A hivatal elnöke elismerte, hogy mint minden országos informatikai program bevezetésekor, úgy a KIRA-ra való átállással kapcsolatban is előfordulhattak hibák, elszámolási problémák, amelyek a jelzések alapján folyamatosan vizsgálnak, és szükség esetén javítanak.
|
Dancsó József, a MÁK elnöke büszke a KIRA-ra Baranyai Gerda |
A kincstárhoz beérkező munkavállalói jelzések kivizsgálása azt mutatja, hogy a panaszok túlnyomó részéért nem az ő munkájuk okolható. Mint mondta: az új illetmény-számfejtési program miatt jó néhány korábbi „rutinon” kellett változtatniuk az intézményeknek is. A kincstár munkatársai több alkalommal képzéseket tartottak az érintetteknek, a munkáltatók csatlakozása mégsem lett zökkenőmentes. Noha az esetek mintegy 90 százalékában jól vizsgázott a rendszer, de valóban voltak problémák, és ezek egy része a kifizetőhelyeken keletkezett.
Sokakat hozott nehéz helyzetbe, hogy a korábban megszokott másodikai bérkifizetés helyett az állam novembertől maximálisan kihasználja a törvényes lehetőségeit, és az állami tisztviselőknek ötödékéig, a közalkalmazottaknak, illetve a munka törvénykönyve alá tartozóknak tizedikéig utalja a pénzüket. Ez a fizetéstől fizetésig élő családoknál hirtelen akár egyhetes fedezethiányt is teremthetett.
A kincstár elnöke szerint – a magánszférához hasonlóan – novembertől a közszférában is a ténylegesen teljesített munkaidőt számfejtik. Ezt a munkáltatótól kapott adatok alapján a hónap utolsó napján teszik, ezért nem kapják meg már másodikán az érintettek a bérüket.
A helyi bérszámfejtés korábban többszörösen is munkavállaló-barát lehetett, így a szabadságok, betegállományok miatti jövedelemcsökkenést a következő hónapban számolták el, vagyis az intézmények hiteleztek a dolgozóiknak. Most a helyzet lényegében „megfordult”, mondta Dancsó József példaként felhozva, hogy egy betegállományra jutó járandóságot csak akkor lehet elszámolni, ha az ahhoz tartozó összes igazolást sikerült már begyűjteni és leadni.
Ez a gyakorlatban azt jelenti: aki egy adott hónap 21. és 31. napja között táppénzen van, eddig megszokhatta, hogy erre az időszakra is kap munkabért, majd miután behozta a táppénzes papírt, a következő hónapban számolták el a betegsége idejére járó összeget. Az új rendszer csak azokra a napokra számolja el a munkabért, amikor ténylegesen dolgozott, vagyis csak elseje és huszadika közötti időre. Amint megérkezik a táppénzes papír, akkor pár nap elteltével hóközi kifizetésben kapja meg az adott időszakra járó juttatását. Mivel ezek az igazolások még mindig papíralapúak, az érintettek hetekkel lemaradhatnak az elektronikus, azonnali bérszámfejtéstől.
Ugyancsak sok felesleges izgalmat okoz az, hogy a bérjegyzékek – az új rendszer indulásának első hónapjától – kizárólag papíron készülnek, így rendszerint napokat, olykor heteket késve érnek el a dolgozókhoz, holott csak ezekről tudhatnák meg, hogy mit is tartalmazott a számukra utalt összeg.
Dancsó József megjegyezte: a KIRA-rendszerben a számfejtés után a bérjegyzékeket is átadják a munkáltatóknak. Ezt követően a munkáltató döntése, hogy a törvényi határidőn belül mikor utalja a bért, illetve mikor adja ki a bérjegyzéket a munkavállalónak.
Megtudtuk: ha egy munkavállalónak valami nem stimmel a bérével, először érdemes a munkáltatójával tisztáznia: mi történt az elszámolással. Ha ez nem vezet eredményre, bárki fordulhat a kincstárhoz is elektronikus úton a kira.info@allamkincstar.hu e-mail címen.
Az elnök szerint mindenkinek személyre szóló választ adnak. Mint mondta, januárban erre a címre mintegy 290 reklamáció érkezett, igaz, ezek egyike sem érintette azokat a problémákat, amelyekről a januári bérkifizetésekkel kapcsolatban a sajtóból értesült.