galéria megtekintése

A kerületek fizethetik meg Tarlós és a kormány metróharcát

0 komment


Szalai Anna

A legvalószínűbb forgatókönyv szerint hetvenmilliárd forint állami hitelt kap a főváros a metrófelújításra. Brüsszelnek nem tetszik, hogy Budapest orosz céggel üzletel.

Nyitott kérdés az M3-as metróvonal felújításának finanszírozása. Elméletileg lehetséges, hogy az Európai Unió a projekt csaknem egészét támogatja, de fennáll annak a lehetősége is, hogy hitelből kell finanszírozni a teljes felújítást. A megoldás várhatóan a kettő között félúton lesz: az unió vissza nem térítendő támogatás formájában fedezi a költségek felét – nagyjából 70 milliárd forintot –, míg a fennmaradó legalább 70 milliárdot a magyar állam visszatérítendő támogatásként biztosítaná a fővárosi önkormányzatnak – nyilatkozta lapunknak Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára.

Ez esetben Budapestnek tíz év alatt, évi 7 milliárd forintos részletekben kellene visszafizetnie a kamatmentes kölcsönt. Ennek forrása lehet a dugódíj, a közösségi közlekedés nagyobb arányú állami kompenzációja, illetve új elemként a kerületi parkolási bevételek egy részének a fővároshoz irányítása. Így a metróvonal melletti egy-egy kilométeres sávban szedett parkolási díjak a fővárost illetnék. De a kormány azt sem tartja kizártnak, hogy a főváros kigazdálkodja az évi 7 milliárdot.

Az Európai Bizottság tavaly vetette fel, hogy a metróvonalat az Európai Befektetési Bank (EIB) által nyújtott hitelből lehetne felújítani. Az Európai Bizottság érvelése szerint az M3-as metrón naponta 500 ezren utaznak, így ez megtérülő beruházás lenne. Jó megoldásnak tartanák azt is, ha a felújítást az úgynevezett Juncker-csomagból valósítanák meg, ám ehhez legalább 30 százalékban be kellene vonni egy külső befektetőt, aki cserébe vélhetőleg koncessziós jogot kérne az üzemeltetésre. Mindkét forgatókönyvre kicsi az esély – állítja Szalóki. A főváros aligha menne át az EIB hitelminősítési vizsgáján, így kevés az esély a 137 milliárd forintos kölcsönre. A kiszervezés pedig valószínűleg a kormány számára is elfogadhatatlan volna.

 

De a projekt teljes uniós támogatására sincs reális esély. A kormány hónapok óta egyeztet az Európai Bizottság előszobájaként működő Jaspers tanácsadó szervezettel, amely véleményezi a nagyprojekteket. Tőlük tudható, hogy a biztosító- és vonatirányító-rendszer felújításának költségét nem fedezi az unió. Ez 4-12 milliárd forintos mínusz. Csakhogy az Európai Bizottság komplex beruházásként kezeli a metró rekonstrukcióját, amelyben az alagút, a biztosítóberendezések és a járművek felújítása együtt szerepel, így ha az egyik részlet problémásnak minősül, akkor az egész annak számít.

Síncsere három évvel ezelőtt az M3-as metró vonalán. A teljes felújításról még megy az alkudozás
Síncsere három évvel ezelőtt az M3-as metró vonalán. A teljes felújításról még megy az alkudozás
Máthé Zoltán / MTI

Háttérbeszélgetéseken az is elhangzott: Brüsszel nagyon szerencsétlennek tartotta, hogy Budapest az orosz embargó alatt ilyen nagy üzletet kötött egy orosz céggel. Másrészt az unió korábban azt is jelezte, hogy nem szeretné, ha a városi közlekedésfejlesztési célokra szánt kohéziós alap keretét egyetlen beruházás vinné el, márpedig az M3-as vonal felújítása szinte teljesen kimerítené az integrált közlekedési operatív program fejezetének 180 milliárdos büdzséjét.

Mindezek fényében az unió az alagútfelújításnak legfeljebb 40 százalékát finanszírozná. Szalóki szerint ez feltornázható 50 százalékra. Ez pedig vélhetően a kormány számára elfogadhatóbb, mint egy esetleges uniós per a beadott támogatási kérelem elutasítása miatt. A helyettes államtitkár szerint ugyanakkor az uniónak formailag nincs módja megtagadni a támogatást, Magyarország könnyen megnyerhetné az elutasításból fakadó pert, ám ez több éves jogvitát jelentene.

A kormány még nem döntött az ügyben, így arról sem, hogy a támogatási kérelmet pontosan milyen tartalommal, illetve összeggel nyújtja be az Európai Bizottsághoz. Egyelőre a közlekedési projektlistára sem került fel a metrófelújítás, bár ezt a kormánynak a helyettes államtitkár szerint elég egyoldalúan bejelentenie.

A kormány képviselői jelenleg a Jaspers tanácsadóival egyeztetnek. Tőlük augusztus végére kaphatnak egy igazoló jelentést, amelynek révén elkezdődhet a projekt minőségbiztosítási ellenőrzése. Ha ezen átmegy a beruházás, akkor az Európai Bizottság már csak szabályossági vétóval élhet. Erre eddig nemigen akadt példa. A kormány legkorábban novemberben tárgyalhatja az ügyet, míg az Európai Bizottság legkorábban fél, legkésőbb másfél év alatt bírálja el a kérelmet. Ez azonban nem akadálya a munka megkezdésének, hiszen Budapestnek érvényes támogatási szerződése van a kormánnyal – állítja Szalóki.

A városvezetők véleménye azonban megoszlik ez ügyben. Tarlós István főpolgármester már be is jelentette: fedezetigazolást kér a kormánytól, mielőtt megkötnék a kivitelezői szerződéseket. Ám értesülésünk szerint kevés esélye van egy ilyen irat elnyerésére. Az Európai Bizottság mindenesetre tisztázó beszélgetésre hívta a főváros vezetőit. A pénteki egyeztetésen Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes képviseli az önkormányzatot.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.