„Feléledt”, és már próbaköreit futja az orosz metrókocsi
Nehezen, és a vártnál később ugyan, de sikerült működésre bírni az új orosz metrószerelvényt. Már a tesztüzem is megkezdődött.
Eltartott egy ideig, amíg sikerült „feléleszteni" az M3-as metróvonalra szállított első orosz szerelvényt. A nehézségeket az okozta: a kocsik egy vonatszerelvénybe kapcsolva, „saját lábon" érkeztek májusban Budapestre, s mivel a vasúti sínek nem teljesen passzolnak a metróhoz, tönkretehették volna például az áramszedő „papucsokat". Ezért az elektronikai rendszert és a motort is kiiktatták a szállítás idejére.
A visszakapcsolás azonban nem volt zökkenőmentes. Az első hetek eredménytelen, úgynevezett élesztési kísérletei után végül sikerrel jártak a szakemberek, sőt a járművek meg is kezdhették a tesztüzemet a Kőér utcai próbapályán. Ezzel párhuzamosan megkezdődött a kocsivezetők kiképzése is. A vasúthatóság szakértői is szemrevételezték a járművet, de az engedélyezés még nem zárult le. Az orosz Metrowagonmash időközben két másik szerelvényt is kiszállított Moszkva melletti gyárába, ahonnan várhatóan még az idén megérkeznek a felújított szerelvények. Sőt a jövő év elején már az alagútban is futhatnak és utasokat is szállíthatnak az új kocsik.
A szállítási határidőt idén júniusban – az orosz fél kérésére – 2018 júniusára hozták előre, ám a BKV nem sokat nyer a gyorsítással. A pálya rekonstrukciója ugyanis legkorábban a jövő tavasszal indulhat meg, és jó esetben 2019 végére fejeződhet be. Így addig vagy raktárban állnak az új szerelvények, vagy ráengedik őket a régi pályára. Az utóbbi megoldás viszont károsíthatja a kocsikat, s okot szolgáltathat a vállalt jótállás idejének és tartalmának csökkentésére.
A Metrowagonmash által vállalt 25 évről 30 évre emelt garancia egyébként is viszonylagos. Bár a járművek garantált élettartama az eredeti ajánlat szerint 25 év – ami most a BKV szerint 30-ra nőtt –, a Népszabadság birtokába került eredeti vállalkozási szerződés értelmében a vállalkozói díj egy kocsira vetített összegének alig 20 százalékát köteles megtéríteni a cég, ha az előírt karbantartási rend betartása ellenére mégis ki kell vonni a járművet a forgalomból. A teljes körű jótállás időtartama pedig csak 36 hónap. A jótállási biztosíték teljes összege 3,45 milliárd forint. (A felújítás teljes költsége 68 milliárd forint.) A pótalkatrész beszerzését 20 évig garantálja a cég, az árra viszont nincs garancia. Az első készlet pótalkatrészért 5,66 millió eurót (1,8 milliárd forintot) számítottak fel. S aligha ez lesz az utolsó. Azt már a szerződéskötéskor elismerte a BKV, hogy az orosz szerelvények karbantartás-igényesek maradnak.
|
Jelentős előrelépésnek számít, hogy egyáltalán működik Bíró Endre / metroert.hu |
Mint emlékezetes, a Népszabadság korábban felvetette azt a kérdést, hogy az orosz partner valóban a régi szerelvényeket hozta-e vissza, esetleg teljesen újakkal jelentkezett. Bolla Tibor BKV-vezérigazgató maga is elismerte, hogy a kocsit szinte teljes egészében újjáépítette az orosz gyártó. A szállítási tempó – orosz kérésre megvalósuló – gyorsítása szintén ezt erősítette. Elvégre 222 selejtérett metrókocsi elemeire bontása, az alkatrészek javítása és egyenként történő visszaépítése hosszadalmas tevékenység. Ezzel szemben egy meglévő típus átalakítása gyorsan és jól ütemezhetően végezhető. Az orosz cég a műszaki paraméterek átírása után a szállítási és fizetési határidőket is módosíttatta. A Fővárosi Közgyűlés a nyári zárás előtti utolsó ülésén elfogadta a kérést.
Ezzel a gyártó tendergyőztes ajánlatának szinte minden eleme megváltozott az eredményhirdetés óta. Az oroszok 33 hónap alatt végeznék el a munkát, és már az idén leszállítanak 3 prototípust az eredetileg vállalt egy helyett, ráadásként 25 évről 30 évre emelték a vállalt élettartamot. Az összköltség ezzel szemben gyakorlatilag változatlan maradt, holott az élettartam hosszabbítása Bolla szerint is tízmilliárdos értéknövekedést jelent. Az oroszok csupán annyit kértek cserébe, hogy előbb fizessen Budapest. Idén 5,6 milliárdot, jövőre 37,8 milliárdot, míg 2018-ban 24,6 milliárdot. Így a következő önkormányzati választások előtti politikai csatározásra már az oroszok zsebében lesz a 68 milliárd. Érthető az igyekezet: az Alstom csaknem elbukta a szerződést az előző városvezetés-váltáskor.
Határidők szorításában
A tavaly augusztusban kötött szerződés értelmében a szerelvényeknek 16 hónapon belül kell megkapniuk a típusengedélyt. Legfeljebb 18 hónap áll a cég rendelkezésére az első jogerős üzembe helyezési engedély megszerzésére, de 34 hónap múltán már mindegyik szerelvénynek rendelkeznie kell ezzel. Csakhogy ehhez mindegyiknek le kell futni több ezer kilométert az M3-as metró infrastruktúra-felújítás miatt éppen elzárni szándékozott alagútjában.