Itt lehetnek a magyar rendőrség új szupertraffipaxai
„Itt lesznek a telepített traffipaxok” – ezzel a címmel közölte a Forensis portál, hogy egy birtokában lévő dokumentum szerint hol tervezi elhelyezni az új, friss telepítésű traffipaxait a rendőrség. A portál birtokában lévő listáról megkérdeztük a rendőrség sajtószolgálatát, valóban ezeken a helyeken lesznek-e a fix telepítésű sebességmérők. Írásos válaszukban azt közölték, hogy a Komplex Közlekedési Ellenőrző Pontok telepítési helyeinek kijelölése még folyamatban van. Ha majd már valamennyi fix mérőpontot kijelölték, a rendőrség, ahogy azt a mobil eszközök üzembeállításakor is tette, tájékoztatni fogja az állampolgárokat.
Független közlekedési szakértők (volt közlekedési rendőrök és közlekedési hatósági illetékesek) szerint ezzel együtt sok olyan cím szerepel a listán, ahol szakmailag indokolt a fix sebességmérők működtetése.
Mint ismert, az ORFK a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat részeként már rendszerbe állított 160 mobil eszközt. Ezek mérései alapján március 26. óta még csak a gyorshajtókat büntetik, de a jövőben használni fogják a szabálytalan sávváltást és a biztonsági öv használatát „figyelő” funkcióikat is. És nyilván büntetnek is majd, ha valakit szabályszegésen érnek.
Hátra van még 130 fix elhelyezésű VÉDA kamera telepítése, amelyeket az előzetes ígéretek szerint a leginkább balesetveszélyes helyekre helyez ki a rendőrség, no meg oda – bár ezt így konkrétan nem mondták –, ahol a rendőri tapasztalatok szerint gyakoriak a szabálysértések, főleg a gyorshajtás.
A rendőrség sajtószolgálata későbbre ígért választ arra a kérdésre, hogy hiteles-e a Forensis listája. De akár az, akár nem, már az ország valamennyi útján érdemes betartani az előírt sebességhatárokat. A 160 mobil sebességmérő ugyanis bárhol, bármikor feltűnhet, így akinek „túl nehéz a lába” és mondjuk 200-zal hajt Budapesttől Bécsig – ha csak minden megyében egy mobil mérőt állítanak ki a sztrádára – könnyen összeszedhet akár egy másfél milliós bírságot is. Márpedig a szigor fokozódni fog. És nem, vagy nem elsősorban a bírságbevételek növelése érdekében.
A rendőrség már korábban is emlékeztetett, az objektív felelősség rendszerének 2008-as bevezetése óta – amióta is nemigen lehet megúszni a gyorshajtást, mert ha az autó tulajdonosa, üzembentartója nem árulja el, hogy ha nem ő, akkor ki száguldozott a kocsijával, akkor neki kell kifizetni az akár több százezer forintos bírságot – folyamatosan csökkent a balesetek és a balesetekben elhunytak száma.
Egészen tavalyig. Amíg ugyanis 2013-ben 591-en, tavaly 626-an haltak meg az utakon. És valamelyest nőtt az objektív felelősség keretében kiszabott bírságok átlaga is, amit azt jelzi, hogy az autósok a korábbiakhoz képest többen és nagyobb mértékben lépték túl a megengedett maximális sebességet.