galéria megtekintése

Kilenc percet kaptak a pártok üzeneteik közzétételére

5 komment

Lencsés Károly

Hamarosan megjelennek a közszolgálati médiában a politikai reklámok: az országos listával rendelkező 18 pártnak összesen 470 perc, a nemzetiségi listát állító 13 kisebbségnek pedig 130 perc ingyenes adásidő jár.

Ezt egyenlő arányban kell felosztani a Magyar Rádió Zrt., a Magyar Televízió Zrt. és a Duna Televízió Zrt. között, és a kampányhirdetéseket azok legnépszerűbb csatornáin kell sugározni.

Így az M1-en, a Duna TV-n és a Kossuth Rádión nagyjából 157-157 percet kapnak a pártok, 43-43 percet pedig a nemzetiségek.

A jelölő szervezetek számára biztosított időből mindegyik ugyanolyan arányban részesedik, ami pártonként 26 perc 7 másodpercet, a kisebbségek esetében tíz percet jelent. Egy-egy médiumban tehát a választásig hátralevő 25 nap alatt a pártoknak csatornánként nem egészen kilenc perc áll rendelkezésére politikai üzenetek közzétételére.

 

A nemzetiségek még rosszabbul járnak, hiszen ők egyenként mindössze csak valamivel több mint három percet kapnak. A Nemzeti Választási Bizottság (NVB) a rendelkezésre idő felosztásáról kedden döntött.

A választási eljárási törvény szerint a „közszolgálati médiaszolgáltató naponta három alkalommal, a 6–8, 12–14 és 18–20 óra között kezdődő idősávokban, megszakítás nélkül köteles biztosítani a politikai reklámok közzétételét".

"Nem kell attól tartani, hogy a következő három és fél hétre az M1, a Duna vagy a Kossuth Rádió kampánycsatornává alakul."

Egy-egy napra átlagosan nyolcpercnyi reklámidő esik, s ebből valamivel több mint hat perc a pártoknak, nem egészen kettő a nemzetiségeknek jut. 

A reklámszpotokat az egyes szervezetek által megjelölt napon és idősávban kell közzétenni, naponta azonban csak egyetlen időpontot határozhatnak meg, s legfeljebb egy percet köthetnek le.

Amennyiben tehát mind a 18 párt és 13 kisebbség kihasználja a maximális hatvan másodpercet, s ugyanazon csatornára, napra és idősávba kéri a sugárzást, legfeljebb 31 percnyi politikai hirdetést kell egyhuzamban végignézni vagy meghallgatni.

Politikai reklámmaratonok? 

Valószínűbb azonban, hogy a pártok – a korábbiakhoz hasonlóan – rövidebb, harminc másodperc körüli üzenetekkel próbálkoznak. Ez számukra előnyösebb, mert többszöri, csatornánként akár 15-20 megjelenést tesz lehetővé, tehát a választásig a három közszolgálati médiumban majdnem minden nap közzétehetnek egy-egy reklámot.

Nem zárható ki persze, hogy a szervezetek más taktikát követnek, és a kampány hajrájában – március végén, április elején – használják ki a rendelkezésükre álló időt, s az eddigi tapasztalatok alapján nyilván a kora esti műsorsávot részesítik előnyben.

Akkor pedig előfordulhat, hogy hosszabb, 15-20 perces reklámblokkokat sugároznak, így viszont eléggé bizonytalan lehet, hogy a gyorsan egymás után következő kortesüzenetek elérik-e a célközönséget.

A politikai reklámra biztosított szűkös műsoridő, illetve az országos listát állító pártok nagy száma miatt egy-egy szervezet körülbelül ötven szpotot tehet közzé, ami számukra összességében nyolcszáz megjelenést biztosít.

Előnyösebb helyzetbe kerültek volna, ha a kereskedelmi médiumok is vállalják hirdetések sugárzását, ám ingyen egyetlen tévé és rádió sem akart beszállni a kampányba.

Ez azért is kellemetlen a jelölő szervezetek számára, mert esetenként az M1 és a Duna együttes nézettsége sem éri el a tíz százalékot, míg a két nagy kereskedelmi televíziót a nézők csaknem harminc százaléka választja.

2010-ben 6 ezer szpotot sugároztak

A korábbi Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) 2010-ben vizsgálta, hogy az országos listát állító hat párt mely médiumokban és hány alkalommal hirdetett. Akkor a kilenchetes kampányidőszakban összesen több mint hatezer reklámszpotot sugároztak, ebből 1600-at a tévék, 4600-at a rádiók. A televíziókban az MSZP 773, a Fidesz 346 és a Jobbik 109 alkalommal jelent meg, miközben a köztévének a reklámtorta alig hatoda jutott.

Az ORTT becslése szerint akkor listaáron nyolcszázmillióba került a pártoknak a televíziós kampány, és ennek felét az MSZP költötte. A rádióban a Fidesz majdnem 2286 kampányhirdetést közzé, az MSZP 1800-at, a Jobbik pedig 235-öt. A reklámok zömét egyébként a helyi műsorszolgáltatók sugározták, míg az országos, illetve budapesti lefedettséggel rendelkező csatornákon talán hat-hétszáz politikai hirdetés volt, s ezek több mint harmada a Kossuth és a Petőfi Rádióban.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.