Gripenek: probléma nem volt, de szerencsére megoldották

Korábban tagadta a Honvédelmi Minisztérium, hogy üzemanyag gondok miatt földre kényszerülnének a magyar Gripen-vadászgépek. Most mégis örömhírként fogadták Kecskeméten, hogy a spórolásoknak köszönhetően közel félmilliárdért vásároltak kerozint a vasmadarakba, így behozható a lemaradás a repült óraszámokban.

Közel ötszázmillió forintért vásároltak üzemanyagot a honvédség Gripen vadászgépeihez, ezzel biztosíthatóvá válik, hogy a megfelelő repülési óraszámot teljesíteni tudják a pilóták – értesült megbízható forrásból a Népszabadság. Úgy tudjuk, hogy a vezérkar ki is adta az utasítást a második félévre szóló repülési terv kidolgozására, a számítások szerint év végéig 1600 órát „ki tudnak repülni” a Gripen-pilóták. Forrásaink szerint a félmilliárdos összeget az új honvédelmi vezetés által eszközölt költségcsökkentéseknek és spórolásoknak köszönhetően tudták felszabadítani erre a célra.

Korábban a HM még határozottan tagadta, hogy gond lenne az üzemanyag-ellátással. A szaktárca a Magyar Nemzet korábbi írására reagálva – amelyben arról írtak, hogy nincs kerozin a Gripenekben, így azok a földre kényszerülnek - határozottan állította, hogy nincs üzemanyag-ellátási probléma, ami veszélyeztetné a gépeken folyó kiképzést és a pilóták felkészítését. A HM közleményében akkor azt állította: minden feltétel biztosított ahhoz, hogy a kiképzés zavartalanul folyhasson. „A tárca külön figyelmet fordít az üzemanyag-beszerzésre, annak folyamatos biztosítására és megfelelő tartalékképzésre is, ezzel garantálva a kiképzési feladatok zökkenőmentes végrehajtását” – hangsúlyozta a minisztériumi közlemény.

Ehhez képest nemrég Fodor Lajos, a HM közigazgatási államtitkára az InfoRádió egyik műsorában elismerte: a Gripen vadászgépekkel valóban keveset gyakorolnak a pilóták. Úgy fogalmazott: „ezen a közeljövőben jelentősen javítani fogunk, mert technikai és adminisztratív problémák adódtak, például üzemanyag-, azaz kerozinhiány miatt nem repültek a repülőgépeink (…) előfordulnak ilyen apróbb gondok, mint mindenhol máshol”. Fodor a rádióinterjúban ezzel együtt elismerte azt is, hogy olykor a földi harcijárművekben sincs elég üzemanyag, de hangsúlyozta, hogy ezeket az eseteket hamar megoldják, így a kiképzést nem fenyegeti veszély.

Mint arról a Népszabadságban korábban beszámoltunk, a 2003-ban módosított bérleti szerződés értelmében a svédországi átképzéssel együtt tíz év alatt 16 800 órát tölthetnek a levegőben a magyar 12+2 Gripen. A HM korábban ezzel kapcsolatos kérdéseinkre azt a tájékoztatást adta, hogy az évente repülhető idő tervezésénél prioritásként kezelik a nemzeti légtér védelmét és a repülő csapatok alaprendeltetésének feladatait, ugyanakkor alapul veszik a honvédelmi költségvetés által biztosított, „mindenkori gazdasági teherbírásunktól függő lehetőségeket” is. „Aktuális nemzetközi példák alapján elmondható, hogy éves szinten, repülőeszköztől és típustól függetlenül, mintegy nyolcvan-száz repült óra teljesítése kívánatos a személyzetek begyakorlottságának fenntartásához és az alapfeladatok teljesítéséhez” – állította lapunknak korábban a HM.

Gripen vadászgép a kecskeméti katonai repülőtéren
Gripen vadászgép a kecskeméti katonai repülőtéren
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.