Fillérekért kocsikázhatnak a katasztrófavédelmisek

Egymillió kilométert autóztak magáncélból a katasztrófavédelem szolgálati járműveivel – hívja fel a figyelmet a Lánglovagok Egyesület. Az érintett vezetők ezért fizetnek, de a beszedett pénz benzinre sem elég. A szervezet főigazgatója szerint a hatályos szabályoknak megfelelően engedélyezik a kocsik magánhasználatát.

Szigorítsák a szolgálati gépjárművek magáncélú igénybevételének lehetőségét a katasztrófavédelemnél – ezt javasolja a Lánglovagok Egyesület. A szervezet honlapján megjelent írás szerint a szervezet mintegy hetven vezetője tavaly egymillió kilométernél többet autózott.

Volt köztük olyan megyei katasztrófavédelmi igazgató, akinek a munkahelyétől néhány száz méterre bérelnek házat, mégis engedélyezték számára magáncélból a szolgálati autó használatát, és ő mintegy húszezer kilométert tett meg a járművel, nem szolgálati érdekből. Egy másik igazgató és helyettese az éves 24 ezres keretet pedig pár kilométer híján használta ki – olvasható a Lánglovagok.hu portálon.

Az egyesület ezért azt javasolja, hogy korlátozzák a közpénzből vásárolt és szervizelt szolgálati autók igénybevételét. A főigazgató és két helyettese térítse meg a magánhasználatot – vetik fel –, más esetében pedig a tartós magáncélú igénybevételt csak rendkívül indokolt esetben engedélyezzék, s a megtett kilométer alapján – az amortizációra is figyelemmel – számítsák fel a tényleges költségeket.

A járművek magáncélú használatáért – a kocsi hengerűrtartalmától függően – jelenleg 17 ezer, illetve 25 ezer forintot kell fizetni havonta. Ingyen ez a lehetőség egyébként csak a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetőjének és két helyettesének jár.

Az vitathatatlan, hogy a térítési díj a valós költségeket nem fedezi, mert ha valamennyi érintett vezető 25 ezer forintot szurkolna le havonta, abból is csak évi 21 millió folyna be, és így egy kilométerre nagyjából húsz forint esne. Ez pedig legfeljebb egy igen takarékos dízelüzemű kisautó üzemanyagköltségét fedezné, miközben sok vezető nagy teljesítményű benzines kocsit használ.

A szolgálati gépkocsik magáncélú használatának feltételeit jogszabály határozza meg, és ezzel a lehetőséggel az államigazgatásban elég széles körben élnek. Józsa István szocialista parlamenti képviselő még tavaly intézett írásbeli kérdést a közigazgatási és igazságügyi miniszterhez, és a válaszból kiderült: kilencven állami vezetőnek (helyettes államtitkárnak, miniszterelnöki és miniszteri biztosnak, kabinetfőnöknek) engedélyezett gépjárműhasználatot a tárcavezető.

Bakondi György katasztrófavédelmi főigazgató a Lánglovagok Egyesület felvetései kapcsán kijelentette: munkatársai gépjárművet magáncélra kizárólag a hatályos rendelkezéseknek megfelelően vehetnek igénybe. Meggyőződése szerint ezzel senki nem él vissza, s maga kifejezetten csak hivatali célból ül bele a szolgálati autójába, hiszen hétvégente motorozni szokott. A tábornok ugyanakkor hangsúlyozta: a szervezetük iránt kevés szimpátiát tanúsító egyesület újabb támadásáról van szó, ezért úgy gondolja, a portáljukon megjelent írással nem kell érdemben foglalkoznia.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.