Felújítás kezdődik az Árpád hídon
Felújítások kezdődnek hétfőn az Árpád hídon, ezért éjszakánként két forgalmi sávot lezárnak - közölte a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. október 27-én hétfőn éjszaka megkezdi az Árpád-hídon az északi, a Buda felé vezető hídpályán, a Hajógyári-szigeti pillér felett a hőtágulásból származó mozgásokat kiegyenlítő szerkezeti (dilatációs) elemek cseréjét.
A társaság közleménye szerint a munkavégzés - amelyre naponta 22.00 órától hajnali 06.00 óráig kerül sor - mindhárom forgalmi sávot, a mellettük haladó kerékpárutat, valamint a járdát is érinti. Éjszakánként a jelzett időben egyszerre két sávot zárnak le. Buda irányába a forgalom megfelelő táblázással csillapítva csak egy sávban haladhat.
A munkák során a régi dilatációs szerkezetet, valamint a hozzá két oldalon csatlakozó aszfaltburkolatot is eltávolítják, majd a megfelelő acélszerkezeti kialakítást követően építik be az újat.
A kibontás során keletkező mintegy 1,5 méter széles, keresztirányban 11 méter hosszú munkasáv áthidalására egy acélból készült, láthatósági festéssel ellátott, a közúti forgalom áthaladását biztosító "provizóriumot" helyeznek el, amely csak csökkentett, maximum 30 kilométer/óra sebességgel közelíthető meg. A szerkezet ugyanis az útpálya síkjából, hasonlóan a lakóövezeti utakon alkalmazott forgalomcsillapító szigetekhez, mintegy 10 centiméterre kiemelkedik. Nappal 06.00 - 22.00 óra között ez a provizórium áthúzódik mindhárom forgalmi sávon, a kerékpárúton és a járdán is. A munkálatok várható befejezése 2008. november 22., a munkák a villamos forgalmat nem érintik.
Százmilliók a Szabadság híd felújítására
A politikusok tájékoztatása szerint hétfőn a Főpolgármesteri Kabinet helyszíni javaslatra tárgyal a pótpénzről. Csütörtökön pedig a Fővárosi Közgyűlés egy ugyancsak helyszíni javaslat alapján döntene a hídfelújítás újabb, immár az 5. számú engedélyokirat módosításáról.
Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes az október 20-i kabinetülésre benyújtott előterjesztésében a pluszpénz szükségességét, illetve a májusban elfogadott engedélyokirat módosítását az elmúlt hónapokban felmerült többletmunkákkal, a térségben zajló beruházások összehangolásának pluszfeladataival, valamint azzal indokolta, hogy a köz- és díszvilágítás előzetesen becsült és tényköltségei 300 millió forintos többletforrást igényelnek. Ebből 75 millió forintot a hídfelújítási munkákra, 225 milliót pedig a közvilágítás korszerűsítésére fordítanának.
A hídfelújítás első, mintegy 4,9 milliárd forintos engedélyokiratát 2005 novemberében fogadták el, akkor még a dísz-, közvilágítási rekonstrukció nélkül. A 4-es metró Gellért téri és Fővám téri állomásának, a Fővám téri felszíni munkáknak és a budai főgyűjtő építésének összehangolása a hídrekonstrukcióval az évek során megnövelte a költségeket, a feladatokat, és új organizációs tervet is igényelt - rögzíti az előterjesztés. Változtatásokra volt szükség azért is, mivel a hídrekonstrukció költségének jelentős részéhez EU-forráshoz jutott a főváros. Az állami közvetítéssel idén áprilisban elfogadott projektjavaslatból az EU törölte a díszkivilágítást és a többletköltségek egy részét is.
A főpolgármesteri hivatal közbeszerzési szakembereinek az álláspontja szerint, ha a köz-, és díszvilágítás kiépítését pótmunkaként adják vállalkozásba, fennáll a kockázata annak, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság eljárást indít emiatt. Az általuk javasolt két alternatíva esetében, ha pótmunkaként kezelik a közvilágítást, illetve, ha új közbeszerzést írnak ki, december 20-ig a Szabadság hídi villamosközlekedés megindításáig elkészülhet a közvilágítási munkák egy része. A közúti pálya jövő május 31-re tervezett átadásáig pedig a teljes közvilágítás kiépülhet. Az úgynevezett B-változat esetén a közvilágítást a főváros és az Elmű díszkivilágítási kft.-je építené ki.
Bagdy Gábor, a fővárosi Fidesz-KDNP frakciószövetség társelnöke elmondta, hogy a Szabadság híd rekonstrukciójának befejezése azért csúszik az eredeti szeptemberi időpontról ez év végére, majd jövő év közepére, mivel a 4-es metró Fővám téri állomásához kapcsolódó felszíni beruházások jelentős lemaradásban vannak. Emiatt a gépkocsival nem is lehet még egy jó ideig feljutni a pesti oldalról a hídra - jegyezte meg a KDNP frakcióvezetője.