belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
25. péntek

Hazafias lesz az új alaptanterv

Várhatóan márciusban tárgyalhatja a kormány az új nemzeti alaptantervről (nat) szóló előterjesztést, amely többi között tartalmazza az erkölcstan oktatását, a hazafias és a családi életre nevelést is. Az új alaptanterv kitér továbbá az önkéntességre, a környezettudatosságra, a pályaorientációra, a gazdasági és pénzügyi nevelésre.

MTI| 2012. január 27. |40 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Hazai | 2012. január 28. | 06:12:22

Nagyon helyes: "a nat ismét kiegészül a mindenki számára kötelező minimális tananyaggal". Az utolsó, jelenleg is érvényes Nat szerint ugyanis nem volt kijelölve olyan tananyag, amelyet kötelezően be kellett venni a helyi tantervbe. (Kimaradhatott akár a Toldi v. Nemzeti dal is.) Mindez a liberalizmus jegyében.

pro publico bono | 2012. január 28. | 02:58:03

8 óra naponta?

revify | 2012. január 27. | 18:56:28

lorant 17 35 29

az, hogy védett időben - reggel 8 és 12 között bekerülhet a hit-éserkölcstan, osztályozással - ez lenne persze a megoldás -, mert eddig a hitoktató, aki úgyan úgy főiskolát/egyetemet végzett, mint az iskola pedagógusai, csak a tantestületen kívüli személy volt. A tantestület tagja lesz, de a főnöke nem az iskolaigazgató, hanem a felelős lelkipásztor/plébános, a püspök jóváhagyásával évente a hitoktató kap delegációt/missio canonica-át a felelős pap kérésére. Ez azonban részletkérdés. Itt a társadalom elfogadása - a szülőké - elsősorban a mérvadó.

rygan | 2012. január 27. | 18:12:00

Meglep, hogy eddig senki nem kommentalta a tervet, hogy

"A 9-12. évfolyamon a tisztán matematikai problémák helyett a diákok számára valóság közelibb kérdéseket, a "hétköznapok matematikáját" helyezték előtérbe."

Szerintem a jovo szempontjabol ez nagyon karos modositas, ha innovativ uj nemzedeket akar az orszag.

koszta | 2012. január 27. | 17:59:34

Gaspar | 2012. január 27. | 16:16:15


Mélységesen egyetértek!
Akinek ált. iskolás gyereke van, tudja miről beszélsz, és ezernyi példát tudna említeni azokra a megtanulandó hülyeségekre, melyek a gyerekek korától, világától fényévekre esnek. Elkeserítő, hogy a jelek szerint ezen még tudnak rontani is.

lorant | 2012. január 27. | 17:35:29

revify | 2012. január 27. | 17:22:40

Az iskolában ahová a fiam jár a 15 fös osztályból kb. 3-4-en nem járnak hittanra, köztük a fiam sem. Szeptembertöl én azt várom, hogy kiengedik öket majd focizni az erkölcstanról, mert tanár úgysem lesz rá. Eddig legalább idöben hazajött, most meg majd csavarognak egyet. Az osztályzás meg fontosságban kb. a magatartás-szorgalom-ének-testnevelés érdemjegyet fogja súrolni. Mindkettöböl 5-ös ugyan, de soha nem érdekelt amíg az otthoni szabályokat betartja.

revify | 2012. január 27. | 17:22:40

elm320 17 08 33

a problémát több oladlról kellene megközelíteni. Ausztria, Németország,- de Szerbia, Románia - beépítették a védett időbe az iskolákba a vallásoktatást és osztályozott tantárgy, sőt itt-ott érettségi tárgy is.
Ma már nálunk, a kérdés - ősztől - mit kezdünk azzal, ha a vallás mellett megjelenik a kötelező - itt a kötelezőre teszem a hangsúlyt, - etika azaz erkölcs oktatás, ami nyilván nem valláserkölcsi. 1 2. kérdés: a hit gyűlisek bekerültek a bevett egyházak közé, nekik még hitoktatóik nincsenek, ők gyorstalpalóznak, hogy legyen hitoktatójuk?

