Az elmúlt nyolc évben három főigazgató is menedzselte az uniós pályázatokat. Ezt a projektet még az előző főigazgató, Burány Béla vezetése alatt 2014. november 30-án jelentették készre. Az új mentésirányítási központ valóban elkészült, ám az informatikai rendszer csak döcögve működik, és az egésznek értelmet adó tabletekkel a mai napig nem szerelték fel a mentőket. Az uniós pénzből vásárolt gépek megvannak – három éve várnak bevetésre a raktárban. Tavaly Nógrád megyében zajlott próbaüzem, de annak eredményei soha nem kerültek nyilvánosságra. A kocsizó mentők szerint azért, mert megbukott a rendszer, „informatikai” problémák miatt nem jutott el az információ a kocsikhoz. Az adatátvitelt bonyolító mobilszolgáltató nem tudott kellő lefedettséget biztosítani, és a megvásárolt tabletek sem bizonyultak elég erősnek, a gépek sorra lefagytak.
A nyolc hónapja munkába állt új főigazgató, Máté Gábor lapunknak adott nyilatkozatában azt mondja: a tabletek még idén az autókba kerülnek, a konkrét időpontot firtató kérdésünkre azonban csak annyit válaszol: hamarosan. Állítása szerint csak az a biztos, hogy a raktárban lévő tabletekkel dolgozni fognak. Három éve megvannak, így furán hangzik az ígéret, miszerint egy-két évet még biztosan tudják majd használni azokat. Most a szoftverfejlesztők azon dolgoznak, hogy stabilizálják a működést. Új programot írnak a gépekre.
|
A tablet előkészített helye a mentőautóban Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Máté Gábor határozottan állítja: a készülő szoftverrel biztonságosabb lesz a működés. A tablet elsősorban az OMSZ belső rendszereivel kommunikál majd, a mentők diagnosztikai adatai kerülhetnek rá. A jelenleg tesztelt és a Népszabadságnak bemutatott verzió alapján úgy látszik, az eredetileg tervezett funkciók közül sok minden már kimarad – így például a kocsi nem kap a segélyhívás pillanatától térképet a cím mellé. A kórház sem láthatja a mentő odaérkezése előtt az oda kiszignált pácienssel kapcsolatos adatokat.
Az intézmény a mentőben lévő nyomtatóról juthat esetlaphoz, vagy ha van kompatibilis csatlakozási lehetősége a tablethez, akkor onnan. Máté Gábor szerint mindez a feladat sikere szempontjából nem nagy probléma, mert a sofőrök mellett van GPS, annak segítségével megtalálhatják a címet. És új kommunikációs csatornákat is nyitnak, így például a 900 megahertz mellett lesz 450 megahertz és Tetra-rádió, valamint kerül a mentőkre „szolgálati okostelefon" is. Ez utóbbira a tablettel párhuzamosan megy a riasztás.
A rendszer az újonnan telepített Windows 10 operációs rendszer mellett IOS-os és androidos környezetben is fut, így könnyebb lesz a fejlesztése is. Ha a tableteket nem is, de az azokat tartó, hazai gyártású, mintegy 40 millió forintba kerülő konzolokat még 2014-ben fölszerelték az autók műszerfalára. A sofőrök ötösbe váltáskor rendre beleütötték a kezüket, de volt olyan is, aki egy hirtelen fékezéssel a térdét verte szét rajta. A főigazgató azt mondja, korrigálják ezt a problémát is, nyolcmillió forintért áthelyezik a betegtérbe a tartókat. Hozzáteszi: az új programmal följavított tabletek tesztelése Bács-Kiskun megyében zajlik, ha itt jól mennek a dolgok, továbblépnek, és a dél-alföldi régió kocsijait is fölszerelik a kézi számítógépekkel. Ha ott is stabilnak bizonyul a rendszer, kezdődhet a tabletek országos használata. Máté Gábor állítja: akik eddig használhatták, szeretik is a gépet.
A projekt görbe útjait ismerve adódik a kérdés: az OMSZ vezetője a végén belebukik-e az örökölt tabletfejlesztésbe? Máté Gábor ettől nem tart. Mint mondta: nem vette észre, hogy a széke inogna, de addig biztosan nem megy el, amíg ezek a készülékek nem működnek.