A vonal pályáját, a biztosító-, irányító- és elektromos rendszerét azonban ettől függetlenül teljes egészében fel kell újítani. A beruházás legkevesebb 100 milliárd forintba kerül. Az idei évben tervezett munkák összértéke a teljes felújítási költség egy százalékát sem éri el, és nem jelentik a tervezett komplex felújítási program halasztását vagy megkérdőjelezését – válaszolta lapunk kérdésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
Csakhogy szorít az idő. A tervezési folyamat 2015 végéig is eltart, méghozzá a feladat nagyságát és komplexitását tekintve igen feszített ütemezés mellett van szükség ennyi időre. A BKK egyébként tavaly nyáron írt ki uniós nyílt pályázatot a tervezésre.
|
Korszerűsítésre szorul az egész vonal Reviczky Zsolt |
A nyertes köteles elkészíteni a megvalósíthatósági tanulmányt és az összes engedélyezési tervet, de a cég feladata lesz az engedélyek beszerzése és a kivitelezési tender műszaki dokumentációjának összeállítása is. A tervezői tenderre három cég jelentkezett, de a hiánypótlások után csak egy érvényes ajánlat maradt.
Ám a cég – információink szerint a Főmterv – csaknem kétszer annyit számlázott volna, mint amennyit előzetesen szántak rá. Így a BKK hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásra hívta vissza az alkalmas ajánlattevőket. Az eljárás még nem zárult le. A közlekedésszervező várja a cégek végleges ajánlatát.
A nem kevésbé időigényes kivitelezői tendert csak a tervek birtokában hirdethetik meg. S csak ennek sikeres lezárása után kezdődhet a tényleges munka, amely előreláthatólag öt évig tart majd. Jelen elképzelések szerint a felújítást szakaszolnák, így évente 4-4 állomást zárnának le, de várhatóan ez is jelentős közlekedési nehézséget okoz.
A beruházás megvalósításához számítanak a 2014–2020 közötti uniós finanszírozási ciklusban elnyerhető támogatásra. Az uniós források megszerzéséig azonban a vonal – jelenlegi kritikus műszaki állapota miatt – csak jelentős korlátozások bevezetése mellett lenne üzemeltethető – magyarázza a BKK.
|
Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Az üzemben tartás érdekében a BKV már tavaly megkezdte a leginkább elhasználódott sínszálak cseréjét, amelyek pontos helyszíneit szakértői vizsgálat határozta meg. Tizenötezer métert a BKV maga cserélt le. A munka most külső vállalkozó bevonásával folytatódik, így 2015 végére fejeződhet be a teljes – 42 ezer sínfolyóméter – cseréje. (Nagyjából a komplex korszerűsítés tervezett kezdetére.) Az erre kiírt kivitelezői pályázat ajánlattételi határideje már lejárt, jelenleg az értékelés zajlik.
Jövő héten zárul a kocsik utastájékoztató berendezéseinek cseréjére kiírt tender. A BKK azzal indokolta a beszerzést, hogy a jelenlegi elavult rendszer már nem képes fogadni és kezelni az újonnan feltöltendő, aktuális szövegeket, valamint az idegen nyelvű tájékoztatást. S akár a meglévő járművek felújítása, akár új járművek vásárlása mellett dönt a városvezetés, a beruházás 2-4 éves átfutási ideje túl hosszú ahhoz, hogy a jelenlegi rendszer kiszolgálhassa.
A korszerűsítés költsége a versenyeztetés során alakul ki, így a BKK nem kívánt becslésekbe bocsátkozni. A beruházásokat a BKK-val kötött közszolgáltatási szerződésben szereplő 8 milliárd forintos fejlesztési forrásából finanszírozza a BKV.
Hétvégi lezárás
A következő két hétvégén péntek este 8 órától a vasárnapi üzemzárásig pótlóbuszok közlekednek a 3-as metró helyett Újpest-Központ és az Árpád híd között. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerdai közlése szerint a pótlásra vágányfelújítás miatt van szükség. A pótlóbuszok az István út–Árpád út–Váci út–Róbert Károly körút útvonalon haladnak.