elm320 | 2012. január 27. | 17:08:33

revify | 2012. január 27. | 16:44:00
A fiatalok közelről meglátják a vizet prédikálunk és bort iszunk rendszert.
Még többen elfordulnak az egyházaktól felnőtt korukban.
Az egész kontraproduktiv lesz.

revify | 2012. január 27. | 16:44:00

... maga Benedek pápa mondta szomoruan - van vagy egy éve már, - hogy nehezen érthető a közömbösség a hit iránt, holott sok diák 10-12 évet is járt vallásoktatásra. (Nem szó szerint idézek). Valahol a levegőben van - bezzeg az európai mohamedánokkal ellentétben - a mai "fehéremberesnincsistenes" Európában a közöny. Mi lesz itt Magyaországon az ősztől, ha kötelező lesz a vallás-és/etika oktatás osztályozott tantárgyként és védett időben az iskolákban?

Foci | 2012. január 27. | 16:34:54

Tulajdonképpen a töri oktatásának változtatása némely pontokban nem is ártana!

Gaspar | 2012. január 27. | 16:16:15

nemmondomel,

Azt hiszem, tényleg egyetértünk. Alighanem az lehet a nézeteltérés oka, hogy mindketten régen jártunk általános iskolába, amikor még valóban olyan volt a tananyag, mint amit írsz. Most viszont sajnos nem olyan, hanem nagyon rossz, szerintem, sokkal rosszabb, mint akár 30 évvel ezelőtt. A ygerekeim miatt kénytelen vagyok rendszeresen olvasgatni, és elszomorítónak találom.

Borszívóügynök | 2012. január 27. | 15:35:32

Plútó | 2012. január 27. | 15:19:00

"Miért szerinted Orbán és bandája nem elég beteglelkű?"

Orbán és bandája NEM az ország! Orbán nem a végigjárt iskolák miatt vált azzá, ami, hanem "vom Haus aus"!
A többi, amit írtál: inkább engem igazol! Igen, valóban: egy óvodást, kisiskolást még könnyű "megvezetni". Ám idővel nő, növöget, okosodik, elkezd a saját fejével gondolkodni(ebben a műveltebb szülők is sokat segíthetnek persze), végül a nagyrészük túljut rajta, mint a bárányhimlőn.
Természetesen vannak szabályerősítő kivételek: lásd Orbán és hű fegyverhordozói...

Plútó | 2012. január 27. | 15:19:00

Borszívóügynök | 2012. január 27. | 14:41:24

Miért szerinted Orbán és bandája nem elég beteglelkű?
A Hitler-Jugend is igen szép eredményeket ért el. Igaz a mi nemzedékünket már nem nagyon lehetett beetetni Pionyer Abroszimoval, de az is igaz, hogy én a Kádár éra felemelkedésének korában, a hatvanas években voltam nebuló. Az már egy olyan kor volt, amikor a TV-ben tizedannyi propaganda nem volt, mint manapság! Nekem a közhiedelemmel ellentétben soha nem volt kötelező március 15-én kokárdával felvonulni, de melyik tizenéves ne ment volna szívesen egy fáklyás felvonulásra. Pedig nem is voltam csak átlagos szintű piromániás.
Az kb olyan buli volt, mint a magánszorgalomból gyártott töklámpa!
Ezt az irányt, a papok bevetésével együtt már igenis veszélyesnek tartom. Egy óvodást, kisiskolást nagyon hamar meg lehet vezetni.
De az azért már mindennek a teteje, amikor a fidesznyik hazáról, hazaszeretetről, nemzetről, családról szónokol. Tudtommal a családszeretők tisztelik az öregeket, elesetteket. Ők nem panelproliznak, az őseiket nem komcsizzák le, az időseket nem nyuggerezik.
De lehet, hogy nem értem én a modern kor szavát? Lehet, hogy túl konzervatív vagyok ezekhez a hazudozókhoz képest?

