Kérdések Lázár balesete körül
A Miniszterelnökséget vezető Lázár János államtitkárt szállító kisbusz rohant egy az M5-ös autópályán álló Fiestába, amelynek vezetője, K. Tímea a helyszínen meghalt. A baleset reggel 6 óra 35 perckor történt a pálya 108-as kilométerénél, Lázárnak 9-re kellett a parlamentbe érnie. Internetes útvonaltervezők szerint onnan kevesebb mint másfél óra az út, így 8 körül érkeztek volna. De fél 7-kor még rosszak voltak a látási viszonyok – 7 óra után kelt a nap –, amit köd is nehezíthetett.
– A balesetek 99 százalékára igaz: az a hibás, aki belerohan a másikba hátulról. De van 1 százalék, amikor „ellopják" a féktávolságot például egy balesetben, s már nem lehet megállni – mondta a Blikknek Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő. – Akkor sem egyértelmű, ki hibázott, ha a másik jármű állt. Egy korábbi bírósági ítélet kimondta: az autósnak nem kell arra számítania, hogy egy gyalogos fekszik az úton keresztben. Ezért a tényeket a szakembernek kell feltárnia. A Bors információi szerint az állásával játszik az a rendőr, aki a balesetről beszél a médiának. Így az sem tudható, hogy miért vitték vérvételre a sofőrt, ha a helyszíni szondáztatás negatív volt.
Lázár sofőre jó gépkocsivezető hírében áll: már több mint 1 millió kilométert vezetett, Lázár tőle és váltótársától is megkövetelte a PÁV 1-es, emelt szintű vizsga letételét. Lázár Audija egyébként a baleset napján szervizben volt, ezért utazott a Miniszterelnökség VW mikrobuszával.
Dr. Kóczán István főorvos a Blikknek azt mondta, hogy a Ford Fiesta sofőrjének, K. Tímeának esélye sem volt a túlélésre, mert a kocsit oldalról találta el a kisbusz. Az ütközés erejétől és felületétől függően olyan súlyosan sérülhet a koponya, vagy sérthetik meg a bordák a belső szerveket, hogy az azonnali halálhoz vezethet. A hirtelen ütéstől eltörhet a nyakcsigolya is, és sérülhet a gerincvelő, ami szintén végzetes lehet.
Az államtitkár és a kisbusz vezetője közben felkereste az áldozat férjét és 15 éves fiát.
A narancs.hu értesülései szerint a Központi Ellenőrzési Főigazgatóság (KEF) 2012. augusztus 15-én adta ki a gépjárművet a Miniszterelnökséghez, amely a kikérés óta nem szolgáltatta vissza azt a KEF-nek.Holott ez a jármű elsősorban nem személyszállítására való – mint arra a főigazgató is utal, ugyanis feladatorientált kisbusz. Csupán egy-két napra szokták elkérni a kormányhivatalok, aztán pedig visszaadják a KEF-nek.A hszanálatára így nem volt érvényes engedélye Lázárnak.
Ezek a kisbuszok ugyanis az utazás mellett tárgyalóként is használhatók, az ülések elforgathatók, az ajtók pedig elektronikusan nyithatók. Négy darabot vásárolta belőle a KEF – ezek közül az egyik került Lázár használatába. Lázár – akit egyébként sofőr szállított, egyedüli utas volt a járműben – úgy nyilatkozott, éppen egy kormányanyagot olvasott, és a kormányülésre tartott, amikor az ütközés bekövetkezett – egy ember halálát okozva.