galéria megtekintése

Micsoda matek: 75 százalék, hogy lesz budapesti olimpia

2 komment


Bita Dániel

Hetvenöt százalék az esélye annak, hogy Budapest elnyeri a 2024-es nyári játékok rendezési jogát – igyekezett sokkolni hallgatóságát Török Ferenc, a MOB korábbi elnökségi tagja az MSZP olimpiai pályázatról szóló konferenciáján.

Hamar kiderült azonban, hogy a kétszeres olimpiai bajnok öttusázó nem végzett a magyar főváros erősségeit és gyengeségeit számba vevő SWOT-analízist, csak ismerkedési tapasztalatait tárta a közönség elé. Jelesül: ha fiatalkorában kapcsolatot akart létesíteni egy nővel, az eleve 50 százalékos esélyt (vagy összejön, vagy nem) 25 százalékkal javította, ha a kiszemelt nem mondott nemet. Márpedig a Nemzetközi Olimpiai Bizottság nemrég eltörölte a pályázók előszűrését, azaz nem mond előzetesen nemet egyetlen potenciális házigazdának sem. Így Budapest a 2017. őszi döntésig versenyben lesz.

Nem viccelt azonban Török akkor, amikor élesen bírálta a budapesti olimpia 1372 oldalas megvalósíthatósági tanulmányát, mondván,

elnagyolt és komolytalan.

 

A bírálat sportértékét valamelyest csökkenti, hogy megfogalmazója bevallottan nem olvasta a dokumentumot, csak a vezetői összefoglalót, igaz, ezzel olyan erős mezőny tagja, amelyben megtalálható Borkai Zsolt MOB-elnök, a Miniszterelnökséget vezető Lázár János és Tarlós István főpolgármester is. Abban ugyanakkor igaza lehet az ügyvédként is ismert egykori sportvezetőnek, hogy a hatástanulmányokban gyakran az olvasható, amire a megrendelő igényt tart.

Földi D. Attila

Arra is felhívta a figyelmet, hogy az Egyesült Államok 1996 óta nem rendezett nyári olimpiát (ez 28 évnyi várakozás a céldátumig, miközben Európa és Ázsia kettőt-kettőt ez idő alatt), hogy a NOB elnöke német, márpedig a jelentkezők között Hamburg is ott van, csakúgy, mint Párizs, amely épp száz évvel korábban volt házigazda.

Vértes András, a GKI Gazdaságkutató Zrt. elnöke azt mondta:

a jelenlegi helyzetben Magyarországnak nem szabad olimpiát rendeznie,

mert hiányzik a társadalmi és politikai béke, az előnyökről és a kockázatokról folyó nyilvános párbeszéd, egy olyan fejlesztési program, amelyet az ország zöme elfogad. A régió többi országa lehagyott minket – mégsem akarnak olimpiát rendezni –, nincsenek beruházások, rossz a nemzetközi megítélésünk, 2020 után pedig aligha számíthatunk számottevő uniós forrásokra, rendbe kéne tenni az oktatást, az egészségügyet, modernizálni az államot – sorolta. Azt ugyanakkor nehéz volt eldönteni, komolyan mondja-e, hogy a PricewaterhouseCoopers mellett hazai szakértőktől is érdemes lenne hatástanulmányt rendelni, minthogy szavai szerint erre a GKI akár a Századvéggel közösen is vállalkozna.

Földi D. Attila

Beleznay Éva volt budapesti főépítész – aki érezhetően azon kevesek közé tartozik, akik megismerkedtek a hatástanulmánnyal – arról beszélt: az olimpia a város átalakulásának katalizátora lehet. Megemlítette azonban, hogy a városi olimpiák mindig drágábbak, mint azok, amelyeket egyetlen helyszínen, azaz a város egy részén rendeznek. Felhívta a figyelmet arra, hogy a tanulmány több ponton ellentétes Budapest területfejlesztési stratégiájával (amely például Galvani- helyett Albertfalvai-híddal számol), és arra is, hogy a tervezett médiafaluk némelyike nem igazán felel meg lakóterületnek, miközben például a leendő atlétikai stadion helyszíne más fejlesztésekre is hasznosítható lenne. Azt is fontosnak tartotta, hogy legyen budapesti bérlakás-koncepció, és minél több olimpiai szálláshelyet a városon belül alakítsanak ki.

Nem kell lemondani a rendezés szándékáról, de előbb olyan Magyarországot kell építeni, ahol lehet sikeres olimpiát rendezni. Ez a jelenlegi kormánnyal nem lehetséges

– jelentette ki Tóbiás József, az MSZP elnöke. Szerinte az olimpiai pályázat sikerének politikai, társadalmi és gazdasági feltételei is vannak, és ahol ezek nem teljesülnek egyszerre, ott mindig keserű a játékok utóélete. Azt is megjegyezte, az egészségügy nem várhat arra, hogy az olimpia remélt bevételéből fejlesszék, míg a menekültekre utalva azt mondta: az ország jelenleg napi négyezer embert sem tud megfelelően ellátni. Tóbiás szerint arra is érdemes odafigyelni, hogy gazdaságilag erős városok sora vonta vissza pályázatát az utóbbi években.

Földi D. Attila

Arra a kérdésre, hogy az MSZP frakciója – több politikus támogató nyilatkozata ellenére – miért szavazott nemmel az olimpiai pályázatra, Mesterházy Attila adott választ. Azt mondta, bár a Sportegyesületek Országos Szövetségének elnökeként azok közé tartozott, akik a rendezés mellett érveltek, végül az aggályok kerekedtek felül a képviselőcsoportban. Ezeket a volt pártelnök 13 plusz 1 pontban ismertette. Ide sorolta a többi között a költségek elszállásának veszélyét, a pályázat Budapest-központúságát, a korrupciót, az ország gyenge lobbierejét, a versenytársak figyelmen kívül hagyását, a meglévő sportinfrastruktúra túlértékelését, az utóhasznosítás kockázatait és a biztonsági kiadások hiányát.

Mesterházy szerint bár a kormány ezúttal tett kísérletet arra, hogy politikai konszenzust alakítson ki, hamar letett szándékáról, és a gyors parlamenti döntéshozatallal

pártpolitikai üggyé tette az olimpiát.

És noha hisz abban, hogy a támogatók komolyan gondolják a pályázatot, szerinte az sem derült még ki, hogy nem egy paravánprojektről van-e szó, amelynek lényege, hogy egy látszólag nemzeti ügy mögé rejtve talicskázzák ki a közpénzt a kormánypárti érdekkörnek.

A konferenciára Borkai Zsolt MOB-elnököt is meghívták, de más programja volt. Megjelent viszont Fürjes Balázs, az olimpiai pályázat kormánybiztosa. Ez azonban inkább gesztusként értékelhető, mivel szót nem kért.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.