galéria megtekintése

Gyorsabban küldené rács mögé a kormány a bűnözőket

4 komment


Fekete Gy. Attila

Önálló vagyon-visszaszerzési hatóság vadászna a bűnözők elrejtett vagyonára. Ezt tenné legalábbis lehetővé a készülő büntetőeljárási törvény. A jogszabállyal a kormány szeretné gyorsítani az ügyek feltárását és a bűnözők által okozott kár megtérítését, de az egyszerűsítés helyenként a visszájára is fordulhat.

Információink szerint lényegében elkészült az új büntetőeljárási törvény első tervezete. Az utolsó simításokat végzik rajta az Igazságügyi Minisztérium jogászai, így ha Trócsányi László miniszter áldását adja rá, akár a június 30-i határidő előtt vitára bocsáthatják.

Bár a törvény előkészítésében közreműködő civil szakértők addig nem nyilatkozhatnak, amíg Trócsányi áldását nem adta a végleges szövegváltozatra, a velük folytatott beszélgetésekből arra lehet következtetni, hogy a tervezet híven követi a kormányhatározatban előírt elvárásokat: a gyorsaság, a hatékonyság és az egyszerűség elérése lett a központi szempont. Az új törvény várhatóan más-más eljárási szabályokat fogalmaz meg az egyszerű és a bonyolult ügyekre, azokra, amelyekben a terhelt együttműködik a hatóságokkal, illetve azokra, amelyekben nem.

A jövőben enyhébb ítéletre számíthat az a vádlott, aki együttműködik a hatóságokkal
Konyhás István / Népszabadság

 

Az eljárások gyorsítása érdekében néhány, a szakmát már a koncepció elfogadásakor megosztó megoldást is bevezetne a kormány. Például hogy azokat a tényeket, amelyeket a vádlott és a védelem nem vitat, a hatóságoknak nem kell a továbbiakban bizonyítaniuk. Gyakorló ügyvédek szerint ez a szabály azzal a veszéllyel jár, hogy ha valaki mindennemű hatósági presszió nélkül magára vállal egy betörést, el fogják ítélni akkor is, ha nem ő tette. Soha nem derül ki, ha pénzért vagy fenyegetésért vallotta magát bűnösnek más helyett, viszont egy betörő garantáltan szabadlábon marad.

A törvény várhatóan az eddiginél nagyobb hangsúlyt fektet majd arra, hogy a sértettek bűncselekménnyel okozott kára minél nagyobb mértékben térüljön meg. Már az új törvény koncepcióját megfogalmazó kormányhatározat is előírja, hogy a sértettnek egyenjogú alanyának kell lennie az eljárásnak. Azaz egy bűnügy nem a rendőrség, az ügyészség és a bíróság magánügye. Osztanak benne lapot a jövőben a sértetteknek is, akik így rábírhatják a nyomozókat, hogy a mai gyakorlathoz képest több energiát fordítsanak ellopott dolgaik visszaszerzésére. Főleg, hogy a kormány is azt várja az új szabályozástól, hogy javítsa a bűncselekményekkel okozott kár megtérülésének ma még siralmas mutatóit. Jelenleg átlagosan a bűnözők okozta kár tizede térül csak meg. Ennek érdekében az új törvény várhatóan érdekeltté teszi az elkövetőket a kármegtérítésben, enyhébb ítéletre számíthat az, aki a hatóságokkal együttműködik, nem húzza el az eljárást. Másfelől önálló vagyon-visszaszerzési hatóságra bízná a bűnözők elrejtett vagyonának felkutatását.

Várhatóan újraszabályozza a törvény a köznyelvben vádalkuként emlegetett nyomozási alku intézményét, és általában a bűnözőkkel köthető megállapodás menetét. Ma nem érdekeltek a tettesek az együttműködésben, hiszen minden hatóságnak hivatalból el kell járnia velük szemben. Azaz ma még nincs olyan, mint a filmekben, hogy egy maffiavezér feldobásáért a hatóságok nem indítanak eljárást a kisstílű drogdíler ellen. Meglehet azonban, hogy az új törvény valami hasonló megoldással is előáll. Már csak azért is, mert azt a kormány is elismeri, hogy jelentős, szervezetten elkövetett gazdasági és korrupciós ügyek felderítése, a szervezetek valódi irányítóinak az azonosítása pentitók (bűnbánó bandatagok, résztvevők) nélkül olykor szinte képtelenség.

8 év alatt a nyomozások átlagos időtartama 159 napról 221-re nőtt

A kormány szerint azért van szükség új jogszabályra, mert az 1998-ban elfogadott, de csak 2003 óta hatályos törvényt már annyiszor és olyan sok helyen módosították, hogy alkalmazása szinte lehetetlenné vált. Közvetlenül a hatálybalépését követően például csak az ügyészség több mint száz ponton kért változtatást. Másrészt bár az elmúlt években mind a nyomozó hatóságok, mind a bíróságok egyaránt büszkén hangoztatták, mennyi mindent tettek az ügyek gyorsítása érdekében, a statisztika az ellenkezőjéről árulkodik.

A Legfőbb Ügyészség adatai szerint 2005 és 2013 között a nyomozások átlagos időtartama 159 napról 221 napra nőtt. A vádemeléstől a jogerős ítélet kihirdetéséig pedig 369 napról 411-re. A két évnél hosszabb ideig tartó büntetőeljárások aránya sem igazolja a hangoztatott erőfeszítések sikerét: míg 2004-ben az ügyek ötöde (21,3 százaléka) tartott két évnél tovább, 2012-ben már a harmadát nem sikerült ésszerű idő alatt lezárni (33,7 százaléka).

Ha hinni lehet az elmúlt években a Belügyminisztérium által kiadott bűnügyi statisztikáknak, Magyarországon a bűncselekmények száma 2010 óta folyamatosan csökken. Ez tehát nem indokolna új jogszabályt. Valószínűbb tehát, hogy a kódex megalkotásáról szóló tavaly februári határozatban olvasható a helyes megfejtés: a kormány „a szigorú és következetes büntetőpolitikájának megfelelően (…) ki akarja kényszeríteni a neki tetsző szemléletváltást a büntető-igazságszolgáltatásban is”.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.