Tízmilliárdokat hiányolnak a tanárok

A pedagógusok kaptak ugyan fizetésemelést, de a dologi kiadásokra fordítható több 10 milliárd forint hiányzik a Klik költségvetéséből. Az államosítás után minden iskola egyformán szegény lett, és folyik a pedagógusterhek értelmetlen növelése.

Nem véletlenül, hanem a közoktatási rendszer átalakítása miatt romlik a magyar diákok teljesítménye, mondta a delmagyar.hu tudósítása szerint szerdán este Szegeden Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke. Igaz ugyan, hogy a tanárok fizetése nőtt, de a Klik dologi kiadásokra költhető kerete tízmilliárdokkal csökkent. Márpedig a színvonalas oktatáshoz a használható eszközök is nélkülözhetetlenek. Az állam nemhogy nem fejleszt, de annyit sem költ az iskolákra, amennyibe ténylegesen kerülnek.

Nem biztosította az állam a szakmai felügyeletre szolgáló szervezet költségeit sem. Ezért alakult ki a vitatott nevű önellenőrzési rendszer, és ezért sózták a nyakába a szakmai ellenőrzést a mestertanároknak és kutatótanároknak, akik emiatt nem a teljesítménnyel arányos fizetségben, hanem csupán órakedvezményben részesülnek. Saját óraikat mások tanítják meg, ráadásul az, aki éppen ráér, nehogy bárkinek is túlórapénzt kelljen fizetni – vélekedett a szakszervezeti elnök.

Az államosítást a politika többek között az iskolák egyenlőtlenségének megszüntetésével indokolta. Ez megtörtént: minden iskola egyformán szegény lett. A szakmai ellenőrzési rendszer elbürokratizálódott. Nem a tényleges teljesítményt, hanem annak mérhetetlenül sok és fölösleges internetes dokumentálását ellenőrzik.

Mindez rontja a pedagógusok megbecsülését és önbecsülését. Kívülről olyan kép alakul ki a tanárokról, hogy állandó ellenőrzés alatt kell tartani őket. Belülről pedig, hogy a Klik, amelyet forráshiányosan üzemeltet az állam, tetszése szerint facsarhatja ki őket, mert a ki nem fizetett helyettesítésekkel a tanórán kívüli tevékenységeiket szorítják ki. Ám ha ez túlmegy a kötelező heti 32 órán, akkor az egyébként kötelezően az iskolában töltendő időt egyszerűen nem fizetik ki, az iskolavezetők nem is hajlandók dokumentálni.

Az új rendszerben megváltozott az igazgatók szerepe. Az önkormányzati időkben az igazgatónak ügyes menedzsernek kellett lennie. Az állami rendszerben az iskolavezető egy csavar a gépezetben, engedelmes végrehajtó, akitől azt várják, hogy az óráról órára változó fölső akaratot kényszerítse rá a beosztottaira.

Így a kormány által ígért társadalmi megbecsülés és a nyugodt munkakörülmények illúziók maradtak – hangsúlyozta Galló Istvánné. Mivel az alapvető feltételek sincsenek meg a színvonalas oktatáshoz, nem véletlen, hogy láthatóan, felmérések által igazoltan csökken a diákok teljesítménye.

 

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.