Borszívóügynök | 2012. január 27. | 14:41:24

Azért a valóság az, hogy a gyerekek többsége, a legbornírtabb iskolákat is, többé - kevésbé egészséges lélekkel vészeli át. Szerencsére!

Ha nem így lenne, akkor Horthy, Rákosi, Kádár a a porosz szellemű, fegyelmező és adat és jelmondat-magoltató iskoláival, beteglelkű generációk sorát hozta volna létre!

nemmondomel | 2012. január 27. | 14:26:53

Gaspar | 2012. január 27. | 14:02:27

Nem most jártam általánosba, de már akkor is tanították Dél-Amerika földrajzát. Feltételezem ezt most is megteszik, de bevallom tényleg nem olvastam mostanság ilyen tankönyveket. Én tényleg úgy gondolom, hogy az alapvető élelmiszerekről szükséges egy minimális ismeret. Úgysem marad meg bennük minden ami a tankönyvben van. Azt is úgy gondolom előbb a szűkebb világukat kell megismerniük, és innen indulni kifelé. Ez magasabb évfolyamokon, és középiskolában meg is történik. Ha a szülő addig mesél neki távolabbi vidékekről, vagy elmennek egy csillagvizsgálóba, az csak előnyére válik. Ismereteket kizárni valóban nem szabad, de amikről beszélünk az szerintem mind tananyag. Ahogy látom, csak ott van "vita" köztünk, amikor is érdemes ezt a gyereknek tanítani. De ne vitázzunk.

Gaspar | 2012. január 27. | 14:02:27

nemmondomel,

Úgy gondolod, hogy a szülőknek kellene Dél-Amerika földrajzát vagy a nagy felfedezéseket megtanítani neki? Komolyan gondolod, hogy egy 10-11 éves gyereknek az alapvető élelmiszerekről kellene tanulnia? vagy esetleg úgy gondolod, hogy a gyerek először tanuljon meg mindent, ami magyar (magyar földrajz, magyar történelem, magyar irodalom, magyar gazdaság - mintha legalábbis ezek függetlenül léteznének, tágabb kontextus nélkül), mielőtt joga lenne "kitenni a lábát" Magyarországról?
Ez ugyanolyan, mintha azt mondanád neki, hogy hiába szereti a Verne és a Cooper regényeket, először tanulja meg betéve az összes magyar népmesét.

De ne vitatkozzunk. Alighanem sok mindenben egyetértünk, mielőtt azonban véleményt formálnál, kérlek, lapozz át egy 5. osztályos természetismeret vagy magyar nyelv és kommunikáció tankönyvet.

Sokféle ismeretet lehet tanulni, az azonban káros, ha tendenciózusan bizonyos ismereteket kizárnak a megtanulandó anyagból más, sokszor használhatatlan ismeretek javára.

Ismétlem, szerintem az általános iskolai tankönyvek már most is, a Fidesz hazafias nevelése nélkül is egy hihetetlenül szűk, egysíkú világba zárják be a gyerekeket.

nemmondomel | 2012. január 27. | 13:36:45

Gaspar | 2012. január 27. | 13:09:23

Abban egyet értünk, hogy az érdeklődésüket fel lehet kelteni a világegyetemmel, és a dél-amerikai pampákkal, pontosan azért, mert "arról álmodnak, hogy ők is lehetnek űrhajósok vagy hercegnők". Ezt tegyék meg otthon a szülőkkel, iskolába ne álmodozni járjon. Ismerje meg az alapvető élelmiszereinket, amit ő maga is naponta fogyaszt. Ennél komolyabb agrárismeretekkel nem gondolom, hogy rendelkeznie kell ilyen idős korban.

