Kedd reggeli káosz a BKV-nál
A BKV fődiszpécsere, Erős János elmondta, hogy a keddi helyzet javulásnak számít az előző naphoz képest, amikor mintegy 180 busz nem állt forgalomba. A cég átcsoportosítással próbálta kezelni a problémát és azt javasolta az utasoknak, hogy elsősorban a villamosokat és a metrót használják.
A cég szerint a probléma csak átmeneti, amint sikerül megállapodni a szakszervezetekkel, újra normalizálódik a buszforgalom. Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV kommunikációs igazgatója közölte: a szakszervezetek "nem legális sztrájkba kezdtek", ezért akadozik a buszközlekedés. Kiemelte: nem igaz az a szakszervezeti érv, amely szerint nincs elég alkatrész a buszokhoz, mivel a műszaki ellátás folyamatos. A helyzetet a cég úgy próbálta kezelni, hogy mintegy 10 százalékkal növelték az alvállalkozók számát a buszforgalomban és több műszaki szakembert hívtak be dolgozni.
Nemes Gábor, a BKV-s szakszervezetekből alakult sztrájkbizottság szóvivője az MTI-nek úgy nyilatkozott: állandósulhat a jelenlegi helyzet a fővárosban, a jövőben is akadozhat a buszforgalom. Hozzátette: a fővárosban naponta közlekedő 1200-1300 autóbusz közül azért hiányzik átlagosan mintegy 150-200, mert az alkalmazottak kollektív szerződés hiányában a munka törvénykönyve (Mt) szerint dolgoznak, és annak minden egyes pontjához, előírásához szigorúan ragaszkodnak. Viszont a buszok műszaki állapotát nem oldja meg a kollektív szerződés, így, ha sikerül is megállapodni a céggel, továbbra is hiányozhatnak a járművek a napi forgalomból - hangsúlyozta. Közlése szerint a leggyakoribb problémát a fagyálló és a fűtés hiánya, a törött tükrök és az alkatrészhiány jelenti.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) azt közölte, hogy kedd reggel 6 óráig 250 BKV-busz késve indult vagy egyáltalán nem indult el, emiatt a belvárosban és a főváros déli részén voltak járatkimaradások. Vitézy Dávid szóvivő tájékoztatása szerint egyáltalán nem indultak el a 16, 16A, 27, 53, 58, 102, 112 és 123 jelzésű buszok.
A közlekedési vállalat hétfői közleményében azt írta, hogy a buszforgalmat szándékosan akadályozhatják; a menedzsment szerint a szakszervezetek "nem legális sztrájkba" kezdtek a kollektív szerződés hiánya miatt. Az érdekképviseletek erre reagálva azt közölték, hogy ha kell, jogi lépéseket tesznek a BKV vádaskodásai miatt.
A BKV és a szakszervezetek december 22-én jelentették be, hogy nem tudtak megállapodni az év végén lejáró kollektív szerződés szövegéről, ezért 2010. január 1-jétől a BKV a munka törvénykönyve szerint működik. Emiatt a szakszervezeti vezetők szerint olyan változás áll be a BKV-nál, amit már az utasok is érezni fognak: borulhat a teljes menetrend. Az érdekképviseletek jelentős része bejelentette: január 12-től határozatlan idejű sztrájkot tartanak.
A cég hétfőn azt közölte: azonnali vizsgálatot indít a reggeli meghibásodások miatt. Közleménye szerint a Kelenföldi buszgarázsban folytatott vizsgálat során bebizonyosodott, hogy míg korábban a reggeli meghibásodások száma napi 8-10 volt, hétfőn 172 hibát észleltek. Felhívták a figyelmet arra: "érdekes egybeesése a történéseknek", hogy a nagyszámú meghibásodás éppen a munka törvénykönyve szerinti működés első hétköznapján következett be, miután a szakszervezetek egy része sztrájkra szólította fel a munkavállalókat.