galéria megtekintése

Felcsúti fényben ragyog a Magyar Építő

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 13. számában
jelent meg.

Munkatársainktól
Népszabadság

Családi üggyé emelte a Simicska Lajos elleni harcot Mészáros Lőrinc? Egyesek így értelmezik, hogy a Duna Aszfalt Zrt. azzal a cégével vásároltatta meg a Közgép Zrt. babérjainak megszerzéséhez állítólag fontos Magyar Építő Zrt.-t, amelynek a felcsúti polgármester lányának barátja a vezérigazgatója.

A Magyar Építő többségi részesedésének Körösaszfalt Zrt.-hez kerülését a héten jelentették be. A hivatalos közlésekben nem említették, de a nagy múltra visszatekintő magasépítő cég eladásáról már legalább fél éve folytak a tárgyalások. Az ügylet lehetséges nyerteseként Mészáros Lőrincet (képünkön) és cégét, a Mészáros és Mészáros Kft.-t emlegették. Végül azonban a befutóban kiderült: az eladósorba került vállalkozást a Szíjj László és Varga Károly tulajdonában lévő Duna Aszfaltcsoport érdekeltsége, a Körösaszfalt Zrt. vásárolta meg.

A jó nevű cég kis falat, de komoly jelzés lehet
A jó nevű cég kis falat, de komoly jelzés lehet
Kurucz Árpád / Népszabadság

Az invesztíció kapcsán számos fontos részlet a homályban maradt. Az érintett társaságok szűkszavú közös közleményében Mészáros Lőrinc nevét sem említették. Pedig a Napi.hu értesülése szerint Orbán Viktor miniszterelnök barátjának emlegetése indokolt lett volna. A Magyar Építő új tulajdonosának szerepét magára öltő Körösaszfalt Zrt. vezérigazgatója az a Pállfy Balázs, aki Mészáros Lőrinc jövendőbeli veje. Éppen aznap, azaz tavaly november 27-én vette át a Körösaszfalt irányítását, amikor a Duna Aszfalt tulajdonosként feltűnt a vállalatban. Még ennél is érdekesebb maga az adásvétel: a vevőnek ugyanis a mérlege szerint 2006 óta nem volt árbevétele. 2007 óta csupán néhány százezer forint értékben szolgáltatásokat vett igénybe, amelyek után az év végén rendre hasonló mértékű veszteséget könyvelt el. Vagyis a papírok alapján a Körösaszfalt inkább tűnik egy alvócégnek, mint jól prosperáló vállalkozásnak.

 

Pálffy Balázs, a Magyar Építő megvásárlását nyélbe ütő cég vezére 1987-ben született, bölcsész végzettségű, s Facebook-oldala alapján sem igazán érdeklődik az építőipar iránt, azon ugyanis szinte csak a miniszterelnököt és a Fideszt éltető bejegyzések vannak.

Mindeddig nem derült ki, mennyit adott a Körösaszfalt a Magyar Építő többségi tulajdonáért. A piaci találgatások szerint a látszólag leszálló ágban lévő magasépítő cégért a Duna Aszfalt leányvállalata aligha fizetett nagy összeget. A társaság árbevétele folyamatosan és látványosan csökken. 2010-ben még a bevétele meghaladta a 17 milliárd forintot, 2013-ban már alig érte el a hatmilliárdot. A hírek szerint jelenlegi megrendelésállománya sem olyan mértékű, amely bárkit komolyabb befektetésre sarkallt volna. S az is kérdés: a Duna Aszfalt valójában mennyit nyer a Magyar Építő még a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jóváhagyására váró megszerzésével. Eredményei alapján ugyanis a társaság a legkevésbé sem tekinthető a mérleg nyelvének az építőipari ágazatban. Igaz, a cég vonzerejét növelhette, hogy az utóbbi években rendre szép osztalékot fizetett a tulajdonosoknak, még tavaly is 1,68 milliárd forintot.

A Magyar Építő eddigi tulajdonosa, Tolnay Tibor lapunknak nem árulta el a vételárat, amivel egyébként ő – elmondása szerint – elégedett. Egyértelművé tette ugyanakkor, hogy semmi nem kényszerítette a távozásra. Cége eladásánál azt tartotta a legfontosabbnak, hogy 108 dolgozójának az új tulajdonosok irányítása alatt is legyen munkahelye. A magasépítés területén elismert cég az Állami Építőipari Vállalat jogutódjaként jött létre. A vállalkozás megszerzése önmagában aligha biztosítja, hogy a találgatásoknak megfelelően a Duna Aszfalt utolérje, netán megelőzze Simicska Lajos Közgépét. Utóbbi sorsát ugyanis nem versenytársai igyekezete, hanem a többségi tulajdonos Simicska Lajos és Orbán Viktor miniszterelnök háborúja döntheti majd el. Ha az eddig az állami megrendeléseket sorra nyerő Közgép ezután hirtelenjében nem ad elég jó ajánlatokat a közbeszerzéseken, és lecsúszik a lehetséges projektekről, bárki, így akár a Duna Aszfalt is beelőzheti. Akár a Magyar Építővel, mint nélküle.

A Duna Aszfalt első nagy dobása az volt, hogy 2012-ben éppen a Közgép orra elől vitte el az M43-as autópálya Makótól a román határig vezető szakaszának építését. A cég számai azóta csak mutatósabbak lettek. 2013-ra 54,3 milliárd forint árbevételt könyvelt el, ami a 2010. évi 18,2 milliárdos teljesítményéhez képest álomszerű. A mérleg szerinti eredménye ennél is nagyobb üzemben növekedett, hiszen a 2010-es 424 millióval szemben ez 2,32 milliárd forint volt 2013-ban. A kifizetett osztalék pedig szinte katapultált: 40 millióról kétmilliárdra hízott.

A Magyar Építő bekebelezése az építőipar piacán nem borítja fel az erőviszonyokat, de a vállalkozások erejének egyesítése mindkét félnek hasznára lehet. A gyümölcsöző együttműködést segítheti Mészáros Lőrinc, a korábbi munkakapcsolat és a Duna Aszfalt tulajdonosának, Szíjj Lászlónak a sportszeretete is.

Közérzetjavító üzletasszonyok

A cégadatok szerint Mészáros Lőrinc nagyobbik lánya, a Pálffy Balázs barátnőjeként emlegetett Mészáros Beatrix az óév utolsó napján új vállalkozást alapított testvérével, Ágnessel. Az MBA Beauty Hungary Kft. a szépségiparban próbálkozna „testápolási cikkek gyártásával”. Múlt péntek óta a „fizikai közérzetet javító szolgáltatás” is a profilba tartozik. Mészáros Beatrix édesapja agráripari társaságaiban, a Búzakalász 66 Kft.-ben ügyvezetőként, az Aranykorona Zrt.-ben igazgatósági tagként jelenik meg.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.