makokriz | 2012. január 27. | 13:20:48

Ostobaságról tanúskodik az, aki azt hiszi, hogy a hazafiságra bárkit is lehetne nevelni.
A hazafiság, érzelmen alapul. Olyan mint a szerelem, 'a szerelemre sem lehet nevelni '

"Nekem áldott az a bölcső, mely magyarrá ringatott." Arany János
Vagy
"S mégis, magyarnak számkivetve, lelkem sikoltva megriad -
édes Hazám, fogadj szivedbe, hadd legyek hűséges fiad!" József Attila

Orbán Viktor: "ez egy világos törvény: hazafias nevelést szeretnénk" ilyet egy autokrata vezér jelent ki, peddig Széchenyi is megmondta, hogy az igazi hazafi az, aki " teljes komolysággal betölti hivatását, ott, ahol van".

thestones | 2012. január 27. | 13:11:23

Idèzet a cikkböl: "az erkölcstan oktatását, a hazafias és a családi életre nevelést is. Az új alaptanterv kitér továbbá az önkéntességre, a ...
Kivàncsi vagyok, hogy ez az "erkölcstan" milyen tudomànyos kutatàsokra fog alapulni?
Vagy elèg lesz pèldakènt emliteni a jelenlegi elnököt, akit plàgiummal vàdolnak? Ez erkölcsös? Ugyanaz az elnök, aki minden beszèdèben arra szòlitja, a magyar ifjusàgot, hogy maradjanak M-orszàgon, akkor amikor az ö hàrom leànygyermeke az USÀ-ban van?
...Vagy szintèn pèldakèpnek lehet majd nevezni a jelenlegi miniszterelnök kijelentèsèt "ne azt nèzzèk, amit mondok, hanem amit teszek" (nem biztos, hogy pontos az idèzetem!
Összegelve: egy olyan àllamban, ahol a politikusok àllandòan ès zavartalanul hazudnak (erre szinte mindennap van pèlda), akkor milyen erkölcstant fognak tanitani az iskolàkban?

Gaspar | 2012. január 27. | 13:09:23

nemmondomel,

Ez ostobaság. A 7-12 éves gyerekek érdeklődését sokkal inkább fel lehet kelteni a világegyetemmel, csillagászattal és a dél-amerikai pampákkal, mint a nyúltenyésztéssel. A gyerekek ugyanis lelkesek, sok minden érdekli őket, és arról álmodnak, hogy ők is lehetnek űrhajósok vagy hercegnők. Ezt tönkretenni az olyan burkolt üzenetekkel, hogy foglalkozz csak kisfiam, kislányom a gabonatermesztéssel és a levesfőzéssel óriási ostobaság.

A gyerekeim Budapesten járnak iskolába, az ő "díjnyertes" tankönyvük volt tele falusi parasztbácsik fotójával és a különféle disznófajták bemutatásával. Tekintettel arra, hogy Magyarországon a mezőgazdaságból a lakosság kevesebb, mint 10 százaléka él, fel nem foghatom, mi a fenének kell ezt ráerőltetni a gyerekekre. Hacsak nem az a kimondatlan cél, hogy röghözkötött, ostoba, beszűkült, intoleráns emberek kerüljenek ki az iskolából, akik a saját szűk környezetükből kikerülve mindenütt rosszul érzik magukat, még a környékbeli nagyvárosban is.

nemmondomel | 2012. január 27. | 12:20:53

Gaspar | 2012. január 27. | 08:51:54

A tankönyvek amiket szűk látókörűnek és ostobának nevez, azok 7-12 éves gyerekeknek készültek. Nyilván nem ennek a korosztálynak a legnagyobb az ismerete az egyetemes történelmi, irodalmi, gazdasági, vagy politikai történésekről. Előbb saját környezetüket, irodalmuk, történelmüket stb. ismerjék meg, hiszen benne élnek. Így könnyebben érthető, értelmezhető számukra. Az állattenyésztés valószínű a falusi iskolákban tankönyveiben is szerepel. Vagy jobb lenne Budapesten ezt a részt a tüntetéseken való részvétellel helyettesítenék? Csirkét úgyis csak csomagolva látnak?

