A kiadóvezető, Hivatal Péter megerősítette az információnkat, de azt mondta, a továbbiakról a cég végelszámolója fog nyilatkozni.
A közel 330 ezer példányban nyomott, a budapesti köztereken, az összes megyeszékhelyen, továbbá több tucat városban terjesztett újság 18 év után tűnik el a hazai médiapiacról. A lapot az eredetileg svéd cég, a Metro International alapította, amely az 1990-es évek második felében kezdett terjeszkedni Európában, majd Ázsiában és az amerikai kontinensen. 2008-ig a lapot Metronak hívták utalva a médiapiacon akkoriban újnak számító üzleti modellre: az újságot a tömegközlekedési helyszíneken terjesztették ingyen. Miután a hasonló nevű üzletlánc több országban is pert indított a névbirtoklásért, átnevezték Metropolra.
A magyar kiadás jogát egy évvel a kormányváltás után, 2011-ben szerezte meg a Megapolis Zrt., Fonyó Károly vagyonkezelő cége. Fonyó Károly évtizedek óta jó viszonyt ápol a fideszes gazdasági hátországot 2014-ig irányító Simicska Lajossal, aki két évvel ezelőtt veszett össze a miniszterelnökkel, egykori kollégiumi szobatársával. Nyíltan tavaly februárban fordult szembe Orbán Viktorral, azóta médiacégei, építési és mezőgazdasági vállalkozásai kormányzati össztűz alatt állnak.
A reklámpiacot figyelő és elemző független ügynökség, a Kantar Media adatai szerint 2015-ben felénél is kevesebb állami hirdetés volt a lapban, mint 2014-ben. Sőt, míg 2015 első három hónapjában listaáron még 218 millió forint értékben reklámozott a kormány, az önkormányzatok és cégeik a lapban, az idei első negyedévben ez a 28 millióra esett vissza.
A Népszabadság értesülései szerint nem ez a fő oka a Metropol megszűnésének, a menedzsment 2015-re már olyan üzleti tervet állított össze, amiben számoltak ezzel a visszaeséssel. Sőt, Fonyó azzal is kalkulált, hogy a BKV az év végén nem hosszabbítja meg azt a szerződést a kiadóval, amely lehetővé tette a lap terjesztését a közösségi közlekedés megállóiban és járatain. Ezért már tavaly nyáron alternatív terjesztési rendszert építettek ki a köztereken, hogy kiváltsák a BKV-s pontokat.
Úgy tudjuk, a lappiacról való kivonulás igazi oka, hogy az idei évre készített üzleti tervek egyike sem mutatott nyereséges működést. Már 2015-ben is nagy volt a mínusz: a nyílt szakítás előtti évben még 408 millió forintos profitot termelt a cég, tavaly már 233 milliós veszteséget. Az idei évre vonatkozó kalkulációk szerint a nyomdai költségek további emelkedése várható, ahogy a papír ára sem ad okot derűlátásra. Ráadásul a piaci reklámköltések sem lőttek ki az utóbbi években, hiába ért véget a válság. Forrásaink elismerték, a vállalati hirdetők is politikai nyomás alatt vannak, mint egy forrás fogalmazott, „kockázatossá vált” a Simicska-birodalomba tartozó médiumokban reklámozni, és sok hirdető nem akar konfrontálódni a Fidesszel.
Közben a Metropolnak vetélytársa is akadt, amely viszont élvezi a kormány támogatását. Mint azt a Népszabadság egy hónapja megírta, a közlekedési vállalat azzal az indokkal szakított a Metropollal, hogy a terjesztésre pályázatot kell kiírni. Végül erre mégsem került sor, sőt, a BKV közbeszerzés nélkül készül szerződni a miniszterelnök tanácsadója, Habony Árpád tulajdonolta újsággal, a szintén ingyenes terjesztésű napilappal, a Lokállal, amely június 6-án került az utcákra 150 ezer példányban.