A képviselők zöme a helyi újságból, a Jászkürtből értesült arról, hogy az önkormányzati lakásra bérleti pályázatot hirdetett a polgármester. A kiírásra ketten jelentkeztek. Egyikük egy háromgyermekes egészségügyi dolgozó a Szent Erzsébet kórházból, akinek élettársa egy jászberényi ipari cég alkalmazottja.
Az ötfős család egy nagyjából ötven négyzetméteres albérletben él, az egy főre eső havi nettó átlagjövedelmük nem éri el a hetvenezer forintot.
A másik pályázó maga a polgármester volt. – Az anyagban a köztisztviselők le sem merték írni, hogy a város polgármestere a pályázó. Így született meg a kicsit megmosolyogtató a „pályázó 2010. október 3. napja óta áll a Jászberény városi Önkormányzattal munkaviszonyban" fordulat. Kicsit olyan, mintha Lázár Jánost úgy mutatnák be egy hivatalos anyagban, mint aki „x" év „y" hónap „z" napja áll munkaviszonyban a Miniszterelnöki Hivatallal. Ez végül is csak formaság, de jól mutatja a dolog végtelen szerencsétlenségét – kifogásolta az eljárást az egyik fideszes képviselő, korábbi alpolgármester Juhász Dániel. Ő az ügyben levelet is írt a polgármesternek, amely eljutott a Fidesz-frakció tagjaihoz is.
A szerkesztőségünk birtokába került – állítólag korábban a közösségi oldalakon, zárt csoportokban is keringett – írásból kiderül: a Humán Erőforrás Bizottság fideszes képviselői zárt bizottsági ülésen a polgármester pályázatát hozták ki győztesnek, indoklásuk szerint azért, mert a három gyermekes család csak kéthavi, míg a polgármester három havi bérleti díj előzetes megfizetését vállalta, így öt évre végül utóbbi nyerte el a bérleti jogot.
|
Szabó Tamás kapta a lakást, nem a háromgyerekes család Blanka Csaba / Népszabadság
|
- Ezt a levelet azért írom, mert szerintem nem szerencsés egy általad polgármesteri hatáskörben kiírt lakásbérleti pályázaton elindulni, majd jobb anyagi helyzetedből szinte automatikusan következően véletlenül picit jobb ajánlattal nyerned. Szerintem ezt helytelenítik a választóink, és helyteleníti a pártközösségünk. Én személy szerint sajnálom, hogy beadtad a pályázatodat, hisz ezek szerint te úgy gondolod, hogy ez teljesen rendben van így. Szerintem ez etikailag, morálisan, és politikailag is hibás és káros. Árt neked, a polgármesteri tisztségnek, és árt a Fidesznek. (...) Nem nagyképűség azt írnom, hogy a bérbeadási rendeletünk megalkotásában jelentős munkám van nekem is. Tudom, hogy előkészítőként mi vezetett bennünket. Tudom, hogy nem véletlenül szüntettük meg a „piaci alapon bérbe adott lakás" kategóriáját, és hoztuk létre a „költségelvű" kategóriát. A rendeletben nem írtuk bele, de a bizottsági és testületi vitában biztosan elhangzott, és talán még az előterjesztő rész is szól róla, hogy a költségelvű lakás bizony nem piaci alapú lakbért jelent, hanem annál kedvezőbbet. Elég csak megnézni ezen lakásaink bérleti díját és a valódi piaci lakbéreket. Amennyiben polgármesterként egy ilyen lakásba költözöl a bizottság döntése alapján, akkor bizony a piacinál kedvezőbb lakbért fogsz fizetni. Talán havi 10-20-30 ezer forintról beszélünk. Nagyon remélem, hogy ez nem volt még mellékes motivációs tényező sem a te esetedben. (...) Én azt gondoltam tegnap délutánig, hogy a mi közösségünkben evidens: a város legjobb bérlakásába a piaci árnál kedvezőbb bérleti díj megfizetésével nem költözik be képviselő, városvezető, sőt semmilyen politikus sem. Azt már csak halkan jegyzem meg, hogy legjobb tudásom szerint a lakás jelenleg értékesítésre kijelölt státuszban van, vagyis a jogos bérlő bármelyik percben jelezheti a vásárlási szándékát, és egyösszegű vételár megfizetésének