Katasztrófát kockáztattak Merkelért

Szakértőink szerint meglehetősen kockázatos és szabálytalan volt az Angela Merkel konvojának légi biztosítása. Alacsonyan, szinte a házak szintjén, az utcában repülő helikopterről lógtak alá a TEK emberei, miközben az MD-500-as gép nem is repülhetett volna: október vége óta idehaza sem repülhetnek egyhajtóműves helikopterek sűrűn lakott területek fölött.

Kommandósfilmekből lehetett ismerős az Angela Merkel konvoját a levegőből biztosító helikopterek mozgása ma Budapest utcái fölött. A TEK emberei két, az ORFK által üzemeltetett MD-500-as helikopterből biztosították a hazánkba látogató német kancellár mozgását. Az egyhajtóműves gépek egyike viszonylag magasan követte a konvojt, a másik viszont gyakorlatilag a házak szintjén, itt-ott az utcákba berepülve végezte a feladatát.

Fotó: Veres Viktor / Népszabadság

Az ORFK üzemeltetésében lévő forgószárnyasok csak azért repülhettek legálisan, mert a rendőrség helikopterei állami gépnek számítanak. Október vége óta ugyanis idehaza is alkalmazzák a vonatkozó uniós rendeletet, amely megtiltja az egy hajtóműves helikopterek használatát a sűrűn lakott területek fölött, ám ez csak a polgári gépekre vonatkozik, az állami repülésekre nem.

A vonatkozó biztosítás tehát jogilag rendben volt – közölte lapunkkal az ORFK. A Népszabadságnak nyilatkozó szakértők szerint ettől függetlenül a biztosítás ilyen megoldása meglehetősen kockázatos mutatvány volt, hiszen az uniós szabály is pont azért született, mert kockázatos egyetlen hajtóművel a lakott területek fölött repülni, főleg alacsonyan. Ilyenkor a legkisebb műszaki rendellenesség is a légi jármű balesetét okozhatja, még annak ellenére is, hogy a helikopterekkel – egy speciális funkciónak, az autorotálásnak köszönhetően – szinte lehetetlen lezuhanni. (Feltéve, ha a hiba felismerését követően a személyzetnek van ideje aktiválni ezt a funkciót.) Az uniós korlátozások miatt ősszel az Országos Mentőszolgálat (melynek gépei hivatalosan polgárinak számítanak) a legmodernebb Airbus Helicopters EC–135-ös modellre cserélte a Szentesen és Debrecenben szolgálatot teljesítő egymotoros Aérospatiale (AS) 350 Ecureuil gépeit.

Hende Csaba néhány hete nyilatkozott legutoljára arról, miként biztosítanák a rendőrség, a mentők és a Magyar Honvédség helikopteres képességét. A több mint egy éve ígért tender ugyan máig nem született meg, de Hende szerint 172 milliárd forintért harminc helikoptert vásárolnának. Bár az Augusta Westland kormányközeli lapokban leadott hirdetéseiből többen tudni vélték, hogy a tender „már le van zsírozva", Hende szerint a közbeszerzés feltételeit úgy írják ki, hogy azon a lehető legtöbb gyártó elindulhasson. Sajtóértesülések szerint hétfőn Merkel és Orbán között szóba került, hogy esetleg az Airbus Helicopters lehetne a szállító.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.