galéria megtekintése

Gyászjelentés Orbán beszéde előtt

86 komment


Hargitai Miklós

Bár a hatékony agymosási technikáknak köszönhetően a többség ma már talán másképp emlékszik, a 2010-es kormányváltáskor épp kifelé jöttünk a válságból: a beomló forintárfolyam, a tripla bóvli és a beruházások apálya nem a Gyurcsány–Bajnai-, hanem már az Orbán–Matolcsy-korszak hagyatéka. Orbán Viktor egyáltalán nem ilyen országot ígért, amikor hatalomra került – hogy mire jutott öt év alatt, azt a leghivatalosabb adatok felhasználásával igyekeztünk összefoglalni.

Kiindulópontként annyit mindenképpen érdemes rögzíteni, hogy a Fidesz–KDNP-kormány valóban példátlan politikai és társadalmi bizalommal a háta mögött láthatott munkához, az ország történetében szabad választásokon még senki nem kapott hasonló esélyt és támogatást. A kezdeti útkeresés után (amelynek a lényege az lett volna, hogy a választási ígéreteket a költségvetési hiány felfutása árán próbálják teljesíteni) Orbán az államadósság és a munkanélküliség elleni harcot helyezte a kormánypolitika fókuszába, indokolt tehát, hogy ezekkel kezdjük a számvetést.

Fotó: M. Schmidt János / Népszabadság

Az MNB adatai alapján a választások előtt, 2010. márciusában a GDP 83 százaléka volt a bruttó államadósság, 2015 márciusában pedig – szintén GDP-arányosan – 85 százalék, ez 2 százalékpontos növekedés öt év alatt. A nettó (vagyis a ténylegesen kifizetendő, a nekünk adósok tartozásával csökkentett) államadósság sokkal gyászosabban alakult: a 2010. márciusi 63,2 százalékról 2015 márciusára nagyon durván, 76 százalékra nőtt.

 

Ez az adat önmagában

cáfolja a Matolcsy-féle unortodoxia alapállítását, hogy a rendszerváltás óta első ízben Orbánéknak sikerült az államadósság növekedése nélkül gazdaságot bővíteni.

(Van gond ugyanakkor a gazdaságbővítés mértékével is: az első négyéves ciklusban a GDP változása a statisztikai hibahatáron belül maradt – vagyis a gazdaság gyakorlatilag stagnált –, és az öt év átlagában is a leglassabban emelkedett az összes térségbeli ország közül, alig néhány hónapja érte el újra a 2008-as válság előtti szintet, a versenytársaink közül utolsóként.)

Hasonló „sikereket" produkált a munkanélküliség elleni küzdelem is. A kormányzati kommunikációban szereplő

példátlan foglalkoztatási sikerhez a statisztikai módszertan megváltoztatása, 3-400 ezer magyar ember külföldi munkavállalása, nagyjából 250 ezernyi közmunkás és az állami hivatalok, illetve hivatalnokok látványos felszaporítása kellett.

2010 és 2014 között (most a KSH adataiból idézünk, teljes évet teljes évvel összehasonlítva) az összes alkalmazásban álló munkavállaló létszáma kevesebb mint 120 ezerrel nőtt, ám ebből a növekményből 104 ezret a költségvetési szektor szívott föl. A versenyszférában 15 ezerrel bővült a foglalkoztatotti létszám, ami szintén a számítási hiba nagyságrendje – vagyis a foglalkoztatásban is elmaradt az áttörés.

Az ország jövője felől nézve mindenképpen része kell legyen a mérlegkészítésnek az oktatás. A közoktatás indikátorrendszere 2015 című, főként a KSH és a Klik adataival dolgozó kiadvány szerint a 2010-ben még a 60 százalékot közelítő szintről mostanra 45 százalék alá csökkent az érettségi után a felsőoktatásba jelentkezők aránya – leginkább a fizetős szakok túlsúlyba kerülése (vesd össze: „Nem lesz Magyarországon semmilyen tandíj" – Orbán Viktor, 2012. X.) illetve a röghöz kötés bevezetése miatt. Ami pedig az alsóbb szinteket illeti: folyamatosan csökken – 2006 óta, de az Orbán-érában is változatlanul (és nem reál-, hanem abszolút értékben, forintban) az egy diákra jutó állami ráfordítás összege – jelenleg alig éri el az ezredfordulón regisztrált szintet, amivel tökutolsók vagyunk a régióban.

Nem adnak okot túl sok optimizmusra a népmozgalmi adatok sem: szintén a KSH-tól tudjuk, hogy

tavaly másfélszer annyian költöztek külföldre, mint 2013-ban, és hatszor annyian, mint 2009-ben,

miközben látványosan emelkedett, és immár közel 50 százalékos az elmenők között a fiatalok aránya. Az érettségizők 20 százaléka biztosan kint tervezi a jövőt, további 25 százalék pedig nem zárja ki a távozás lehetőségét – ez még néhány évvel ezelőtt is teljességgel elképzelhetetlen lett volna.

A miniszterelnökséget vezető Lázár János két hete a kormányszóvivői sajtótájékoztatón népesedéspolitikai fordulatról beszélt, és arról, hogy a kormány családtámogatási politikájának köszönhetően az új trend – többen születnek, kevesebben halnak meg – megállíthatja az elnéptelenedést. Mára kiderült, hogy ez sem volt igaz: a KSH azt közölte, hogy a születések száma ugyan 3 százalékkal valóban nőtt, a halálozásoké viszont ötször ekkora tempóban, 15 százalékkal emelkedett 2015 első három hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest, így a természetes fogyás – mint a 80-as évek óta mindig – töretlen, sőt, mostanában még gyorsult is.

A számok nem hazudnak: a porladó népszerűségű harmadik Orbán-kormány egy elnéptelenedő, eladósodó, szegényedő, öregedő, a stratégiai területeken leszakadó (ráadásul az utóbbi időben egyre inkább bezárkózó, az idegenekkel és Európával szemben bizalmatlan, mind gyanúsabb figurákkal barátkozó) országot kormányoz

– erre volt elég a 2010-ben kapott példátlan fölhatalmazás.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.