galéria megtekintése

Kiderült, mennyibe fájt a kvótanépszavazás

Összesen 16-17 milliárdba kerülhetett az ország legnagyobb rajzversenyének megszervezése és reklámozása.

Az alacsony részvételt minden idők legdrágább kampányával állította elő a kormány és a Fidesz. A Harangozó Gábor szocialista által a minisztériumoktól kikért adatokból kiderült, hogy tavaly decembertől idén augusztusig 6,5 milliárdot költött a kormány a menekültválsággal foglalkozó kommunikációra, majd újabb két szerződés keretében további 5 milliárdot különítettek el őszre. Ezen felül a Fidesz is költött hirdetésekre, hogy pontosan mennyit, még nem tudni.

A kampányban több ezer plakátot helyeztek ki, csak a villanyoszlopokra 5100 lengőplakátot helyeztek ki 238 millióért – derítette ki az RTL Klub. Ennek a cégnek az Orbánnal jó viszonyt ápoló Garancsi István a tulajdonosa. Az MSZP-s politikus által megszerzett adatok alapján a kampányra szánt pénz 75-80 százaléka a kormányközeli lapokban, online újságokban, a filmügyi kormánybiztos, Andy Vajna tulajdonolta TV2-nél és a közmédiában kötött ki.

Az ellenzéki pártok kampányköltése alig mérhető a kormányoldal milliárdos nagyságrendű propagandájához. A legtöbbet, 31 millió forintot a Magyar Kétfarkú Kutyapárt költött. Körülbelül harmadennyit, 10-10 millió forintot költött az MSZP és a DK. Az igen szavazat mellett egyedül kampányoló Liberálisok pedig 12 milliót költöttek, amelyből 10 millió forintot banki hitelből fedeztek.

 

Ezen felül a népszavazás megszervezésére az Országgyűlés 4,9 milliárd forintot különített el. Így becslések szerint a népszavazás 16-17 milliárdnyi közpénzt emésztett fel.

A Nemzeti Választási Iroda még nem adott ki pontos számokat arról, mennyit költöttek el a népszavazás lebonyolítására szánt csaknem ötmilliárdos keretből, de valószínűleg ennél valamennyivel kevesebbet költöttek: a tételek között van egy vészhelyzeti tartalék, amit nem kellett felhasználniuk.

A legtöbb pénzbe a választási szervek működtetése kerülhetett. Erre helyi – települési – szinten 1,9 milliárd, az országgyűlési egyéni választókerületekben mintegy 85 millió, a megyéknél 192 millió, a külképviseleteken kétszázmillió forintot irányoztak elő.

Majdnem 900 millió forintot különítettek el a nyomdaköltségekre
Majdnem 900 millió forintot különítettek el a nyomdaköltségekre
Koszticsák Szilárd / MTI

A központi kiadások között a legnagyobb tétel a nyomdaköltség volt, amire majdnem kilencszázmillió forintot terveztek. Miután a több mint nyolcmillió szavazólapot biztonsági papírra nyomtatták, ezek darabja nettó 15 forintba került. A postai kiadások 438 millióra, a levélben szavazással összefüggő költségek 291 millióra rúghattak.

Majdnem 550 millió terveztek az informatikai feladatokra, s így a vésztartalékkal együtt a teljes összeg 4,96 milliárd forint. Arról, hogy pontosan mennyit sikerült ebből megtakarítani, az iroda csak később tud tájékoztatást adni.

Még az ep-választás is olcsóbb volt

A 2014-es parlamenti választásokra hét és fél milliárd forintot fordítottak, amely az eredetileg tervezetthez képest 1,3 milliárddal kevesebb volt (az összeg a választási rendszer informatikai háttere kiépítésének költségét is tartalmazta). Akkor a helyi, területi és országos választási irodák működtetésére 2,3 milliárdot, a külképviseleteken történő szavazás biztosítása 120 milliót költöttek. A központi kiadásokra – a nyomtatványok, szavazólapok, szavazási kellékek előállítására, az informatikai eszközök beszerzésére és az informatikai rendszerek fejlesztésére, a postaköltségekre, továbbá a határon túliak levélszavazataira – 5,1 milliárdot fordítottak.

A 2014-es európai parlamenti választás ugyanakkor mindössze 3,88 milliárdba került. A tervezetthez képest ez egymilliárddal volt olcsóbb. A helyi kiadások 2,1 milliárdot, a külképviseleteken szavazók miatt felmerült költségek 63 milliót, míg a központi – nyomdai, postai, informatikai – kiadások 1,6 milliárdot tettek ki.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.