galéria megtekintése

Hárman nyernek, Simicska meg veszít kilencszázmilliót

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 09. számában
jelent meg.


Bednárik Imre
Népszabadság

Az idei és a középtávú üzleti tervek azonnali átírására kényszerítette a teljes magyar médiapiacot az a hír, amely szerint a kormány előzetes megállapodást kötött az RTL-csoporttal a reklámadó mértékének csökkentéséről, a jelenleg többsávos rendszer egykulcsossá (5,3 százalékossá) alakításáról. A helyzet azonban továbbra is képlékeny.

A megállapodást tető alá hozó Lázár János miniszter múlt héten még azt érzékeltette, hogy a parlament három hónapon belül csökkentheti a reklámadót, Rogán Antal frakcióvezető viszont a képviselőcsoport mezőkövesdi kihelyezett ülése után már arról beszélt, egyáltalán nem biztos, hogy kiterjesztik az adókat. Orbán Viktor kormányfő még Angela Merkel német kancellár budapesti látogatása előtt vezető újságíróknak tartott háttérbeszélgetésen azt közölte, hogyha csökken a reklámadó, akkor is ragaszkodik az abból eredetileg tervezett 6–8 milliárdos bevételhez, ezért az összes médiaszereplő között szét fogják teríteni a terheket.

Keverőpult az RTL Klub stúdiójában. A kormány is csavar rajta még egyet
Keverőpult az RTL Klub stúdiójában. A kormány is csavar rajta még egyet
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Az RTL-lel kötött előzetes megállapodásnak sokkal több vesztese lesz, mint nyertese, az adó szétterítése leginkább az online és a nyomtatott sajtót sújtaná. Ötszázalékos általános kulccsal számolva a hazai médiapiacon három cég, az RTL, a TV2 és a Sanoma utódcége, a Centrál Média terhei csökkennek, mindenki más rosszabbul jár. A reklámadónak jelenleg öt kulcsa van: egy százalék az adó fél- és ötmilliárd forint adóalap között, tíz százalék az öt- és tízmilliárd forint közötti részre, húsz százalék a 10 és 15 milliárd forintos sávban, 30 százalék a 15–20 milliárd forint közti és 50 százalék a húszmilliárdon felüli rész után.

 

Húszmilliárd fölötti árbevétele csak az RTL Klubnak van. A 2013-as, már nyilvánosan elérhető árbevételi adatok alapján az RTL jelenlegi 4,5–5 milliárd forintos különadója 1,2 milliárd forintra csökkenhet. Az egységes 5,3 százalékos adóval a TV2-nek másfél milliárd helyett 750 millió forintot kellene fizetni, a Centrál Médiának pedig 1,5 milliárd helyett hozzávetőleg 500 milliót. Az adó egykulcsossá tétele komoly pluszkiadást jelentene Simicska Lajos számára is.

Az üzleti tervet is átírhatták
Az üzleti tervet is átírhatták
Veres Viktor / Népszabadság

A média- és reklámcégei, számításaink szerint, a jelenlegi kulcsokkal számolva éves szinten hozzávetőleg 600 millió forint pluszadót fizetnek, ami az új rendszerben másfél milliárd forintra emelkedhet. A Magyar Nemzetet kiadó Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft., a Hír TV, a tévés produkciókat gyártó Hung-Ister, a Class FM-et működtető Advenio, a Mahir és a reklámügynökséggel foglalkozó Publimont 2013-ban több mint 30 milliárd forintos árbevételt produkált, adózás előtti nyereségük pedig 7,5 milliárd forint volt, hasonló idei bevételeket és nyereséget feltételezve vélhetően lesz miből kifizetniük az emelkedő terheket.

Minden reklámra elköltött 10 forint 47 forinttal növeli a magyar gazdaság teljesítményét, a reklámadó azonban csökkenti ennek hatását
Minden reklámra elköltött 10 forint 47 forinttal növeli a magyar gazdaság teljesítményét, a reklámadó azonban csökkenti ennek hatását
Teknős Miklós / Népszabadság

Az egykulcsos reklámadó legnagyobb vesztesei a közepes nagyságú médiavállalkozások lehetnek. A Magyar Reklámszövetség párbeszédet sürget a kormánnyal reklámadót érintő változások miatt. Urbán Zsolt, a szervezet elnöke szerint a sokadik módosítás nem mutat mást, mint azt, hogy a jogszabály átgondolatlan, mindenféle hatástanulmányt nélkülözött és a magyar gazdaság számára káros hatással bír.

A reklámszövetség folyamatosan hangoztatja, hogy minden reklámra elköltött 10 forint 47 forinttal növeli a magyar gazdaság teljesítményét, a reklámadó azonban csökkenti ennek hatását. Miután Ausztriában bevezették az egységes ötszázalékos reklámadót, rövid időn belül 17,5 százalékkal csökkent a reklámpiaci szereplők száma. Görögországban 20 százalékos a kulcs alapesetben, de a befolyó jövedelmet a munkavállalók juttatásaira fordítják.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.