galéria megtekintése

Gerkens háborúba kezdett az RTL ellen

Még le sem zárult a TV2 adásvétele, máris kiderült, hogy Andrew G. Vajna jól döntött, amikor leszerződtette az RTL Klub korábbi vezérét. Dirk Gerkens olyan megállapodást hozott tető alá, amivel Vajna jövőre még a TV2-nél is többet nyerhet.

A filmügyi kormánybiztos cége, a TV2-re aspiráló Magyar Broadcasting Co. és a tévés piacon meghatározó kereskedőház (sales house), az Atmedia Kft. együttműködési megállapodást kötött – közölte csütörtökön Andy Vajna vállalkozása. Bár még mindig folyik a verseny a tévé megszerzéséért a kormánybiztos és Simicska Lajos üzlettársa, Fonyó Károly között, Vajna most jelentős lépéselőnyre tett szert.

Az Atmediával kötött szerződés garantálhatja, hogy az évek óta súlyosan veszteséges TV2 jól termő médiacéggé váljon. Ugyanis a kereskedőháznak többek között olyan ügyfelei vannak, mint a ­Coca-Cola, a Tesco, a CBA vagy az egyik legnagyobb mosóporgyártó, a Procter & Gamble. A megállapodás szerint a TV2 adásvételének zárása után, jövő évtől az Atmedia fogja értékesíteni a TV2-csoport négy csatornájának (TV2, SuperTV2, Fem3, Pro4) reklámidejét.

Pénz áll a házhoz: Gerkens ajándékot is vitt Vajnának Fotó: Szabó Miklós
Pénz áll a házhoz: Gerkens ajándékot is vitt Vajnának Fotó: Szabó Miklós
Szabó Miklós / Népszabadság

 

Eddig a TV2 maga próbálta a csatornáihoz csalogatni a hirdetőket. Ez éveken keresztül működött is, hiszen az RTL Klubhoz hasonlóan megkerülhetetlen volt, műsorai milliós nézettséget tudtak felmutatni. Viszont az utóbbi 5-6 évben egyre több kábelcsatorna indult – ma számuk meghaladja a százat –, a piac fragmentálódott, miközben a válság miatt a reklámtorta folyamatosan zsugorodott. A Dirk Gerkens és összeforrott csapata által irányította RTL gyorsan és rugalmasan alkalmazkodott a megváltozott körülményekhez. Több kisebb csatornát indítottak – számuk mára elérte a tízet –, így megtartották a nézőiket. Az RTL-csoport hétről hétre 28-30 százalékot hasít ki a kereskedelmileg fontos korosztályban a közönségtortából. A TV2-csoport 10 százalékponttal lemaradva a második, lassan a közmédia is beéri.

Ráadásul a piacvezető tévétársaság 2013-ban előállt egy rendkívül vonzó ajánlattal: RTL3 néven együtt kezdte értékesíteni a Cool, a Film+ és az RTL II reklámidejét. Sőt összehangolta a reklámblokkok időzítését is, így hiába kapcsoltak más RTL-es csatornára a nézők, nem tudták kikerülni a reklámot. E csomag bevezetésével a cég azt üzente a hirdetőknek, hogy nem kell a TV2-höz menniük, közel ugyanazt a nézettséget megkaphatják az RTL3-on is. A TV2 mindent megpróbált – 2011-ben elcsábította az RTL korábbi kereskedelmi igazgatóját, csökkentette az árait, kisebb trükkel feljavította a nézettségi mutatóit –, de nem tudta felvenni a versenyt vetélytársával. Ráadásul az RTL felépítette a maga sales house-át, az R-Time-ot, amely 2014-ben hétmilliárdos bevételt realizált. Vezetője, Vidus Gabriella Gerkens kirúgása után átvette az egész RTL-csoport irányítását.

A csütörtöki megállapodás aláírásával Dirk Gerkens egyetlen tollvonással megszüntette a TV2 ed­digi üzletpolitikáját. A társaság csatornái ugyanis az Atmediánál bekerülnek egy nagy csomagba, így könnyebb lesz értékesíteni a reklámidőt. Egy példával illusztrálva: a mosóporgyártó azt szeretné, hogy hirdetése minél gyakrabban és hatékonyan érje el a célcsoportját, a 20-as, 30-as anyukákat. Az Atmedia januártól pedig a következőt mondhatja: lehet, hogy a TV2-csoportot kevesebb fiatal nő nézi, mint az ­RTL-t, de a reklámot még lefuttatja négy-öt másik csatornán is. Például a Minimaxon vagy a Disney Channelen, melyet az otthon lévő anyukák a kisgyerek miatt kapcsoltak be. Esetleg a gasztrocsatornán, a Paprika Tv-n is, amit főzés közben néznek.

Az Atmedia eddig is az egyetlen kihívója volt az R-Time-nak a tévés piacon. A 2010-ben indult cég árbevétele tavaly beérte az RTL-s sales house forgalmát, a mostani megállapodással akár meg is előzheti. A nála lévő csatornák szeptemberi közönségarányát tekintve (18,5 százalék) még le volt maradva az R-Time-tól (27,8 százalék), a TV2-csoporttal viszont már 36 százalékos arányt tudna felmutatni.

Piaci pletykák szerint ráadásul ­tovább növekedhet: az AXN tulajdonosa, a Sony Pictures ugyanis idén ajánlatot tett a Viasat két csatornájára. A Viasat3 és a Viasat6 felvásárlása hétfőn zárult, és mivel a két csatorna az Atmediánál van, az AXN is oda kerül januártól az R-Time-tól. Ezzel majd ­tovább növekedik a TV2 sales house-ának közönségaránya, ráadásul így az ­R-time-nál 14, az Atme­diánál 35 csatorna lesz.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.