galéria megtekintése

Kétmilliárdos kormányzati ajándék, leginkább katolikusoknak

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 03. számában
jelent meg.

Ónody-Molnár Dóra
Népszabadság

Bőséges karácsonyi ajándékkal lepte meg az egyházakat a kormány: Az egyházak köznevelési feladatainak támogatása című pályázat kétmilliárd forintnyi, javarészt uniós forrást nyit meg, leginkább a katolikus iskolafenntartók előtt. A pályázati kiírást az állam december 23-án töltötte fel, és 31-ig adott határidőt a társadalmi egyeztetésre – tájékoztatta lapunkat Daróczi Gábor, a Romaversitas Alapítvány igazgatója.

A pályázók körét a kiíró az Országgyűlés által elismert, köznevelési tevékenységet végző egyházakra szűkítette. Így nem pályázhat például a neveléssel is foglalkozó evangélikus vagy a szegény gyerekeket oktató Dzsaj Bhím Közösség sem. Kritérium az is, hogy csak az az „egyházi jogi személy” vagy „egyházi jogi személyek által létrehozott konzorcium” nyújthat be projektjavaslatot, amely legalább 25 iskolát tart fenn – ezeknek a rendelkezéseknek leginkább a katolikusok felelnek meg.

Csak olyan egyház pályázhat, amelynek van 25 iskolája
Csak olyan egyház pályázhat, amelynek van 25 iskolája
Kurucz Árpád / Népszabadság

A kritériumrendszer tarthatatlanságát egyébként azok is megemlítik, akik karácsonykor is a kormány pályázati weboldalait böngészték. „Elfogadhatatlan és alkotmányosan is aggályos, hogy a 25-nél kevesebb feladatellátási helyet működtető egyházak a pályázatban csak konzorcium tagjaként vehetnének részt. Indokolhatatlan, hogy a pályázat kiírása miért zárja ki ezen egyházakat az önálló pályázat lehetőségéből” – olvasható az egyik véleményben.

 

Izgalmas a támogatható tevékenységek köre is. Uniós pénzt lehet kapni például „projekt-előkészítésre”, és föltűnik a pályázatok jolly jokere, vagyis a „megvalósíthatósági tanulmány elkészítése”, illetve a „közbeszerzések előkészítése” is. Daróczi Gábor szerint mindebből az következik, hogy az uniós forrásokból közvetlenül egyetlen árva gyereknek sem jut semmilyen pluszforrás. A korábban hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatásáért felelős oktatási biztosként dolgozó szakember szerint más furcsaságok is vannak a hatalmas összegű pályázatban.

– Ha eltekintünk attól, hogy uniós pénzből ismételten a katolikus egyházakat tömik ki, akkor is van egy nagyon súlyos szakmai probléma. Ha az egyházak által fenntartott oktatási rendszer egyébként része az ország oktatási rendszerének, akkor érthetetlen, hogy nekik miért kellene más intézményfenntartási rendszer, mint akár az állami, akár az alapítványi fenntartásban működő iskoláknak – mondja. Márpedig a pályázatot ilyen tevékenységekre írták ki.

Daróczi szerint a pályázat kapcsán felmerül egy másik kérdés is, vagyis hogy a szektorsemlegességre törekedve mikor ír ki a kormány hasonló összegű pályázatot, amellyel kifejezetten az alternatív és magániskolákat célozza. Különösen érdekes ez a kérdés annak figyelembevételével, hogy az alapítványi fenntartásban lévő iskolák többsége olyan hátrányok kiegyenlítésére alakult, amelyekkel az állam – illetve korábban az önkormányzati iskolák – képtelenek voltak megbirkózni.

Egy önkormányzat által feladott, egyházi megmentőre váró általános iskola 2011-ben. A kritériumrendszer tarthatatlan
Egy önkormányzat által feladott, egyházi megmentőre váró általános iskola 2011-ben. A kritériumrendszer tarthatatlan
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Márpedig az egyházaknak kiírt pályázatnak ez is célja, különben miért írták volna bele a következő mondatot: „A támogatások alapelveként határozza meg az esélyegyenlőség és a fenntartható fejlődés biztosítását”, vagyis „csak olyan projekt támogatható, amely (…) hozzájárul az esélyegyenlőség és a fenntartható fejlődés biztosításához”. Megkerestük az Alternatív és Magániskolák Egyesületét, találkoztak-e hasonló nagyságrendű uniós pályázattal az elmúlt években. A válasz: nem.

Nem sokkal jobb az alulfinanszírozott Klebelsberg Intézményfenntartó Központ alá tartozó állami iskolák helyzete sem. A zűrzavaros fenntartói állapot – a működtetés (például takarítás, karbantartás) bizonyos lakosságszám felett az önkormányzatokat terheli, amelyek azonban ettől még nem fenntartói az intézményeknek – áldozatai egyértelműen a gyerekek, akik elavuló eszközök között, gyakran koszos tantermekben kénytelenek tanulni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.