Borszívóügynök | 2012. január 27. | 12:17:09

"A kötelező tanórai foglalkozások keretében az állami általános iskolában az erkölcstan óra helyett tartalmában és módszertanában egyházi jogi személy által meghatározott, szervezett és felügyelt hit és erkölcstan óra választható."

Vagyis, magyarra fordítva: a családnak, a gyermek iskolakezdésekor, SZÁMOT KELL ADNIA a VILÁGNÉZETÉT illetően!?

rosta96 | 2012. január 27. | 12:14:13

elm320 | 2012. január 27. | 10:37:34
Lesz hiszekegy is?
Hmmm, már most is van, nézd meg, hogy jár, aki nem azt az egyet hiszi, amit a bölcs vezír ...

OldTriker | 2012. január 27. | 11:34:48

revify | 2012. január 27. | 09:51:59
Pedig pont ilyen házi feladatokra van szükség! Ha a lexikális tudásról szólna a történet, a tanító felírta volna a táblára az utolsó Árpád-házi király adatait, és a gyerekek másnapra megtanulták volna. Így viszont a házi feladat az információ keresésről szól. Ami nem lexikális tudás, hanem fejlesztendő készség, ha úgy tetszik kompetencia.

staropramen | 2012. január 27. | 11:15:58

rosta96 | 2012. január 27. | 10:52:53
"... az állami általános iskolában az erkölcstan óra helyett tartalmában és módszertanában egyházi jogi személy által meghatározott, szervezett és felügyelt hit és erkölcstan óra választható" - ki a fene fogja eldönteni, hogy választják-e vagy sem.
Ki a fene?
Az iskola fenntartójának szelid de határozott nyomására az iskola igazgatója.Tegnapi hír az átvett iskolák igazgatói pozícióinak megpályáztatása.Ki mer majd ellentmondani az államtitkárság szelíd rábeszélésére?

nyugdíjas | 2012. január 27. | 11:12:06

Azért én reménykedem a pedagógusi leleményességben!

staropramen | 2012. január 27. | 11:10:57

revify | 2012. január 27. | 09:51:59
Atya ezegyszer vitatkoznom kell magával.
Szerintem az Árpád-ház utolsó "aranyágacskájának" halálozási éve része az elvárható műveltségnek,amit az iskolának meg kell adnia.
Nem a Vazulfiak halálozási dátumát kérdezték ABC sorrendben,és nem esszét kellett írni Vak Béla és felesége közötti munkamegosztásról különös tekintettel az országgyűlésen használatos kaszabolási módszerekről.
A fene megette viszont, ha a gyereknek az iskolában kell megtanítani hogyan kell palántázni,veteményezni, meg szöget a falba verni.
Elképzelem amint Évike azt mondja otthon az ebédnél:
-Bocsi, hogy betütésztát tettem a borsólevesbe de még nem tanultuk a csipetkecsinálást.
Abban sem vagyok biztos, hogy nem várttal ellentétes hatású lesz a kötelező hit és erkölcstan, vagy -mondjuk ki-a kötelező hittan.
A gyerek ugyanúgy kettős nevelést fog kapni , mint a mi időnkben , csak most fordítva.
Az iskolában hittan , otthon pedig a szülő az erről alkotott saját véleményével.Kinek lesz ez jó???

