galéria megtekintése

Hadüzenet Vitézynek

13 komment


Szalai Anna
NOL

Végső csapást mérhet Vitézy Dávidra Tarlós István főpolgármester. A jövő heti közgyűlésre készült tervezetében gyakorlatilag a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) felszámolását javasolja. A támadás korántsem váratlan. Kettejük kapcsolata évek óta viharos.

A jövő héten megkezdődhet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) felszámolása. A fideszes városvezetés által az előző önkormányzati ciklus elején alapított két holdingból – a BKK mellett létrejött Budapesti Városüzemeltetési Központ (BVK) – most egyet kovácsolna Tarlós István főpolgármester. A Budapesti Városigazgatóság Zrt. létrehozásának részletei még nem ismertek, de a BKK feladatainak felülvizsgálatára vonatkozó előterjesztés már elkészült.

A Fővárosi Közgyűlés jövő heti ülésén tárgyalja a tervezetet, amely gyakorlatilag kiürítené a BKK-t. A 2010-ben alapított holding a fővárosi forgalomszervezés mellett a közútkezelést, a parkolás szervezését, a taxiállomások üzemeltetését, valamint több milliárdos beruházás projektmenedzseri feladatait is ellátja. A BKV mellett a cégcsoporthoz tartozik a BKK Közút Zrt. és a Budapest Szíve Kft. Az új városüzemeltetési modellben azonban mindebből alig maradna valami.

Vitézy Dávid és Tarlós István. Régóta rossz szemmel nézik egymást
Teknős Miklós / Népszabadság

 

A „közfeladatok hatékonyabb ellátásának érdekében” a városvezetés például indokoltnak tartja a közútkezelési feladatok elvételét a BKK-tól. Az önállósuló cég ezentúl saját nevében és javára szedné be a díjakat és látná el a fenntartói, üzemeltetői, fejlesztői feladatokat. De hozzá kerülne a taxiállomások üzemeltetése is, miközben a személyszállítási szolgáltatás és a taxitársaságok ellenőrzése a BKK-nál maradna. Az viszont még bizonytalan, hogy a parkolás, a majdani dugódíj beszedése és a teherforgalmi közszolgáltatás szintén átkerüljön-e a közútkezelőhöz.

De a beruházások sem a BKK égisze alatt futnak majd. Csak a kifutó és „közeli lezárású” projektek maradnak a cégnél, de csak a „mielőbbi lezárás érdekében”. A többi folyamatban lévő vagy a jövőben tervezett közösségi közlekedéssel, közúthálózattal kapcsolatos fejlesztés előkészítését, lebonyolítását és megvalósítását megosztják a Főpolgármesteri Hivatal, a BKK, a BKK Közút, a BKV és az Enviroduna között. A városvezetés egyébként azt is jónak tartaná, ha a folyamatban lévő beruházásoknál a BKV vagyonát érintő ügyekben a BKK helyett a BKV lenne a kedvezményezett. A fővárosi, illetve uniós forrásból megvalósuló út-, hídfelújítási projektek a BKK Közúthoz kerülnének.

Bár a közlekedésszervezés elvileg továbbra is a BKK feladata maradna, a BKV felett tulajdonosi, irányítási és utasítási joga megszűnne. A BKK és a BKK Közút a Budapesti Városigazgatóság Holding alá tagozódna be, akárcsak a BKV. Mindezen célok érdekében újraírják a főváros és a BKK, valamint a hozzá kapcsolódó cégek közötti megbízási szerződéseket, keretmegállapodásokat, átalakítják a finanszírozási rendszert.

Vitézy a Bubi-rendszer indulásakor
Vitézy a Bubi-rendszer indulásakor
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A nagy bökkenőt a korábban a BKK által megkötött támogatási és hitelszerződések jelentik. Az Európai Újjáépítési Bankkal (EBRD) és az uniós pénzeket felügyelő irányító hatósággal, valamint a bankokkal és az Európai Bizottsággal újra kell tárgyalni ezeket, ami aligha lesz könnyű menet.

A feladatok újraosztásának megszervezése, a szükséges egyeztetések lefolytatása a városigazgató – Tarlós István a BVK volt vezetőjét, Bán Tamást jelöli a posztra – feladata lesz.

A BKK háttérbe szorítása korántsem meglepő lépés, hiszen Tarlós István már a kampányban jelezte, hogy német mintára átszervezi a fővárosi közműcégek rendszerét. Az sem tekinthető váratlannak, hogy mindez Vitézy Dávid, illetve az általa vezetett BKK hátrányára történik meg. A cégvezér és a városvezető közötti konfliktusnak számos látványos csörtéjének lehetett tanúja az elmúlt években Budapest. Az viszont kérdéses, hogy az előterjesztésben felvázolt kiürítéshez mit szólnak a támogató és hitelező nemzetközi pénzintézetek és szervezetek. Ezek ugyanis korántsem a rugalmasságukról híresek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.