Kérdések Lázár balesete körül

Az elsődleges szakértői vélemény szerint Lázár János balesetét nem műszaki hiba okozta, de még több kérdést tisztázni kell. Így például azt is, hogy miért vágódott az áldozat autója a baleset előtt a védőkorlátnak, milyenek voltak az út- és látási viszonyok, s Lázár sofőrje betartotta-e a sebességhatárt.

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János államtitkárt szállító kisbusz rohant egy az M5-ös autópályán álló Fiestába, amelynek vezetője, K. Tímea a helyszínen meghalt. A baleset reggel 6 óra 35 perckor történt a pálya 108-as kilométerénél, Lázárnak 9-re kellett a parlamentbe érnie. Internetes útvonaltervezők szerint onnan kevesebb mint másfél óra az út, így 8 körül érkeztek volna. De fél 7-kor még rosszak voltak a látási viszonyok – 7 óra után kelt a nap –, amit köd is nehezíthetett.

Balra a balesetben meghalt nő autója, jobbra a Lázárt szállító kisbusz az árokban Kecskemét közelében az autópályán
Kecskemét, 2012. október 24. Rendőrök helyszínelnek egy összeroncsolódott mikrobusz és egy személyautó mellett az M5-ös autópálya Budapest irányába vezető oldalán, a 107-108 kilométerszelvény között, Kecskemét közelében 2012. október 24-én. A Miniszterelnökséget vezető államtitkárt, Lázár Jánost szállító mikrobusz a belső sávban veszteglő személyautónak ütközött. A baleset következtében az autóban egy nő meghalt. Az államtitkár és a mikrobusz vezetője könnyebben megsérült. MTI Fotó: Noszlopy N. Miklós

– A balesetek 99 százalékára igaz: az a hibás, aki belerohan a másikba hátulról. De van 1 százalék, amikor „ellopják" a féktávolságot például egy balesetben, s már nem lehet megállni – mondta a Blikknek Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő. – Akkor sem egyértelmű, ki hibázott, ha a másik jármű állt. Egy korábbi bírósági ítélet kimondta: az autósnak nem kell arra számítania, hogy egy gyalogos fekszik az úton keresztben. Ezért a tényeket a szakembernek kell feltárnia. A Bors információi szerint az állásával játszik az a rendőr, aki a balesetről beszél a médiának. Így az sem tudható, hogy miért vitték vérvételre a sofőrt, ha a helyszíni szondáztatás negatív volt.

Lázár sofőre jó gépkocsivezető hírében áll: már több mint 1 millió kilométert vezetett, Lázár tőle és váltótársától is megkövetelte a PÁV 1-es, emelt szintű vizsga letételét. Lázár Audija egyébként a baleset napján szervizben volt, ezért utazott a Miniszterelnökség VW mikrobuszával.

Dr. Kóczán István főorvos a Blikknek azt mondta, hogy a Ford Fiesta sofőrjének, K. Tímeának esélye sem volt a túlélésre, mert a kocsit oldalról találta el a kisbusz. Az ütközés erejétől és felületétől függően olyan súlyosan sérülhet a koponya, vagy sérthetik meg a bordák a belső szerveket, hogy az azonnali halálhoz vezethet. A hirtelen ütéstől eltörhet a nyakcsigolya is, és sérülhet a gerincvelő, ami szintén végzetes lehet.  

Az államtitkár és a kisbusz vezetője közben felkereste az áldozat férjét és 15 éves fiát. 

A narancs.hu értesülései szerint a Központi Ellenőrzési Főigazgatóság (KEF) 2012. augusztus 15-én adta ki a gépjárművet a Miniszterelnökséghez, amely a kikérés óta nem szolgáltatta vissza azt a KEF-nek.Holott ez a jármű elsősorban nem személyszállítására való – mint arra a főigazgató is utal, ugyanis feladatorientált kisbusz. Csupán egy-két napra szokták elkérni a kormányhivatalok, aztán pedig visszaadják a KEF-nek.A hszanálatára így nem volt érvényes engedélye Lázárnak.

Ezek a kisbuszok ugyanis az utazás mellett tárgyalóként is használhatók, az ülések elforgathatók, az ajtók pedig elektronikusan nyithatók. Négy darabot vásárolta belőle a KEF – ezek közül az egyik került Lázár használatába. Lázár – akit egyébként sofőr szállított, egyedüli utas volt a járműben – úgy nyilatkozott, éppen egy kormányanyagot olvasott, és a kormányülésre tartott, amikor az ütközés bekövetkezett – egy ember halálát okozva.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.