galéria megtekintése

Jót akartak a magyar betegeknek, de nagyon kiszúrtak a kórházakkal

1 komment


Boda András

Szigorú a mentőhelikopterek fogadására alkalmas kórházi leszállóhelyekre vonatkozó szabályozás, ám üzemeltetésük költségét csak részben téríti meg az egészségbiztosító.

Nem baj, hogy szigorúak az előírások, hiszen a biztonság a legfontosabb. Ehhez azonban megfelelő finanszírozásra lenne szükség. Körülbelül havi másfél millió forintot kell kigazdálkodnunk ahhoz, hogy szabályszerűen működhessen a mentőhelikoptereket fogadó heliportunk. Az összegnek azonban csak egy részét téríti meg az egészségbiztosító – panaszolta lapunknak egy kórházigazgató. Rávilágított arra: bonyolult és drága a leszállóhelyek kialakítása, ráadásul az üzemeltetés is nehéz­ségeket okoz az eleve pénzhiánnyal küzdő kórházaknak.

Mentőhelikopter a Heim Pál Gyermekkórház előtt. Leszálló ág
Mentőhelikopter a Heim Pál Gyermekkórház előtt. Leszálló ág
Veres Viktor / Népszabadság

A finanszírozási gondokat főként az okozza: a sürgősségi osztályok működési költségeinek megtérítése – idetartozik a leszállóhely fenntartása – attól is függ, hány szakdolgozót alkalmaz ott a kórház. Ám a létszám nem csak az intézményvezetésen múlik: a szakemberhiány miatt nem tudnak elegendő szakdolgozót felvenni. Emiatt viszont nem jogosultak a maximális támogatásra.

 

Ellentmondásos helyzetet teremt az is: a legmagasabb finanszírozási szintnek feltétele a leszállóhely. Ám hiába alakítják ki, ha a kellő számú szakdolgozó miatt nem kerülhetnek a legnagyobb támogatási kategóriába.

A leszállóhelyek havi másfél milliós költségeiről szólva a szakember példaként említette: az előírások szerint a pálya csak akkor üzemelhet, ha szolgálatot ad két tűzoltó-képesítésű szakember. „Vagy felveszünk tűzoltókat, vagy műtősfiúkat képezünk át tűzoltóvá. A bérek és járulékok költségei mindkét esetben több százezer forintra rúgnak havonta” – mondta. Az üzemeltetési kiadásokat emeli, hogy télen fűteni kell a leszállópályát és az oda vezető rámpát, és duzzasztja az energiaszámlát a fénytechnika működtetése is. Spórolni a biztonságon nemigen lehet, már csak azért sem, mert a légügyi hatóság évente legalább egyszer ellenőrzi a leszállóhelyet.

A mentőhelikopterek ügye azért került reflektorfénybe, mert Veszprémben az utcán szállt le egy gép, holott a kórház új épületének tetején már tavaly elkészült a leszállóhely. Csakhogy nem rendelkezik engedéllyel. Az engedélyeztetés rendkívül bonyolult: mindenekelőtt a pályának otthont adó épület használatbavételi engedélyét kell beszerezni, ezután jöhet a leszállóhely használatbavételi engedélye. Miután ez megtörtént, kezdődhet az üzemben tartási engedélyezési eljárás. Az eljárásokban összesen hét szakhatóság vesz részt, s azok hónapokat vesznek igénybe.

Elszálló szabályok

A hazai előírások sajátos módon térnek el a nemzetközi szabályozástól. Szakemberek szerint az ENSZ polgári repülésért felelős szervezetének szinte minden országban ratifikált szabályozása külön rendelkezik a heliportok műszaki feltételeiről, s a szabályozás sok fontos pontban eltér a különböző kategóriájú repülőterekre vonatkozó előírásoktól. Ám hiába ratifikálták idehaza is a szabályozást, egy magyar jogszabály mégis ötödosztályú repülőtérként határozza meg a helikopter-leszállóhelyeket, így túl szigorú szabályokat alkalmaznak a forgószárnyasok leszállóhelyei­re. (V. G. G.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.