafokon élő nyugdíjas kapta, aki kerekes székkel közlekedik, a most átadott autót kiválóan tudja majd használni a mindennapokban” – írta a szaktárca a honlapján. Az ünnepi hangulatot némiképp rontotta az, hogy a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) hosszú hónapok óta jelzi: „finomítani” kell a rendszeren, egyebek mellett azért, mert sokak számára egyszerűen nem felelnek meg azok az autók, amikre az állami támogatást adják.

A MEOSZ szeptember elején már egy – Czibere Károly államtitkárnak címzett – nyílt levélben megfogalmazta a kifogásait. Hegedűs Lajos, a szövetség elnöke azt írta: a gépkocsit önállóan vezető kerekes székes személyek nem, vagy csak nagyon nehezen tudnak beszállni a kocsiba, mert az első ajtó nem elég széles ahhoz, hogy egyedül átülhessenek a vezetőülésbe. További gond – tette hozzá –, hogy nem minden kerekes szék fér el a megvásárolható típusok csomagtartójában. S van évente úgy 5-6 ember, aki olyan járművet szeretne, amelyben speciális átalakítások után kerekes székével a kormányhoz gördülhet – ehhez azonban nagyobb egyterűre vagy mikrobuszra van szükség. A MEOSZ számításai szerint a mozgássérült emberek mintegy 10–15 százaléka esik el az új autó kedvezményes vásárlásától azért, mert számukra nem alkalmasak az adott modellek. A MEOSZ épp ezért egyebek mellett azt javasolta: indokolt esetben tegyék lehetővé, hogy más új modellek közül is választhasson az, aki számára technikai okok miatt nem felel meg egyik most megvehető típus sem. A MEOSZ elnöke kitért arra is: az illetékes államtitkárságtól egyelőre azt a választ kapták, hogy még vizsgálják javaslataikat.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megkeresésünkre közölte, egyeztetnek a kritikákról, de arra a kérdésünkre nem válaszoltak, várható-e a támogatási rendszer módosítása. Nem adtak választ arra sem, miért nem bővítik az állami támogatással megvásárolható autók körét. Azt ugyanakkor megemlítették, hogy használt gépjárművek esetén nincs típusmegkötés. „A használt autók támogatásának célja az, hogy amennyiben a mozgáskorlátozott személy számára a megajánlott új gépkocsi az állapotára tekintettel nem megfelelő – bár a MEOSZ és a finanszírozó szervezet visszajelzéseivel alátámasztott tapasztalataink szerint az igénylők 99 százalékának az autó megfelel –, úgy a speciális igényeinek megfelelő gépjárművet vásárolhasson.” Árnyalja a képet, hogy a használt autó vásárlásához csak harmadával kevesebb, 600 ezer forint támogatás jár, ráadásul az továbbra is érthetetlen: miért nem lehet másféle, a mozgáskorlátozott számára használhatóbb, kényelmesebb új autót választani. Ami pedig a tárca által idézett elégedettségi statisztikát illeti: az volna a meglepő, ha rosszabb eredmény született volna. A felmérésben ugyanis csak azokat kérdezték, akik vásároltak Suzukit, s nem azokat, akinek azért kellett lemondaniuk a vételről, mert számukra a három típus egyike sem megfelelő.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.