Az egész oktatási rendszer van most már veszélyben
– kongatták meg a vészharangot a hermanos tanárok. Állításuk szerint kaotikussá vált minden, bizonytalanság, elkeseredettség, sokszor apátia uralkodik a tanári szobákban. Az, hogy vannak még jól működő iskolák, jól megtartott órák, versenyeredmények – „természetesen" nevezési díjakra és útiköltségre elkülönített keret nélkül –, sikeres érettségik és felvételik, kizárólag a tanárok lelkiismeretességének köszönhető, nem a környezeti hatásoknak és az oktatáspolitika tevékenységének.
A tanárok nem értik, hogy a kormányzat a gimnáziumokkal szemben miért a szakképzőket preferálja, holott a legrosszabbul teljesítők leginkább ebből az iskolatípusból kerülnek ki, így nyilvánvaló, hogy munkaerőnek sem lesznek elég magasan kvalifikáltak. Ugyanezért szerintük tovább fog súlyosbodni az európai szinten is gyengének számító idegennyelv-tudásunk is. Akad olyan diák, aki iskolai pályafutása alatt 6-8 újításhullámot is elszenved, persze a velük „kísérletező" pedagógusokkal együtt. Ráadásul a tankönyvek új generációja a nevében is kísérleti, azaz kipróbálás alatt álló, míg a szakmailag igen színvonalas könyvek indokolatlanul a süllyesztőbe kerültek.
– Követeljük, hogy a jelenlegi reformoknak nevezett akciókat azonnal függesszék fel, míg társadalmi-szakmai konszenzuson alapuló közös nevezőre nem jutunk! Ne lehessen változtatásokat olyan rövid határidővel bevezetni, hogy azok a tanulói korosztályok, amelyekre vonatkoznak, ne tudnának arra lelkiismeretesen felkészülni! Például az érettségiben történő változtatás ne érinthessen olyan diákot, aki már gimnáziumba, szakközépiskolába beadta a jelentkezési lapját, vagy éppen oda jár. Ugyanígy a felsőoktatási szakok meg- és átszabása se ismétlődhessen meg még egyszer a néhány évvel ezelőtti botrányos módon, amikor az évek óta jogi tanulmányokra készülők az utolsó pillanatban szembesültek a férőhelyek drasztikus csökkentésével, s önköltségessé válásával – közölték.
A hermanosok hangsúlyozták: „szakmai egyeztetés" gyanánt kategorikusan elutasítják a kormány által létrehozott Nemzeti Pedagógus Karral történő tárgyalásokat. – A kormány ilyenkor saját magával egyeztet, nem egy hiteles szakmai körrel. Mi értelme ennek? Legfeljebb annyi, hogy kipipálták a demokratikus megoldásokra való (ál)törekvéseket. Az említett szervezetbe belekényszerítettek minden tanárt, az önkéntes belépés lehetősége fel sem vetődött. Hol vannak demokratikus jogaink? A Pedagógus Kar által összetákolt etikai kódex egyszerre felháborító és megmosolyogtató, támogatottság és jogalap nélküli szülemény – olvasható a miskolci Herman Ottó gimnázium nevelőtestületének nyílt levelében.
(A levelet teljes terjedelmében itt olvashatják.)