A „közfeladatok hatékonyabb ellátásának érdekében” a városvezetés például indokoltnak tartja a közútkezelési feladatok elvételét a BKK-tól. Az önállósuló cég ezentúl saját nevében és javára szedné be a díjakat és látná el a fenntartói, üzemeltetői, fejlesztői feladatokat. De hozzá kerülne a taxiállomások üzemeltetése is, miközben a személyszállítási szolgáltatás és a taxitársaságok ellenőrzése a BKK-nál maradna. Az viszont még bizonytalan, hogy a parkolás, a majdani dugódíj beszedése és a teherforgalmi közszolgáltatás szintén átkerüljön-e a közútkezelőhöz.
De a beruházások sem a BKK égisze alatt futnak majd. Csak a kifutó és „közeli lezárású” projektek maradnak a cégnél, de csak a „mielőbbi lezárás érdekében”. A többi folyamatban lévő vagy a jövőben tervezett közösségi közlekedéssel, közúthálózattal kapcsolatos fejlesztés előkészítését, lebonyolítását és megvalósítását megosztják a Főpolgármesteri Hivatal, a BKK, a BKK Közút, a BKV és az Enviroduna között. A városvezetés egyébként azt is jónak tartaná, ha a folyamatban lévő beruházásoknál a BKV vagyonát érintő ügyekben a BKK helyett a BKV lenne a kedvezményezett. A fővárosi, illetve uniós forrásból megvalósuló út-, hídfelújítási projektek a BKK Közúthoz kerülnének.
Bár a közlekedésszervezés elvileg továbbra is a BKK feladata maradna, a BKV felett tulajdonosi, irányítási és utasítási joga megszűnne. A BKK és a BKK Közút a Budapesti Városigazgatóság Holding alá tagozódna be, akárcsak a BKV. Mindezen célok érdekében újraírják a főváros és a BKK, valamint a hozzá kapcsolódó cégek közötti megbízási szerződéseket, keretmegállapodásokat, átalakítják a finanszírozási rendszert.
|
Vitézy a Bubi-rendszer indulásakor Reviczky Zsolt / Népszabadság |
A nagy bökkenőt a korábban a BKK által megkötött támogatási és hitelszerződések jelentik. Az Európai Újjáépítési Bankkal (EBRD) és az uniós pénzeket felügyelő irányító hatósággal, valamint a bankokkal és az Európai Bizottsággal újra kell tárgyalni ezeket, ami aligha lesz könnyű menet.
A feladatok újraosztásának megszervezése, a szükséges egyeztetések lefolytatása a városigazgató – Tarlós István a BVK volt vezetőjét, Bán Tamást jelöli a posztra – feladata lesz.
A BKK háttérbe szorítása korántsem meglepő lépés, hiszen Tarlós István már a kampányban jelezte, hogy német mintára átszervezi a fővárosi közműcégek rendszerét. Az sem tekinthető váratlannak, hogy mindez Vitézy Dávid, illetve az általa vezetett BKK hátrányára történik meg. A cégvezér és a városvezető közötti konfliktusnak számos látványos csörtéjének lehetett tanúja az elmúlt években Budapest. Az viszont kérdéses, hogy az előterjesztésben felvázolt kiürítéshez mit szólnak a támogató és hitelező nemzetközi pénzintézetek és szervezetek. Ezek ugyanis korántsem a rugalmasságukról híresek.