galéria megtekintése

Holnap jelenik meg utoljára Simicskáék lapja, a Metropol

14 komment

M. László Ferenc

Kedden jelenik meg utoljára a Metropol – jelentették be pár perccel a cikkünk megjelenése előtt a napilap szerkesztőségében. A tulajdonos, Simicska Lajos jobbkeze, Fonyó Károly üzleti szempontok mentén döntött a lap megszüntetéséről. Közben Habony Árpád államilag segített lapja ezerrel nyomul.

Több forrásból megerősített információink szerint a tulajdonos, Simicska Lajos üzlettársa, a TV2-re korábban aspiráló Fonyó Károly úgy döntött, nincs tovább, bezárja a lapot. Az üzletember azért döntött az önfelszámolás mellett, mert nem szeretne adósságokat hagyni maga után, minden alkalmazottját, beszállítóját ki akarja fizetni.

(További részleteket a Metropol megszűnéséről a Népszabadság holnapi számában olvashat. Többek között megtudhatják azt is, Simicska miért szervezi át a médiabirodalmát és mire készül a közeljövőben.)

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

 

A kiadóvezető, Hivatal Péter megerősítette az információnkat, de azt mondta, a továbbiakról a cég végelszámolója fog nyilatkozni. 

A közel 330 ezer példányban nyomott, a budapesti köztereken, az összes megyeszékhelyen, továbbá több tucat városban terjesztett újság 18 év után tűnik el a hazai médiapiacról. A lapot az eredetileg svéd cég, a Metro International alapította, amely az 1990-es évek második felében kezdett terjeszkedni Európában, majd Ázsiában és az amerikai kontinensen. 2008-ig a lapot Metronak hívták utalva a médiapiacon akkoriban újnak számító üzleti modellre: az újságot a tömegközlekedési helyszíneken terjesztették ingyen. Miután a hasonló nevű üzletlánc több országban is pert indított a névbirtoklásért, átnevezték Metropolra.

A magyar kiadás jogát egy évvel a kormányváltás után, 2011-ben szerezte meg a Megapolis Zrt., Fonyó Károly vagyonkezelő cége. Fonyó Károly évtizedek óta jó viszonyt ápol a fideszes gazdasági hátországot 2014-ig irányító Simicska Lajossal, aki két évvel ezelőtt veszett össze a miniszterelnökkel, egykori kollégiumi szobatársával. Nyíltan tavaly februárban fordult szembe Orbán Viktorral, azóta médiacégei, építési és mezőgazdasági vállalkozásai kormányzati össztűz alatt állnak.

A reklámpiacot figyelő és elemző független ügynökség, a Kantar Media adatai szerint 2015-ben felénél is kevesebb állami hirdetés volt a lapban, mint 2014-ben. Sőt, míg 2015 első három hónapjában listaáron még 218 millió forint értékben reklámozott a kormány, az önkormányzatok és cégeik a lapban, az idei első negyedévben ez a 28 millióra esett vissza.

A Népszabadság értesülései szerint nem ez a fő oka a Metropol megszűnésének, a menedzsment 2015-re már olyan üzleti tervet állított össze, amiben számoltak ezzel a visszaeséssel. Sőt, Fonyó azzal is kalkulált, hogy a BKV az év végén nem hosszabbítja meg azt a szerződést a kiadóval, amely lehetővé tette a lap terjesztését a közösségi közlekedés megállóiban és járatain. Ezért már tavaly nyáron alternatív terjesztési rendszert építettek ki a köztereken, hogy kiváltsák a BKV-s pontokat.

Úgy tudjuk, a lappiacról való kivonulás igazi oka, hogy az idei évre készített üzleti tervek egyike sem mutatott nyereséges működést. Már 2015-ben is nagy volt a mínusz: a nyílt szakítás előtti évben még 408 millió forintos profitot termelt a cég, tavaly már 233 milliós veszteséget. Az idei évre vonatkozó kalkulációk szerint a nyomdai költségek további emelkedése várható, ahogy a papír ára sem ad okot derűlátásra. Ráadásul a piaci reklámköltések sem lőttek ki az utóbbi években, hiába ért véget a válság. Forrásaink elismerték, a vállalati hirdetők is politikai nyomás alatt vannak, mint egy forrás fogalmazott, „kockázatossá vált” a Simicska-birodalomba tartozó médiumokban reklámozni, és sok hirdető nem akar konfrontálódni a Fidesszel.

Közben a Metropolnak vetélytársa is akadt, amely viszont élvezi a kormány támogatását. Mint azt a Népszabadság egy hónapja megírta, a közlekedési vállalat azzal az indokkal szakított a Metropollal, hogy a terjesztésre pályázatot kell kiírni. Végül erre mégsem került sor, sőt, a BKV közbeszerzés nélkül készül szerződni a miniszterelnök tanácsadója, Habony Árpád tulajdonolta újsággal, a szintén ingyenes terjesztésű napilappal, a Lokállal, amely június 6-án került az utcákra 150 ezer példányban.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.