papirszobrasz | 2012. január 27. | 11:04:42

Ez a tervezet is bizonyítja, hogy a konzervatívok a legkártékonyabb fajta az egész bioszférában. Nekünk az ország fejlődését megalapozó, korszerű oktatásra van szükségünk. A magyar oktatás egy passzív fejlődési stratégiát szolgál, munkaerőt képez, arra számítva, hogy jönnek a külföldi befektetők, akik majd munkahelyeket teremtenek. Így soha nem fogunk a saját lábunkra állni, mindig is ki leszünk szolgáltatva a világgazdaság sodrásainak. Aktív fejlődési stratégiára kell váltani, vagyis az oktatásnak olyan embereket kell kinevelnie, akik értéket (piacképes terméket), s ezáltal munkahelyeket képesek teremteni (feltalálók, innovatív vállalkozók). Ennek érdekében középpontjába a gondolkozás, kreativitás, vállalkozó szellem fejlesztését kell állítani. A megoldást csakis tőlem remélhetitek. Olvassátok a blogomat!

rosta96 | 2012. január 27. | 10:52:53

"... hogy a tanuló kötelező és szabadon választott tanítási óráinak száma ... egy tanítási napon nem lehet több hat tanítási óránál az első-harmadik évfolyamon, hét tanítási óránál a negyedik évfolyamon" - láttak már ezek a (vérmérséklet szerint kiegészíthető) élő alsó tagozatos iskolás gyereket?
"... az állami általános iskolában az erkölcstan óra helyett tartalmában és módszertanában egyházi jogi személy által meghatározott, szervezett és felügyelt hit és erkölcstan óra választható" - ki a fene fogja eldönteni, hogy választják-e vagy sem. És akinek semmi igénye, azt mi alapján kötelezhetik rá? Korábban mintha szét lett volna választva az állam és az egyház - ja, kulturállamokban, bocsánat. Azt meg se kérdezem, melyik tantárgy óraszámának kárára. Tömjén Zsóti és Hufnágel Rozália ennyit tudtak hozzátenni az oktatáshoz, gratulálok!

elm320 | 2012. január 27. | 10:43:11

Javasolnám a Diktátor példamutató erkölcsének az oktatását.

elm320 | 2012. január 27. | 10:37:34

Lesz hiszekegy is?

bizinol | 2012. január 27. | 10:17:24

Jó lesz, ha nem engedik fölhigítani az elképzeléseket.

VB1990 | 2012. január 27. | 10:16:48

"demokráciára nevelést"
LOL
És milyen demokráciát nevelik a fiatalokba? A horthysta felfogásút?
Egyébként az egész tervezetet megint áthatja azt a horthysta feeling ami jellemző a kormány összes intézkedésére.

revify | 2012. január 27. | 09:51:59

... kiváncsivá tettek engem is. Remélem feleslegeset nem tanítanak a lurkóknak meg a kisjányoknak. A minap azzl bosszantottak, hogy az volt az egyik kiskölök házifeladata magyarból, hogy ki volt az utolsó Árpádházi király. Persze a papot kérdezik telefonon, mert a családból senki sem tudta. (Nem mintha fontos lenne). Hiszen ilyen házifeladatnak semmi keresnivalója nincs, nem lexikális tudású emberek kellenek - az majd később legyen -, mert-miután jól megdorgáltam őket, - meg hát burkoltan a tanítójukat is - azt viszont nem tudják, hogy kell rendesen főzni, elébb meg palántázni, veteményezni, kisállatot nevelni etc. Meg egy szöget sem tudnak szegények a falba beverni. Na, de ez már az emberi sutaság kategória. Persze azt pontosan tudják, mikor milyen sorozat, hányadik fejezete kezdődik a "butítódoboz"-ban.

Gordon | 2012. január 27. | 09:28:02

Ha a hazafias nevelés nacionalista/soviniszta nevelést jelent, megspékelve a szomszéd népek iránti általános sértődöttséggel és báncsákamagyart-al, megette a fene az egészet. Pedig erre hajaz a dolog...

tyutyuka | 2012. január 27. | 08:57:19

Gaspar | 2012. január 27. | 08:51:54

Pontosan.

tyutyuka | 2012. január 27. | 08:56:40

Vizsgán a vizsgáztató kérdezi a hallgatót.
- Tudja mi az a kollokvium?
- Igen. Mikor két értelmes ember beszélget.
- És mi van akkor, ha az egyik hülye?
- Akkor a másik megbukik ...

