galéria megtekintése

Kicserélik az M3-as sínjeit, és utána elkezdik a felújítást

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 25. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Több százmillió forint értékben írt ki pályázatokat a BKV az M3-as metró korszerűsítésére. Budapest közlekedési cége a teljes pályán kicserélné a síneket, ezenfelül korszerűsítenék a metrókocsik utastájékoztató berendezéseit, továbbá lecserélnék a rádiórendszert is.

Mindez azért furcsa, mert közben a városvezetés a vonal komplex rekonstrukcióját tervezi. Tarlós István főpolgármester már tavaly augusztusban jelezte a fejlesztési miniszternek, hogy az M3-as vonal kocsijai „kritikus” műszaki állapotban vannak.

Tarlós szavaival: kritikus – Reviczky Zsolt / Népszabadság

A kormány februárban kért tájékoztatást. A főváros 1100 oldalas jelentést küldött. A vaskos kötetben a BKV helyzetértékelése mellett több szakértői tanulmány is helyet kapott. A dokumentumok a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban tett kitérő után a Miniszterelnökségen landoltak. Egyelőre nem dőlt el – legalábbis a hivatalos tájékoztatás szerint –, hogy a régi kocsikat újítják-e fel, vagy új szerelvényeket vásárolna a főváros.

 

A vonal pályáját, a biztosító-, irányító- és elektromos rendszerét azonban ettől függetlenül teljes egészében fel kell újítani. A beruházás legkevesebb 100 milliárd forintba kerül. Az idei évben tervezett munkák összértéke a teljes felújítási költség egy százalékát sem éri el, és nem jelentik a tervezett komplex felújítási program halasztását vagy megkérdőjelezését – válaszolta lapunk kérdésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

Csakhogy szorít az idő. A tervezési folyamat 2015 végéig is eltart, méghozzá a feladat nagyságát és komplexitását tekintve igen feszített ütemezés mellett van szükség ennyi időre. A BKK egyébként tavaly nyáron írt ki uniós nyílt pályázatot a tervezésre.

Korszerűsítésre szorul az egész vonal
Korszerűsítésre szorul az egész vonal
Reviczky Zsolt

A nyertes köteles elkészíteni a megvalósíthatósági tanulmányt és az összes engedélyezési tervet, de a cég feladata lesz az engedélyek beszerzése és a kivitelezési tender műszaki dokumentációjának összeállítása is. A tervezői tenderre három cég jelentkezett, de a hiánypótlások után csak egy érvényes ajánlat maradt.

Ám a cég – információink szerint a Főmterv – csaknem kétszer annyit számlázott volna, mint amennyit előzetesen szántak rá. Így a BKK hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásra hívta vissza az alkalmas ajánlattevőket. Az eljárás még nem zárult le. A közlekedésszervező várja a cégek végleges ajánlatát.

A nem kevésbé időigényes kivitelezői tendert csak a tervek birtokában hirdethetik meg. S csak ennek sikeres lezárása után kezdődhet a tényleges munka, amely előreláthatólag öt évig tart majd. Jelen elképzelések szerint a felújítást szakaszolnák, így évente 4-4 állomást zárnának le, de várhatóan ez is jelentős közlekedési nehézséget okoz.

A beruházás megvalósításához számítanak a 2014–2020 közötti uniós finanszírozási ciklusban elnyerhető támogatásra. Az uniós források megszerzéséig azonban a vonal – jelenlegi kritikus műszaki állapota miatt – csak jelentős korlátozások bevezetése mellett lenne üzemeltethető – magyarázza a BKK.

Reviczky Zsolt / Népszabadság

Az üzemben tartás érdekében a BKV már tavaly megkezdte a leginkább elhasználódott sínszálak cseréjét, amelyek pontos helyszíneit szakértői vizsgálat határozta meg. Tizenötezer métert a BKV maga cserélt le. A munka most külső vállalkozó bevonásával folytatódik, így 2015 végére fejeződhet be a teljes – 42 ezer sínfolyóméter – cseréje. (Nagyjából a komplex korszerűsítés tervezett kezdetére.) Az erre kiírt kivitelezői pályázat ajánlattételi határideje már lejárt, jelenleg az értékelés zajlik.

Jövő héten zárul a kocsik utastájékoztató berendezéseinek cseréjére kiírt tender. A BKK azzal indokolta a beszerzést, hogy a jelenlegi elavult rendszer már nem képes fogadni és kezelni az újonnan feltöltendő, aktuális szövegeket, valamint az idegen nyelvű tájékoztatást. S akár a meglévő járművek felújítása, akár új járművek vásárlása mellett dönt a városvezetés, a beruházás 2-4 éves átfutási ideje túl hosszú ahhoz, hogy a jelenlegi rendszer kiszolgálhassa.

A korszerűsítés költsége a versenyeztetés során alakul ki, így a BKK nem kívánt becslésekbe bocsátkozni. A beruházásokat a BKK-val kötött közszolgáltatási szerződésben szereplő 8 milliárd forintos fejlesztési forrásából finanszírozza a BKV.

Hétvégi lezárás

A következő két hétvégén péntek este 8 órától a vasárnapi üzemzárásig pótlóbuszok közlekednek a 3-as metró helyett Újpest-Központ és az Árpád híd között. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerdai közlése szerint a pótlásra vágányfelújítás miatt van szükség. A pótlóbuszok az István út–Árpád út–Váci út–Róbert Károly körút útvonalon haladnak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.