galéria megtekintése

Két zónával jöhet a dugódíj jövőre

12 komment


Szalai Anna
NOL

A főváros és a kerületek kétlépcsős dugódíj bevezetésére tesznek javaslatot a kormánynak. A belső zónahatár még nem dőlt el, a külső a városhatár lenne. Utóbbi díja évi 5000 forint, a belső tarifája még kidolgozás alatt áll.

Brüsszel nem enged a dugódíjból: Budapesten legkésőbb 2016 végéig be kell vezetni a 4-es metró támogatási szerződésében rögzített behajtási díjat, különben vissza kell fizetni a 180 milliárd forintos támogatás egy részét.

A parlament egyelőre nem járult hozzá a bevezetéshez, de a kerületek igen. A fővárossal közös javaslatukat éppen ma küldik meg a kormánynak. Kétlépcsős bevezetésben gondolkodnak. A javaslat értelmében Budapest közigazgatási határán belül mindenképpen fizetni kellene. A Budapest-matricáért a megyei autópályadíjhoz hasonlatosan évi 5000 forintot kellene fizetni, de a fővárosra lehetne havijegyet is váltani 450-500 forintért. Ha csak a kívülről érkezőknek kell fizetniük, akkor évi 700-800 millió forintot hozhat ez a fővárosnak, ha a Budapesten élőknek is fizetniük kell, akkor évi 2-2,5 milliárd forintra nőhet a bevétel.

Úgy tűnik, 2016-ban mindenképpen jön a dugódíj
Úgy tűnik, 2016-ban mindenképpen jön a dugódíj
Reviczky Zsolt / Népszabadság

 

A kombinált megoldás egy szűkebb belső zónát is tartalmaz a városmag körül. Ennek lehatárolása még nem történt meg, de Tarlós István főpolgármester szerint a zónahatár mindenképpen a Hungária körúton belül lesz. A belső zóna tarifája még szintén kérdéses. (Korábban 500 forintban húzták meg a határt, de februárban már felmerült a két vonaljegyes – vagyis 700 forintos – verzió is. Az éves bérlet árát akkor 115 ezer forintra tennék.)

A gyorsított bevezetéssel Budapest elkerülhetné az unió által meglebegtetett kötelezettségszegési eljárást. Tarlós István mai sajtótájékoztatóján elismerte, hogy az unióval ez ügyben folytatott tárgyalások zátonyra futottak, Brüsszel ragaszkodik a szerződésben vállaltak teljesítéséhez. A főpolgármester egyébként úgy véli, hogy a dugódíj nem ördögtől való gondolat, hiszen kitűnő forgalomcsillapítási és befolyásolási eszköz, illetve a környezetvédelmi szempontok is érvényesíthetők ennek révén. Azt is méltányosnak gondolja, hogy az agglomerációból naponta ingázók hozzájáruljanak a fővárosi utak, illetve az általuk is részben használt közösségi közlekedés működtetéséhez.

Nem titkolja, hogy bevezetése jelentős politikai kockázatot rejt. De ez nem csak a főváros ügye, hiszen a beruházás 21 százalékban az államé. Ha az unió vétkesnek találja Budapestet, akkor pénzügyi korrekciót rendelhet el, ami többnyire a támogatás 5-20 százaléka. Ez a négyes metró esetében 9-36 milliárd forint visszafizetését jelenthetné. Ám nem elképzelhetetlen, hogy a kormány „bevállalja” az uniós bírságot. A főváros mindenesetre két héten belül választ vár a javaslataikra. A parlament hozzájárulása nélkül ugyanis nem vezethető be a behajtási díj.

A főváros februárban még hevesen tagadta a Népszabadság értesülését, miszerint a dugódíjat jövőre bevezetnék. Holott a Budapesti Közlekedési Központban (BKK) már akkor gőzerővel dolgoztak a dugódíj bevezetésének előkészítésén, és most ki is derült, hogy valóban be kell azt vezetni 2016-ban. A BKK egyébként vizsgálta a gyorsított január elsejei bevezetés lehetőségét is. Az Európai Unió tavaly decemberben újra felhívta a fővárosi önkormányzat figyelmét az előző ciklus 2015 végi pénzügyi zárására. A kormány január végére bekérte a főváros javaslatait, de Budapest nem tudta határidőre szállítani a kért dokumentációt. Most elkészült a kerületekkel egyeztetett fővárosi javaslat. Tarlós nem tért ki a részletekre, a korábbi tervek azonban Budán a Budafoki út–Október 23. utca–Bocskai út–Karolina út–Villányi út–Budaörsi út–Alkotás utca–Krisztina körút–Margit körút vonalát, míg Pesten a Nagy- illetve a Kiskörutat jelölték meg zónahatárként.

Az ellenőrzés módjának kidolgozása a BKK feladata lesz. Mivel a kapus beléptetőrendszer kiépítése és beüzemelése legalább 1-1,5 évet venne igénybe, ráadásul a felállításuk 3-4 milliárdot emésztene fel, a főváros vélhetőleg eltekint ettől, és az autókat köztéri kamerákkal ellenőrzik majd. Az előre megváltott napijegyet a korábbi elképzelések szerint a BKK jegyautomatákból lehetne megvásárolni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.