galéria megtekintése

„Mi az úristen zajlik itt a 3-as metró körül?”

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 26. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Az októberi választás előtti utolsó ülésen a Fővárosi Közgyűlés elfogadta 3-as metró felújításáról szóló előterjesztést. A matuzsálemi korú kocsikat nem lecserélik, hanem felújítják, a teljes infrastruktúra rekonstrukciójára pedig a főváros hozzávetőleg 100 milliárd forintos hitelt vehet fel.

A mellényzsebből nem teremthető elő a forrás
A mellényzsebből nem teremthető elő a forrás
Kurucz Árpád / Népszabadság

Eldőlt: Budapest nem vesz új metrókocsikat a 3-as vonalra, hanem felújíttatja a régieket. A Fővárosi Közgyűlés hétfőn felkérte Tarlós István főpolgármestert a kormánnyal, a fejlesztési miniszterrel és a bankokkal való tárgyalásokra, és a BKV-t bízta meg a kocsik felújításáról szóló tender kiírásával. A szerelvények mellett a teljes infrastruktúra is rekonstrukcióra szorul, az alagút, a pálya, a biztosítóberendezések és az állomások felújítása várhatóan 2019-ig történik meg.

A főpolgármester arról egyeztet majd a kormánnyal, hogy miként lehet uniós támogatást bevonni a több mint 100 milliárd forintos beruházásba. Tarlós István közölte, az állam 180 milliárd forint adósságot vett át a fővárostól, így a hármas metró komplex felújítása miatt „nem ördögtől való”, hogy kormánygaranciával hitelt vegyen fel az önkormányzat, amely újra hitelképes.

 

A testület az előterjesztést 28 igen és 2 nem szavazat ellenében fogadta el, a Fidesz mellett az MSZP és a Jobbik is támogatta a javaslatot, kizárólag az Együtt–PM független képviselői voksoltak nemmel.

– Mi az úristen zajlik itt a 3-asmetró körül? – fakadt ki a Fővárosi Közgyűlés hétfői rendkívüli ülésének elején Hanzély Ákos, a Párbeszéd Magyarországért képviselője a pénteken pótkézbesítéssel szétküldött, mindössze háromoldalas előterjesztés vitájában.

Elég felújítani
Elég felújítani
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Az ellenzéki politikus szerint ez egyszerre méltatlan és érthetetlen, hiszen állítólag négy éve folyik a metróvonal rekonstrukciójának előkészítése, tavaly óta pedig egy ezer oldalas döntés-előkészítő dokumentum is rendelkezésre áll. Legalábbis ezt állítja a városvezetés, a közgyűlés viszont soha nem tárgyalta. Így tovább erősödik a sejtés, hogy a háttérben régóta folyik az alkudozás a képviselők és a nyilvánosság kizárásával. Ennek eredményeként a főváros a világon egyedülálló módon „oldtimer” metrószerelvényeket kíván futtatni a föld alatt.

Hanzély arra is választ szeretett volna kapni, hogy melyek azok a gazdasági, pénzügyi érvek, amelyek ezeknek a teljesen lepusztult kocsiknak a felújítása mellett szólnak. A képviselő szerint egy 65, az infrastruktúrával együtt 165 milliárdos beruházásról szóló javaslathoz illett volna mellékelni egy összehasonlító elemzést a különféle megoldási lehetőségekről, illetve azok pénzügyi hatásairól.

Hanzély módosító indítványban kérte a számítások pótlását és az előkészítő dokumentumok nyilvánosságra hozatalát.

– Miért éppen 48 nappal a választások előtt kell dönteni a 3-as metróvonal felújításáról, sokmilliárdos hitelfelvételről? S egyáltalán, miért kell ilyen óriási hitelt felvennie erre a fővárosnak? – vetette fel Horváth Csaba, az MSZP frakcióvezetője, aki szerint a városvezetésnek sokkal erősebben kellett volna lobbiznia a kormánytámogatásért, és nem kellett volna beérnie egy hitelengedéllyel. –A főváros nem hitelképes, még akkor sem, ha a kormány nagy kegyesen állami garanciát ad hozzá. A fővárosi önkormányzat szabad bevételeiből még a kamatfizetésre se futja majd –hívta fel a figyelmet Tüttő Kata szocialista képviselő, aki szerint teljesen érthetetlen, hogy miért nem az állam veszi fel a hitelt, hiszen sokkal kedvezőbb feltételekkel juthatna hozzá?

Szabó György jobbikos képviselő szerint a BKV-t és a 3-as metróvonal rekonstrukcióját ki kellene emelni a politikai örvényből, és szakmai kérdésként kellene kezelni. Úgy vélte, hogy a kormánynak a fővárosiak által befizetett személyi jövedelemadó 40 százalékának visszafizetésével kellene forrást teremteni a metrófelújításhoz, elvégre a város vérkeringésének fenntartása nem csupán budapesti érdek.

A vita ezt követően politikai fordulatot vett. A kormánypárti képviselők gyakorlatilag egyetlen felvetésre sem válaszoltak. Wintermantel Zsolt közlekedési tanácsnok például Hanzély Ákos újabb kérdését is azzal ütötte el, hogy újpesti szülő-, illetve idősotthon-felújításról beszélt.

Az ülés legvégén Tarlós István bejelentette, az októberi önkormányzati választások előtt már nem hívja össze a közgyűlést.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.