Gaspar | 2012. január 27. | 08:51:54

Mi az, hogy hazafias? Már így hihetetlenül szűklátókörű és ostoba a felső tagozatos általános iskolai tankönyvek jó része. 7. osztályig mintha a világ nem is létezne, az összevont környezetismeret, történelem, irodalom tankönyvben alig esik említés akár a többi európai országról, ellenben a 10 éves gyerekek tanulhatnak állattenyésztést - nem vicc, Budapesten -, megtanulhatják, hogy az apa a családfő, és gyakorlatilag minden példa magyar vonatkozású. És ezek még feltehetőleg a szocialista kormányzat alatt kidolgozott tankönyvek.

Az általam kényszerűségből, szülőként elolvasott tankönyvek valami hihetetlenül beszűkült, unalmas és konzervatív "világképet" közvetítenek a gyerekeknek.
Lehet, hogy a szándék jó, az eredmény mégis az, hogy ha a család sem nyitott, nem utazik és nem beszél nyelveket, egyáltalán nem lehet csodálkozni azon, hogy a gyerek néhány év múlva a Jobbiknál köt ki.

atengerimalac | 2012. január 27. | 08:40:41

Moderálási alapelvek- komment törölve -

HIRDETÉS

Egy január 17-i keltezésű, az MTI birtokába került kormányrendelet-tervezet szerint a közigazgatási egyeztetést február 17-27 között tartják majd az új natról, ezt követően március 1-én tárgyalná az államtitkári értekezlet és március 7-én a kormány.

A dokumentum rögzíti, hogy a nat ismét kiegészül a mindenki számára kötelező minimális tananyaggal, és "a tantervek újrafogalmazásakor egyensúlyt kell teremteni az értékhordozó hagyományos és a mai kor által megkövetelt új tartalmak között, s azt öt-tízévenkénti korrekcióval fenn kell tartani."

A több mint kétszáz oldalas tervezetben az olvasható: a változások összhangban vannak a nemzeti köznevelési törvény azon szemléletével, hogy a nevelés-oktatás rendszere a közszolgálat elvére épüljön, szemben a korábbi piaci alapú szolgáltatás koncepciójával.  

HIRDETÉS

A dokumentum rögzíti, hogy a mostani tíz műveltségterület kiegészül a közműveltségi tartalmakkal három képzési szinten (1-4. évfolyam; 5-8. évfolyam; 9-12. évfolyam), és kitér a kerettanterv feladatára is.

Mint az anyagban kifejtették, az eddigi alaptantervekben is meglévő kiemelt fejlesztési területek új, a társadalmi elvárások által megfogalmazott tartalmakkal bővülnek, illetve a meglévő tartalmak kiegészülnek.

Ilyen új tartalmakként említik az erkölcsi nevelést, a nemzeti azonosságtudatot és a hazafias nevelést, az állampolgárságra, demokráciára nevelést, az önismeret és a társas kultúra fejlesztését, a testi és lelki egészségre nevelést. Kitér az új nat a családi életre nevelésre, a másokért történő felelősségvállalásra, az önkéntességre, a környezettudatosságra, valamint a pályaorientációra, gazdasági és pénzügyi nevelésre, médiatudatosságra nevelésre, a tanulás tanítására.

