Hatalmas különgéppel utazik Orbán Viktor
Az Austrian Airlines hosszú távú, azaz interkontinentális utazásokra alkalmas, Boeing 767-300ER típusú repülőgépe nem menetrend szerinti járatként szállt fel kedd délelőtt a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér betonjáról, azt erre az útra béreli a magyar kormány a miniszterelnök és igen népes kísérete számára.
Az Austrian Airlines OE-LAE lajstromjelű gépe 2011-ben Altair78 / Wikipedia |
Az OE-LAE lajstromjelű repülőgép 214 utast szállíthat, ebből 36 embert első, 178-at turista osztályon. A gép maximális hatótávolsága 9800 km, ami erősen túlzónak tűnik a nagyjából 3700 km-es Budapest–Asztana távhoz. A legérdekesebb adat azonban a repülő neve: Wiener Sängerknabennek, azaz Bécsi Fiúkórusnak hívják.
A reptéri járatinformációs rendszer szerint a gépnek 11 órakor kellett volna felszállnia, végül a kiírás szerint 11:25-kor indult el.
Azt egyelőre nem tudni, mennyibe kerül a gép bérlése, és ki állja a cechet. Információink szerint a repülőgépen 140-en utaztak, ebből 35-en voltak a kormánydelegáció tagjai, 105 utas - többségében üzletemberek - fizetett azért, hogy a kormánydelegációval tarthasson.
A hivatalos árakon 15-20 ezer dollárt kell fizetni egy ilyen gépért óránként, vagyis, az oda-vissza út költsége 45 millió forint körül alakulhatott. Ezt a távot ezzel a létszámmal meg lehet tenni jóval olcsóbb, keskeny törzsű gépekkel is, amit ráadásul magyar cégektől is bérelhetett volna a miniszterelnökség. Hiszen a drága, széles törzsű gép használatát ennek az útnak az esetében sem a távolság, sem pedig a delegáció létszáma nem indokolta feltétlenül.
Érdekesség, hogy jó néhány hónappal ezelőtt, mikor egy hasonló delegáció Japánba utazott - pont egy rövidebb utakon használatos keskeny törzsű repülővel, a miniszterelnök kíséretében többen szóvá tették, hogy a tízórás utat kényelmetlen gépen kellett megtenniük, miközben vagyonokat fizettek az útért. Ráadásul többször le is kellett szállniuk, hogy a gép tankoljon.
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy mivel 105 fizető utas is volt a gépen, egyáltalán nem biztos, hogy az adófizetőknek pénzébe került az út. Egyelőre nem tudjuk, mennyit kellett fizetniük az üzleti delegáció tagjainak, de az ilyenkor szokásos, milliós összegekből elvileg össze is jöhet a repülő bérleti díja. Szélsőséges esetben a miniszterelnökség még nyerhet is az úton.