Kiakadtak a BKV-sok vezérigazgatójuk pökhendisége miatt
A havi egy-két milliós felső vezetői bérek, a busás jutalmak, a saját használatba adott autók és egyéb luxusjuttatások, meg a vezérigazgató sajátos helyzetértékelése miatt is háborognak a munkavállalók az EKSZ szerint. A BKV-nál az embereket agyonhajszolják, sok a túlóra, a járművezetők pedig – akik szánalmasan alacsony bérért naponta utasok ezreinek a biztonságáért felelnek – egyre nehezebb körülmények között dolgoznak – állítja a szakszervezet.
Nemes Gábor, az érdekképviselet vezetője azt különösen visszataszítónak tartja, hogy alig néhány nappal a pökhendi nyilatkozata előtt Bolla – együttműködést színlelve – kivételesen maga kezdeményezte a jövő évi béremelésre vonatkozó tárgyalást, amelyen a tulajdonosra hivatkozva, álszent módon sajnálkozva, nullaszázalékos ajánlatot tett. Vérlázító, hogy a cég vezetése lenézi, semmibe sem veszi a dolgozókat – hangsúlyozza a szakszervezet elnöke.
A történtek után az EKSZ úgy döntött, hogy – az elmúlt évekhez hasonlóan – merész béremelési követeléssel áll elő, s ettől nem tágít még akkor sem, ha a többi szakszervezet nem áll ki mellettük. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet úgy véli, amennyiben „az adófizető állampolgároknak sem lenne megfelelő megoldás, ha alacsonyan fizetett, kevéssé kvalifikált vezetők vezetnék a céget", akkor ez igaz a dolgozókra is.
Vagyis: a rossz munkakörülmények között, kevés fizetésért dolgozó munkavállaló sem tud az elvárt színvonalon teljesíteni. Az EKSZ ezért január elsejétől ötszázalékos bérfejlesztést, valamint mielőbbi bérfelzárkóztatási programot követel. A szakszervezet elvárja továbbá, hogy a menedzsment szüntesse meg az egyes munkakörökben – az elmúlt évek értelmetlen és meggondolatlan elbocsátásai miatt – keletkezett létszámhiányt, valamint szüntesse meg, illetve legalább megfelelő módon kompenzálja a túlmunkát.
Nemes kérdésünkre elmondta: amennyiben a követeléseiket nem teljesítik, biztosan nem írják alá az idei évre vonatkozó bérmegállapodást. Maga egyébként bízik benne, hogy a tagság a saját érdekei érvényesítése érdekében – leküzdve a félelmeit – kész határozottabb lépéseket is tenni.
Az EKSZ elnöke felvette a kapcsolatot a Vasutasok Szakszervezetének elnökével, Meleg Jánossal – náluk többek között az verte ki a biztosítékot, hogy a MÁV vezetőinek a fizetése jelentősen emelkedhet –, s a napokon belül sztrájkra készülő miskolci közlekedésiek egyik szervezőjével, Zelenka Lászlóval is. Azt kezdeményezi, hogy együtt dolgozzanak ki országos akciótervet, amely a sikertelen bértárgyalások esetén lépne életbe.
Cikkünk megjelenését követően a BKV azt közölte lapunkkal: az EKSZ közleményét a vezetés nem kapta meg, az említett „mérhetetlen a felháborodás a cégnél” szerintük érthetetlen, mert nincs tudomásuk arról, hogy a többi 26 szakszervezet soraiból, vagy akár a járművezetők részéről érkezett volna észrevétel a vezetőik felé.
Kijelentik: az elnök-vezérigazgató jövedelme közel 40%-kal csökkent, amióta jelenlegi munkakörét ellátja, illetve „lényegesen kevesebb”, mint az előző időszak vezérigazgatóinak jövedelme volt és prémiumot sem vesz fel. Mindazonáltal, mint írják, a BKV menedzsmentje még nem tette meg a dolgozói béremelésre vonatkozó ajánlatát.