A kabinetben úgy tartják: a majdani 2400 milliárdos csomag „erős politikai kötelezettségvállalás”,
a prioritásokat pedig annak fényében határozzák meg, hogy melyek érhetnek be 2018-ra, azaz a választás évére. Az élvez elsőbbséget, amely a 2017-ben induló kampány során már a választóknak bemutatható.
Egy befolyásos kormánypárti politikus munkatársunk kérdésére azt prognosztizálta, hogy a ciklus végéig elkészül a mostani kormányhatározatban vállaltak 40 százaléka, 2018 végére pedig a tervek fele „fotogén” átadással zárulhat.
„A terv, az ütemezés tíz nappal ezelőtt is világos volt, de az apparátus, a koordináció az előkészítettség a különböző fázisban lévő projektek esetén nem volt tökéletes” – mondta egyik forrásunk. Mások ezt úgy fogalmazták meg: az illetékesek a döntések előkészítésekor komoly szakmai hiányosságokat követtek el, ezért azokat vissza kellett vonni. A felettébb kínosnak nevezhető pálfordulást egyes projektek esetén a kabinet igyekszik sokadrangú kérdésként beállítani, mondván, hogy a halasztás nem jelent komoly késedelmet, a határidő amúgy is 2022, de például az M1-es és az M7-es autópálya-szakaszok esetén a reménybeli 2024-es olimpia jelentené a végső határidőt.
Sok projektről a politikusok és szakértők egyaránt állítják: előbb-utóbb visszakerülnek a támogatotti körbe, mert politikailag is fontosak. Például a kecskeméti Mercedes-gyár elérését javító útfejlesztések a mostani kirostálás ellenére nyilvánvalóan megkapják a zöld jelzést. Hasonló a helyzet a talán legtöbb embert érintő autópálya-szélesítésekkel: ezek most ugyan kikerültek a csomagból, de ez nem jelenti azt, hogy három hónap múlva ne fordulna kedvezőre a kormányzati döntés.
Vannak azonban, akik nem a kapkodásnak, hanem a belső hatalmi meccsnek tudják be a kakofóniát.
A visszavonás hátterében Lázár János kancelláriaminiszter és Seszták Miklós fejlesztési miniszter csatája áll
– vallja egy kormányzati forrásunk. A folyamatban lévő kabinetátalakítás miatt nagy taktikázás folyik annak érdekében, hogy a két részre bontott struktúrában ki felügyeljen egyes kulcsterületeket. Mivel egyelőre nincs döntés a gazdasági és a stratégiai kormánykabinetek pontos feladatleosztásáról, a két miniszter jelenleg „fogja” egymás projektjeit. Az uniós források a Miniszterelnökséghez (vagyis Lázárhoz) tartoznak, a közlekedés viszont államtitkári szinten kezelt terület a fejlesztési miniszter (tehát Seszták) ellenőrzése alá.
A helyzetből fakadóan a befolyásért rivalizáló miniszterek akadályozni tudják a számukra nem tetsző fejlesztéseket. Forrásaink szerint ez alapvetően befolyásolja az uniós pénzek lehívásának menetrendjét is. Legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy az új rendeletek a korábbi 2017–2019 helyett immár a 2017 és 2022 közötti időszakot jelölik meg, amikor az egyes projektek igényelhetnek pénzt a központi költségvetésből. Ez nyilván együtt mozog az uniós pénzek lehívásával, vagyis a kormányzati közlés szerint siettetett brüsszeli kifizetéseket is nehezíti a kialakult helyzet.
|
Lázár munkaidőben is versenyez Kelemen Zoltán Gergely / MTI |
A két miniszter között egyéb területeken is nagy küzdelem zajlott. Az energetika területén Seszták és a „rutinos” energialobbi fúrja Lázár nonprofit koncepcióját – ahogy azt több cikkben is megírtuk. A Miniszterelnökség a közelmúltig azon dolgozott, hogy felépítse az Első Nemzeti Közműszolgáltatót, amelyhez a Magyar Posta biztosított volna pénzforgalmi és ügyfélszolgálati hátteret, a Magyar Fejlesztési Bank pedig garanciákat adott volna az akvizíciókra. Lázár látványos gyengülését mutatja, hogy mindhárom említett cég felügyeletét és tulajdonosi joggyakorló szerepét Seszták minisztériuma kapta meg. Állítólag az energialobbi győzelméért még a választások előtt megfizet, méghozzá egy második „rezsicsökkentés” jellegű programmal. Erről az újabb csodafegyverről mások is beszélnek kormányon belül, ám azt cáfolják, hogy erre kellene tartalékolni a fejlesztési projektekre szánt pénzből.
Azt ugyanis több államtitkár és magas rangú fideszes politikus is állítja:
a fejlesztési projektek bejelentése és visszavonása között nem jutott a kormány tudomására olyan új, a tervek megvalósíthatóságát érdemben befolyásoló információ, amely indokolta volna a visszakozást,
vagy a pénzek másra való bespájzolását. Nem arról van szó, hogy váratlanul másra kellene a projektekre szánt uniós forrás, „ennyi pénzt, ennyi idő alatt nem is lehet másra elkölteni” – fogalmazott egyikük. Ugyanakkor ő és mások is abból indulnak ki, hogy a kormány tartalékokat képez a választások előttre időzített béremelésekre és egy új rezsiharcra.
Lefújt programok
♦ Az M1-es és M7-es szélesítése.
♦ A 8-as főút és a 82-es számú főút összeköttetésével tervezett, a veszprémi sportlétesítmények megközelítésének javítását is szolgáló útfejlesztések.
♦ Az 52. számú főút M5-ös autópálya és Kecskemét, Nagykörút közötti szakaszának szélesítése, amely a Mercedes-gyárnak fontos.
♦ A Szombathelyt elkerülő gyorsforgalmi útszakaszok előkészítése.
Nem biztos azonban, hogy a jóváhagyott projektek listájának második kiadása a helyes. Gulyás Gergely, a Fidesz alelnöke egy tegnapi sajtótájékoztatón a témával kapcsolatban csak annyit kívánt mondani: a kormánypárti frakció szeptember 7-től tartja évadnyitó ülését Balatonfüreden. Vagyis a valódi politikai döntéseket még nem hozta meg a kormánypárt.
Új projektek
♦ M4-es autópálya Berettyóújfalu–Nagykereki szakasza.
♦ M35-ös autópálya.
♦ M6-os autópálya Bóly–Ivándárda szakasza villányi csomóponttal.
♦ M30-as autópálya, Miskolc–Tornyosnémeti.
♦ M8-as autóút Körmend–Rábafüzes közötti szakaszának 2×1 sávos előkészítése.
♦ Szántód–Kőröshegy–Balatonszentgyörgy vasútvonal korszerűsítése.
♦ Püspökladány–Ebes–Apafa-vasútvonal korszerűsítése és a debreceni állomás részleges átépítése, korszerűsítése.
♦ MÁV-motorvonatok beszerzése.
♦ M3-as metró felújítása.