E fejlesztési területek-nevelési célok többféle módon érvényesülnek a tartalmi szabályozás különböző szintjein, és valósulhatnak meg a köznevelés folyamatában. Egyrészt beépülnek az egyes műveltségi területek, illetve tantárgyak fejlesztési követelményeibe, tartalmaiba; tantárgyak részterületeivé válhatnak, vagy önálló tantárgyként jelenhetnek meg az iskola helyi tanterve szerint. Emellett tematizálják az alsó tagozaton a tanítói munkát, felsőbb évfolyamokon pedig elsősorban az osztályfőnöki órák témaköreit; témákat, fejlesztési helyzeteket adnak az egyéb nem tanórai keretekben folyó iskolai foglalkozásoknak, programoknak. A felsorolt területek beépítéséről a kerettantervek gondoskodnak majd - olvasható a javaslatban.

Az előterjesztés hivatkozik a nemzeti köznevelésről szóló törvényre, amelynek rendelkezései szerint az általános iskola első-nyolcadik évfolyamain az erkölcstan tantárgy oktatása a kötelező tanórai keretben történne. A kötelező tanórai foglalkozások keretében az állami általános iskolában az erkölcstan óra helyett tartalmában és módszertanában egyházi jogi személy által meghatározott, szervezett és felügyelt hit és erkölcstan óra választható.

Az új natban a kortárs irodalom jelentősebb arányban van jelen, mint korábban, "hiszen fontos, hogy az irodalom nem zárult le, hanem élő hagyomány". A nemzeti kánon részét képező alapvető művek szövegszerű ismerete minden képzési szinten követelmény - írják, megemlítve, hogy a nat egységesen és tételesen sorolja fel a közműveltségi kánont, kiemelten a magyar és az egyetemes irodalomban fundamentálisnak tekinthető szerzőket és műveket.

Az európai kereteknek megfelelően beillesztették a natba a nyelvi eszközök, feladattípusok, az interkulturális ismereteket és kompetenciákat. Rögzítik, hogy az idegen nyelvek oktatását legkésőbb 4. évfolyamra el kell kezdeni.

A 9-12. évfolyamon a tisztán matematikai problémák helyett a diákok számára valóság közelibb kérdéseket, a "hétköznapok matematikáját" helyezték előtérbe.

Az ember és társadalom műveltségi terület abban különbözik az eddigiektől, hogy nem egy, hanem több tantárgyban jelenik meg, illetve épít magába. Részét képezik a társadalmi, gazdasági, állampolgári ismeretek, az etika, honismeret, sőt a filozófia is. Az ember a természetben műveltségi terület tartalmi elemei magukban foglalják a természettudományos tantárgyak alapvető elméleteit, és kiemelten jelenítik meg az egészségmegőrzés és a fenntarthatóság kérdéseit. Fontos alapelv - olvasható, hogy a természettudományi nevelésnek túl kell mutatnia az iskolai tanulási környezet mesterséges helyzetein és a mindennapi élethez kapcsolódó fejlesztési tartalmakat és közműveltségi elemeket kell közvetítenie.

A földünk és környezetünk műveltségi terület elsősorban hon- és népismeretet, a Magyarországon és szomszédságában élő népek, népcsoportok értékeinek és eredményeinek bemutatását, a kulturális és vallási értékek megjelenítését célozza. A művészetek műveltségi terület célja a forma-, ritmus- és színérzék kibontakoztatásának elősegítése, míg az életvitel és gyakorlati ismeretek műveltségi terület kiemelt céljai: a gyakorlati tudás megteremtése, megerősítése, a problémakezelés és döntésképesség, valamint a kreativitás fejlesztése. A testnevelés és sport műveltségi terület integráltan jeleníti meg az egész életen át tartó testmozgást.

A dokumentum kitér arra is, hogy a tanuló kötelező és szabadon választott tanítási óráinak száma - ha e rendelet másképp nem rendelkezik - egy tanítási napon nem lehet több hat tanítási óránál az első-harmadik évfolyamon, hét tanítási óránál a negyedik évfolyamon, hét tanítási óránál az ötödik-nyolcadik évfolyamon, nyolc tanítási óránál a kilencedik-tizenkettedik évfolyamon.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    40 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS