A testület az előterjesztést 28 igen és 2 nem szavazat ellenében fogadta el, a Fidesz mellett az MSZP és a Jobbik is támogatta a javaslatot, kizárólag az Együtt–PM független képviselői voksoltak nemmel.
– Mi az úristen zajlik itt a 3-asmetró körül? – fakadt ki a Fővárosi Közgyűlés hétfői rendkívüli ülésének elején Hanzély Ákos, a Párbeszéd Magyarországért képviselője a pénteken pótkézbesítéssel szétküldött, mindössze háromoldalas előterjesztés vitájában.
|
Elég felújítani Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Az ellenzéki politikus szerint ez egyszerre méltatlan és érthetetlen, hiszen állítólag négy éve folyik a metróvonal rekonstrukciójának előkészítése, tavaly óta pedig egy ezer oldalas döntés-előkészítő dokumentum is rendelkezésre áll. Legalábbis ezt állítja a városvezetés, a közgyűlés viszont soha nem tárgyalta. Így tovább erősödik a sejtés, hogy a háttérben régóta folyik az alkudozás a képviselők és a nyilvánosság kizárásával. Ennek eredményeként a főváros a világon egyedülálló módon „oldtimer” metrószerelvényeket kíván futtatni a föld alatt.
Hanzély arra is választ szeretett volna kapni, hogy melyek azok a gazdasági, pénzügyi érvek, amelyek ezeknek a teljesen lepusztult kocsiknak a felújítása mellett szólnak. A képviselő szerint egy 65, az infrastruktúrával együtt 165 milliárdos beruházásról szóló javaslathoz illett volna mellékelni egy összehasonlító elemzést a különféle megoldási lehetőségekről, illetve azok pénzügyi hatásairól.
Hanzély módosító indítványban kérte a számítások pótlását és az előkészítő dokumentumok nyilvánosságra hozatalát.
– Miért éppen 48 nappal a választások előtt kell dönteni a 3-as metróvonal felújításáról, sokmilliárdos hitelfelvételről? S egyáltalán, miért kell ilyen óriási hitelt felvennie erre a fővárosnak? – vetette fel Horváth Csaba, az MSZP frakcióvezetője, aki szerint a városvezetésnek sokkal erősebben kellett volna lobbiznia a kormánytámogatásért, és nem kellett volna beérnie egy hitelengedéllyel. –A főváros nem hitelképes, még akkor sem, ha a kormány nagy kegyesen állami garanciát ad hozzá. A fővárosi önkormányzat szabad bevételeiből még a kamatfizetésre se futja majd –hívta fel a figyelmet Tüttő Kata szocialista képviselő, aki szerint teljesen érthetetlen, hogy miért nem az állam veszi fel a hitelt, hiszen sokkal kedvezőbb feltételekkel juthatna hozzá?
Szabó György jobbikos képviselő szerint a BKV-t és a 3-as metróvonal rekonstrukcióját ki kellene emelni a politikai örvényből, és szakmai kérdésként kellene kezelni. Úgy vélte, hogy a kormánynak a fővárosiak által befizetett személyi jövedelemadó 40 százalékának visszafizetésével kellene forrást teremteni a metrófelújításhoz, elvégre a város vérkeringésének fenntartása nem csupán budapesti érdek.
A vita ezt követően politikai fordulatot vett. A kormánypárti képviselők gyakorlatilag egyetlen felvetésre sem válaszoltak. Wintermantel Zsolt közlekedési tanácsnok például Hanzély Ákos újabb kérdését is azzal ütötte el, hogy újpesti szülő-, illetve idősotthon-felújításról beszélt.
Az ülés legvégén Tarlós István bejelentette, az októberi önkormányzati választások előtt már nem hívja össze a közgyűlést.