vállalása esetén még jelentős árkedvezményben is részesülhet. Esetleg ez is megtörténhet a szándékaid szerint? Szerintem erről is jó lenne most, és magunk között beszélni, és nem esetleg pár hónap múlva újra kész tények elé kerülni. (...) Tamás, a legnagyobb tisztelettel arra kérlek, hogy a csütörtöki ülés kezdetéig vond vissza a pályázatodat! Nyerjen a három gyermekes család, te pedig picit drágábban ideiglenes lakásproblémádat oldd meg egy a piacon bérbe vett lakással. Amennyiben nem vonod vissza a pályázatot a bizottsági ülés kezdetéig, akkor én, mint a bizottság tagja ezt nem tudom szavazatommal támogatni. A polgármesterem, a Fidesz polgármestere ellen pedig szintén nem tudok és akarok szavazni, így én az ülés zárt részén nem fogok részt venni. Nem mismásolok, nem találok ki halaszthatatlan magánügyet, hisz képviselőnek választottak meg az emberek, akiket a legjobb személyes tudásom alapján kell képviselnem, vállalva az esetleges személyes, szervezeti, stb. ellenérzéseket, ellenlépéseket is. Hiszek abban, hogy ma itt és most így kell tennem – írta még az ominózus döntés előtt Juhász Dániel Szabó Tamás polgármesternek.
Az állam helytáll Jászberény helyett
Több mint hétszázmillió forint kártérítést kellene kifizetnie Jászberény önkormányzatának, amiért 2008-ban felbontották a városi kórház víz és fűtésszolgáltatójával kötött szerződést. Az elmozdított cég 2010-ben, a volt kórházigazgatóval, Szabó Tamással felállt új városvezetés felé jelezte: hajlandóak 100-150 millió forintnyi bánatpénzért peren kívüli egyezségre, ezt azonban a város elutasította, mivel úgy érezték, van esélyük megnyerni a pert. Végül vesztettek. Úgy tűnik, a pénzt mégsem Jászberénynek kell kifizetnie, hanem a „közös kassza” állja. Lázár János ugyanis néhány hete kormányszóvivői tájékoztatón jelentette be: 740 millió forintos támogatást nyújtanak Jászberénynek, hogy megmentsék a várost a csődtől. A miniszter a politikai felelősségről nem beszélt, s az ügy előzményeit sem részletezte.
Megkérdeztük a képviselőt, van-e hozzáfűznivalója a levélhez. Azt válaszolta: továbbra is vállalja az abban leírtakat, bár mondatait leginkább a polgármesternek, és nem a széles nyilvánosságnak szánta. Szavai szerint az, hogy a levél végül „kikerült" a frakcióból, jelezheti, hogy talán mások sem értettek egyet a polgármester lépésével.
Megkerestük Szabó Tamást, Jászberény első emberét, a helyi kórház korábbi igazgatóját, akitől azt kérdeztük: miért került „piacra" az ominózus lakás, s nem tartja-e etikátlannak, hogy polgármesterként ő nyerte el a bérleti jogviszonyt egy háromgyermekes családdal szemben? Arról is érdeklődtünk, miért volt szüksége önkormányzati bérlakásra, s tervezi-e, hogy a jövőben él elővásárlási jogával? Érdemben nem reagált a kérdésekre, mindössze annyit válaszolt: a lakás a vagyonleltár szerint nincs értékesítésre kijelölt státuszban.
A jászberényi önkormányzat kabinetirodája péntek délután eljutatott egy közlleményt az MTI-hez, közölve, hogy Szabó Tamás a válását követően, lakóingatlan hiányában a helyi rendeletnek megfelelően, mint önkormányzati közfeladatot ellátó személy - polgármester és a város önkéntes orvosa - pályázta meg egy 84 négyzetméter alapterületű tetőtéri önkormányzati lakás bérleti jogát, a döntéshozatalban nem vett részt. A kabinetiroda szerint ez törvényes és szabályszerű, az ország számos más településén is törvényesen pályázhat lakásbérletre képviselő-testület tagja. A polgármester a lakást havi 54 ezer forintért, határozott időre bérli, azt soha nem fogja megvenni, mert az értékesítésből az ingatlant kizárták - írták a közleményben.