A legvalószínűbb forgatókönyv szerint hetvenmilliárd forint állami hitelt kap a főváros a metrófelújításra. Brüsszelnek nem tetszik, hogy Budapest orosz céggel üzletel.
Nyitott kérdés az M3-as metróvonal felújításának finanszírozása. Elméletileg lehetséges, hogy az Európai Unió a projekt csaknem egészét támogatja, de fennáll annak a lehetősége is, hogy hitelből kell finanszírozni a teljes felújítást. A megoldás várhatóan a kettő között félúton lesz: az unió vissza nem térítendő támogatás formájában fedezi a költségek felét – nagyjából 70 milliárd forintot –, míg a fennmaradó legalább 70 milliárdot a magyar állam visszatérítendő támogatásként biztosítaná a fővárosi önkormányzatnak – nyilatkozta lapunknak Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára.
Ez esetben Budapestnek tíz év alatt, évi 7 milliárd forintos részletekben kellene visszafizetnie a kamatmentes kölcsönt. Ennek forrása lehet a dugódíj, a közösségi közlekedés nagyobb arányú állami kompenzációja, illetve új elemként a kerületi parkolási bevételek egy részének a fővároshoz irányítása. Így a metróvonal melletti egy-egy kilométeres sávban szedett parkolási díjak a fővárost illetnék. De a kormány azt sem tartja kizártnak, hogy a főváros kigazdálkodja az évi 7 milliárdot.
Az Európai Bizottság tavaly vetette fel, hogy a metróvonalat az Európai Befektetési Bank (EIB) által nyújtott hitelből lehetne felújítani. Az Európai Bizottság érvelése szerint az M3-as metrón naponta 500 ezren utaznak, így ez megtérülő beruházás lenne. Jó megoldásnak tartanák azt is, ha a felújítást az úgynevezett Juncker-csomagból valósítanák meg, ám ehhez legalább 30 százalékban be kellene vonni egy külső befektetőt, aki cserébe vélhetőleg koncessziós jogot kérne az üzemeltetésre. Mindkét forgatókönyvre kicsi az esély – állítja Szalóki. A főváros aligha menne át az EIB hitelminősítési vizsgáján, így kevés az esély a 137 milliárd forintos kölcsönre. A kiszervezés pedig valószínűleg a kormány számára is elfogadhatatlan volna.