A hírek szerint a győztes kihirdetése azonban már nem várat sokat magára. A nagyjából 60 százalékos készültségben lévő beruházás befejezésére kiválasztott céget március első felében talán megnevezik. De nem biztos, hogy a megbízás a Közgépnél landol. A nagy vizsgálódás során bizony könnyen kiderülhet, hogy a legkedvezőbb árajánlatban valami nem volt rendben.
Csak az biztos, hogy a 61-es főút nagykanizsai elkerülő szakaszának közbeszerzésén a döntéshozók már nem molyolhatnak sokáig: a pályázati kiírás szerint ugyanis a győztes útépítőnek kilenc hónapja van a szerződés befejezésére. Vagyis ha a projekt szerződését egy hónapon belül nem írják alá, a munkálatok kicsúsznak az idén decemberben záruló uniós költségvetési időszakból. Ami azzal járna, hogy Brüsszel visszakérhetné a fejlesztéshez adott nem csekély támogatását.
A Nagykanizsán kockáztatott támogatás nem aprópénz. A beruházás előkészítését, például a területmegszerzést is beleértve az uniós támogatás bruttó összege 3,6 milliárd forint, amelyet akár az utolsó fillérig visszakérhetnének. Még akkor is, ha a kivitelezés első szerződéses ára 15 százalékos költségvetési szerepvállalás mellett csak nettó 1,6 milliárd forint volt, és ha ebből 944 milliót az Euroaszfalt konzorciumának kifizettek is.
Ennél alighanem nagyobb probléma már csak az lenne, ha a 61-es főút elkerülő szakaszának megépítése végül egyszerűen lekerülne a napirendről. Mert ez azzal járna, hogy miközben Nagykanizsán évek óta hiába várják a város délkeleti részét megkerülő és a 7-es főúthoz csatlakozó, irányonként egy forgalmi sávos út átadását, az óránként kilencven kilométeres sebességű autózás akár évekre álom maradhatna az új aszfaltcsíkkal együtt. Sőt, a kalapban benne lenne az is, hogy a helyiek végignézhetnék a félbehagyott beruházás nyomainak eltüntetését, azaz a részlegesen megépült műtárgyak elbontását.
És ami azt illeti, a legrosszabb forgatókönyv megvalósulása nem is annyira elképzelhetetlen. Lapunk legalábbis úgy tudja: a pályázóktól azt kérték, hogy április 9-ig hosszabbítsák meg decemberben beadott ajánlataikat. Ami könnyen lehet, hogy arra utal, nem lesz szerződéskötés márciusban. Ráadásul a Közgép történetében nem is ez lenne az első eset, amikor egy látszólag megnyert közbeszerzést elveszítenek.
|
A Közgép megpályázta a zajvédő fal megépítését is Kurucz Árpád / Népszabadság |
Így jártak a 47-es főút Hódmezővásárhelyt elkerülő szakaszával is. A társaság a beruházás tenderén tavaly nyáron 26,6 milliárdos ajánlatával az előre kalkulált mérnökárnál 8,5 milliárd forinttal kedvezőbb ajánlatot adott. Amivel minden versenytársát meg is előzte. Ezt követően azonban hónapokon át nem történt semmi. Végül idén januárban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) úgy határozott, hogy a Közgépet reprezentáló Simicska ügyeihez igen tartózkodóan viszonyuló Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter városát elkerülő 13,5 kilométeres útszakasz megépítésére nem áll rendelkezésre elegendő uniós forrás. Így a befejezett közbeszerzést eredménytelennek nyilvánították.
Ha pedig ez nem lenne elég jel: a héten bontották fel az ajánlatokat az M0-s autóút déli szektorának zajvédő falai elbontására és az újak építésére kiírt közbeszerzésen. A kiszivárgott hírek szerint a 8,5 kilométernyi rekonstrukciós munkára ismét a Közgép adta a legkedvezőbb ajánlatot. Aligha volna meglepő azonban az utóbbi időszak tapasztalatai alapján, ha a társaság 1,06 milliárd forintos árajánlata mellett sem lenne biztos az egyébként kétmilliárdos mérnökárral tervezett beruházás elnyerésében.