Húsvét után visszakapjuk az alagutat

Húsvét után ismét a Déli pályaudvaron, a kettes metró végállomásánál tehetik le utasaikat a ma kényszerűségből Kelenföldre közlekedő vonatok. Megkezdődött ugyanis a Déli pályaudvar előtti alagút bejáratának visszabontása. A Gellért-hegy alatt átvezető vasúti átjáró nem szűnik meg, a MÁV megbízásából dolgozó kivitelezők a januárban megroggyant falazat ideiglenes helyreállításához „alapoznak” ezzel a bontással. Lapunk úgy tudja, feladataikkal két hét alatt végezhetnek.

A terv legalábbis ez. Alternatív megoldás egyébként nem létezik: miközben a kormány vizsgálgatja, bezárja-e a Déli pályaudvart, az oda vezető vasúti alagútra évekig szükség lesz.A MÁV érzékelhetően megszenvedi pályahálózata e 361 méteres, rövidke szakaszának hiányát. Olyannyira, hogy a vonatoknak útját álló omlás felszámolására közbeszerzésen kiválasztott Gradex Mérnöki és Szolgáltató Kft. gyors tempót diktál. Munkálkodásuk alig több, mint két hete alatt eltakarítottak 1500 köbméter leomlott földet, megerősítettek több száz négyzetméter partfalat, lebontottak egy megrongálódott vasúti épületet, és előástak három, besült tüzérségi rombológránátot. És a tényleges helyreállítás még csak tegnap kezdődött meg.

A megroggyant bejárat helyreállításának minden részlete „nyilvános”, kivéve a költségeket
A megroggyant bejárat helyreállításának minden részlete „nyilvános”, kivéve a költségeket
Korponai Tamás / Népszabadság

A Déli pályaudvarra vezető alagútnál folyó munkák a legkevésbé sem titkosak. Az Alsóhegyi utca szomszédságában élőket a rendőrség rendre értesíti, ha – hetven évvel a második világháború után – az építkezésen robbanószert találnak. A Csukló utcából pedig a kíváncsiskodók minden munkafolyamatot páholyból figyelhetnek. Az egyetlen titok, hogy a Gellért-hegy gyomrába 1861-ben fúrt alagút bejáratának ideiglenes helyreállítása mennyibe is kerül. A kényszerűségből tervbe vett beruházás költségeiről legalábbis sem a MÁV-nál, sem a kivitelező cégnél nem beszélnek. Az iparági szakértők azonban úgy becsülik: az alagút bejáratának ideiglenes helyreállítása, a környező rézsű stabilizálása, a földomlás miatt megrongálódott vezetékes infrastruktúra pótlása több tízmillió forintba kerülhet.

Mert, ha a nézelődők nem is tudják, a Csukló utca felől lecsúszott hatalmas földmennyiség nem csak az alagút falazatának felső köveit, illetve az egyik szárnyfalat tette tönkre, seregnyi távközlési kábelt, csapadékvíz-elvezető és szivárogtató csövet szétszaggatott, tisztítóaknákat tolt odébb akár nyolc-tíz méterrel. Mindezek helyreállítása, vagy az újjáépítés feltételeinek megteremtése a Gradex munkatársaira vár. A többi között geotechnikai problémák megoldására szakosodott cég szerdán állványt épített a vasúti sínekre, a vasúti pályáról felemelte az oda zuhant több száz kilós köveket, és belekezdett az alagút bejárata felett, valamint az oldalsó szárnyfalon meglazult falazat visszabontásába. Mindez azonban csak a kezdet.

Az építkezés látványos szakasza a romok eltakarítása után kezdődhet meg. A kitartóan figyelők az elképzelések szerint azt látják majd, hogy az alagút bejárata felett újjáépül a falazat, majd az újabb földomlások megakadályozására a kivitelezők mintegy ötven méter hosszan támfalat emelnek az elzárt vasúti területre. Eközben helyreállítják a vízelvezető rendszert is. Mindez, ha az időjárás kegyes lesz, előreláthatólag két héten belül elkészülhet.

A Déli pályaudvar megnyitása ezzel együtt nem megy ilyen gyorsan. A vonatok csak akkor térhetnek vissza az alagúton átvezető lezárt pályaszakaszra, ha a MÁV végzett az ehhez szükséges előkészületekkel. Ha minden jól megy, húsvét után.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.