A kormány és az általuk kinevezett színháziak negligálják a függetleneket. Először az előadó-művészeti törvény módosításakor szűkítették be a struktúrán kívüliek támogatási lehetőségeit. Az eredeti törvény deklarálta, hogy a színházakra fordított összes állami pénz tíz százalékát a függetlenek között kell szétosztani. Ma már szó sincs erről. A pályázatok és az utalások kiszámíthatatlanok. Többször előfordult, hogy a szakmai bizottságok által megítélt összeget a miniszter mellett működő színházi bizottság felezte, negyedelte, indoklás nélkül.
Nem támogatta az NKA az egyik legfontosabb független színházi fesztivált sem tavaly, a szegedi Thealtert, mely amúgy remekül sikerült. A kiszámíthatatlanság miatt döntött úgy a nemzetközileg is elismert rendező, Bodó Viktor, hogy feloszlatja a Szputnyik Társulatot. Mások is máról holnapra élnek. Felszámolták a Budapesti Kamaraszínházat és a Játékszínt. Ez utóbbit Németh Kristóf kapta meg magánszínháznak bagóért. Azok az igazgatók, akik a kormányzó párt vagy a miniszterelnök támogatását élvezik, kiemelt támogatásra számíthatnak.
|
Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
A Pesti Magyar Színház is akkor kapott 200 milliós rendkívüli támogatást, amikor Őze Áron igazgatói székét az anyagi fellendülést ígérő kommunikációs szakember, Zalán János vette át. Az Ókovács Szilveszter vezette Opera is több milliárd forint extra finanszírozásban részesült. Igaz, újranyitották az Erkel Színházat és soha nem látott bemutatószámot produkálnak. Az elmúlt öt év vesztese Alföldi Róbert, valamint a szakma és a közönség által is elismert Nemzeti Színház. Szélsőjobbosok és a kormányzó párt támadását kellett Alföldinek eltűrnie.
Alföldit mandátuma lejárta után Vidnyánszky Attila váltotta. Vidnyánszky lett a Fidesz–KDNP jolly jokere. Minden fontos színházi posztra őt helyezték, ő indította el a Magyar Teátrumi Társaságot. Ez a szervezet politikai alapon jött létre, a kurátorokat is így választja, így jutalmaz és büntet. Náluk a pénz, paripa, fegyver. Ők ülnek minden fontos bizottságban, úgy tűnik, hogy az utolsó szó joga minden döntésben az övék, a POSZT-ig bezárólag,melyet az idén kritikusok, újságírók, színházi alkotók bojkottálnak, miután nem fogadta el a teátrumi társaság Csáki Judit kritikus jelölését a zsűribe.
Aki tudja, viszi
Ha külföldi színházcsinálók a friss magyar előadások felől érdeklődnek, mindig kíváncsiak rá, mit rendezett Bodó Viktor. A most 36 éves Bodó a budapesti Katona József Színházban rendezte a komoly nemzetközi sikereket elért Ledarálnakeltűntem című előadást. Több társulatot is alapított. 2008-ban indította el a Szputnyik Hajózási Társaság Modern Színház- és Viselkedéskutató Intézet – Labort. Színészeinek egy részét – amikor csak tudja – viszi külföldi rendezéseihez.
A grazi Schauspielhausban 2006 óta minden évben rendezett. A Vígszínházzal két közös produkciót készített a Szputnyik, A revizort és a Koldusoperát. Még ez utóbbi a próbaidőszakában jelentette be Bodó, hogy március végétől megszűnik független társulata.
A finanszírozás hiánya és kiszámíthatatlansága miatt döntöttek így, és azért is, mert a külföldi munkák ellehetetlenítették a hazaiakat. Ez pedig kezdte szétforgácsolni és felőrölni a társulatot.
Őt a Színházi Kritikusok Céhe szavazta be. A céh kilépett a színházi társaságból, mivel nem álltak ki a jelölt mellett, követte őket az Örkény Színház, majd két független csapat: előadják ugyan a beválogatott programot, de nem vesznek részt a versenyben. Az „elmúltötév” legnagyobb színházi botránya az volt, hogy a főpolgármester a szélsőséges nézeteiről ismert Dörner Györgyre bízta a pesti Új Színházat. A színház szakmailag nem létezik, közönsége alig. Több politikai kinevezett is volt; a szakmai javaslatokat több esetben figyelembe sem vette a kinevező önkormányzat, például az Új, a József Attila vagy a Budaörsi Színház esetében. Vagy épp úgy állították össze a szakmai bizottságot, hogy kijöjjön a megfelelő név.
5 év veszteségei
Mellékletünkben az elmúlt öt év veszteségeit vesszük számba az élet különböző területein. A sorozat többi cikkéért ide kattintsanak.
A kaposvári Csiky Gergely Színház nem emlékeztet fénykorára. Ráadásul még kormányközeli vezetőinek sem sikerült elérni, hogy az omladozó színházat felújítsák. A hírek szerint romokban van a Kaposvári Egyetem színházi kara. Nem az épülete, a színvonala. Innen bocsátották el az előző színházi érához kapcsolódó művészek javát, a tudományos fokozat és hazai oktatási tapasztalat nélküli Vidnyánszky Attila irányítja a képzést. Sok a bizonytalanság. A legnagyobb: ki lesz/marad tulajdonos és igazgató a Bárka Színházban, ahol amúgy már rég nem játszanak.