Folytatódik a számháború a debreceni repülőtér ügyében

A debreceni önkormányzat és vagyonkezelő holdingja az elmúlt években összesen 6,21 milliárd forintot költött a helyi repülőtérre, amiért az önkormányzat mindössze 3,0345 milliárd forintot kap több éven át részletekben az új tulajdonostól - közölte Kovács László, az SZDSZ önkormányzati képviselője pénteken sajtótájékoztatón Debrecenben.

Ezzel tovább folytatódik az a számháború, amely a debreceni légikikötő privatizációja kapcsán kialakult. Annyi tény: két egyforma szám még nem hangzott el ezzel kapcsolatban, vagyis nem lehet tudni, pontosan mennyibe került eddig az önkormányzatnak saját repülőtere, s valóban megtérülnek-e a ráfordítások a reptér eladásával, amiről csütörtöki ülésén zárt ajtók mögött döntött a városi közgyűlés jobboldali többsége.

A zárt ülést követően Kósa Lajos (Fidesz) polgármester sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a repülőtér üzemi területét 75 évre bérbe adták a Xanga Holding Zrt.-nek, a mellette lévő mintegy 140 hektáros területet eladták a cégnek 4,4 milliárd forintért.

Egyidejűleg értékesítették a Xangának az Airport Debrecen Kft.-t is 700 millióért, így összesen 5,1 milliárd forintot fizet a cég a reptérért, négy év alatt, ütemezve - tette hozzá a polgármester.

Kósa Lajos szerint az értékesítéssel jól járt az önkormányzat, nem áron alul adta el a repteret. Eddig összesen 3,2 milliárdot költöttek rá, amiből 1 milliárd támogatás volt, vagyis az önkormányzatnak eddig 2,2 milliárdba került a repülőtér.

Korábban a repülőteret tulajdonló Debreceni Vagyongazdálkodási Zrt. kommunikációs igazgatója úgy nyilatkozott a sajtónak, hogy 4,7 milliárdot költöttek a légikikötőre, amiből 900 millió volt az üzemeltetési költség, vagyis az önkormányzatnak 3,8 milliárd forintban van a reptér.

Papp László, a Fidesz frakció vezetője egy nappal a közgyűlési határozat meghozatala előtt még azt mondta a sajtónak, hogy a város az üzemeltetési ráfordításokkal együtt összesen 4,4 milliárd forintot költött a repülőtérre.

Mindezzel szemben állítja most Kovács László SZDSZ-es önkormányzati képviselő - adatokkal alátámasztva -, hogy a repülőtérre az eddigi összes ráfordítás 6,21 milliárd volt, s a város csak 3,0345 milliárdot kap érte, ami szerinte nem igazán jó üzlet.

Kovács László ezzel összefüggésben elmondta: a repülőtérrel kapcsolatos önkormányzati kiadások összege - a légikikötő vételárát is beleértve - 1994. és 2006. december 31-e között mintegy 2,4 milliárd forint volt. Az Airport Debrecen Kft. részére a Debreceni Vagyonkezelő (DV) Zrt. - az önkormányzat vagyonkezelő holdingja - által a 2001 és 2006 között kifizetett támogatások, valamint a kft. által megvalósított beruházások értéke további 2,4 milliárd forint, ez mindösszesen 4,8 milliárd.

A repülőtér fenntartása, üzemeltetése az Airport Debrecen Kft. feladata. A repülőtér folyó üzemeltetési költségei tartósan meghaladják működési bevételeit. A kft. fizetőképességének fenntartása érdekében a DV Zrt.-től üzemviteli támogatást kapott, mely 2006-ban 280 millió forintot tett ki. Hasonló nagyságrendű támogatás kifizetésével lehet számolni 2007-ben is.

Debrecen önkormányzata az elmúlt 5 évben átlagosan évi 80 millió forint üzemeltetési támogatást nyújtott a kft.-nek - derült ki a "Pályázat kiírása a Debreceni Repülőtér hasznosítására vagy elidegenítésére" című közgyűlési előterjesztés mellékletéből.

A teljes repülőtéri ráfordítás - amely a képviselőknek átadott egyeztetési anyagban szerepel - így kiszámíthatóan 6,21 milliárd forint - közölte az SZDSZ-es politikus.

Hozzátette: a Xanga Holding Kft. négy év alatt vállalta kifizetni a 4,410 milliárd forintot a földterületekért, valamint 0,7 milliárdot a kft. üzletrészért, ami összesen valóban 5,11 milliárd - fűzte hozzá.

Csakhogy - mint rámutatott - a földterületek között szerepel 17 hektár állami terület 0,640 milliárd forintért, amelyet csak akkor tud megvenni a Xanga, illetve eladni az önkormányzat, ha azt előbb a debreceni önkormányzat megvásárolja. A megvásárlás ára növeli az önkormányzati ráfordítást, a Xanga pedig mindaddig nem fizeti ki az ellenértéket, míg nincs rendezve a tulajdon viszony. Ez újabb 640 millió forint önkormányzati veszteség.

Hasonló nagyságrendű tétel, hogy az Airport Debrecen Kft. kötelezettséget vállalt a repülőtér területén a Nagymester Kft.-vel szemben, amely alapján a Nagymester Kft.-t 645,5 millió Ft illeti. Ez az összeg nem az önkormányzatnál jelentkezik, hanem a Nagymesternél, tehát újabb 645,5 milliós veszteség - mutatott rá Kovács.

Ahhoz, hogy el lehessen adni az Airport Debrecen Kft.-t, a tulajdonosnak - az önkormányzatnak - 780 millió forint pótbefizetést kell teljesíteni a kft. konszolidálása érdekében. Ez mindösszesen 2,0655 milliárd forint, amit ha elveszünk az 5,1 milliárdból, akkor a végösszeg, amit az önkormányzat megkap: 3,0345 milliárd - összegezte a képviselő.

Kovács László szerint az az érve az önkormányzati vezetésnek, hogy "nem probléma az, hogy a Xangának nincs repülőtér-üzemeltetési gyakorlata, mert megveszi az Airport Debrecen Kft.-t, és ezáltal biztosítva van a szakmai háttér", azért hibás, mert bebizonyosodott az elmúlt évek alatt, hogy a kft. nem tudja nyereségesen üzemeltetni a repülőteret.

Ezen a tulajdonosváltás semmit nem tud változtatni - vélekedett az SZDSZ-es politikus.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.