Nem jól működtek a fékek az új villamoson

Komoly koncepcionális hiba húzódhat a spanyol CAF villamos múlt hétfői budapesti balesete mögött. A próbajáraton lévő jármű ráfutott az 1-es villamos vonalán előtte haladó Tatra villamosra a Hengermalom útnál. A BKV öt nappal később bejelentette, hogy a szakértői vizsgálatok lezárultáig nemcsak a tesztelés alatt álló hosszú, hanem a már átvett, menetrend szerint közlekedő rövidebb szerelvények forgalomba adását is szüneteltetik biztonsági okból.

A BKV, a rendőrség és az engedélyező hatóság által indított szakértői vizsgálat a sínfékrendszer mellett a jármű vezérlésére is kiterjed, ám egyelőre nem találják a baleset pontos okát. Az viszont bizonyos, hogy nem emberi mulasztás miatt következett be az ütközés, a jármű egyszerűen nem állt meg, a fékek nem az előírások szerint működtek.

Helyszínelés a baleset után
Helyszínelés a baleset után
Lakatos Péter / MTI

A Népszabadság információja szerint a jármű fékjei közül több ki volt iktatva, ám az erre vonatkozó jelzés nem jelent meg a vezetőfülkében. Egyelőre azt sem tudják, hogy miért nem működött az összes fék, beleértve a második körös fékrendszert.

Mindez súlyos koncepcionális hibára utalhat, ami nem volt előre jelezhető a CAF által hozott nemzetközi független szakértői bizonyítványból, és eddig nem tűnt fel az engedélyező Nemzeti Közlekedési Hatóságnak sem.

A baleset okának pontos meghatározása nélkül egyelőre csak találgatni lehet, hogy a hiba kiiktatásához újra kell-e kábelezni az összes szerelvényt, vagy a szoftvert kell módosítani. Az utóbbi esetben minden járművet újra engedélyeztetni kell, beleértve a már forgalomba adottakat is. Ez több hónapos csúszást jelenthet az egyébként is feszes ütemtervű villamosbeszerzési projektben.

A sok vargabetűvel tarkított közbeszerzési pályázatot ugyanis jelentős késéssel tudta lezárni a Budapesti Közlekedési Központ. A jogerős eredményt a Skoda által indított jogorvoslati eljárás miatt csak tavaly márciusban hirdethették ki, így a projektet csupán 2016-ban zárhatta volna le a főváros, kicsúszva ezzel a tavaly zárult uniós pénzügyi ciklusból. A támogatás részleges elvesztését kivédendő a BKK megállapodott a céggel: a CAF felgyorsítja a gyártást, cserébe a BKK tízzel több villamost rendel.

Így 3,5 milliárd forinttal nőttek a projekt költségei. (Az eredetileg rendelt 37 Urbos–3 típusú villamosért 27 milliárd forintot fizetett volna a fővárosi önkormányzat.) A CAF így összesen 47 új villamost szállít Budapestre 2016 első feléig.

Nem ez volt az egyetlen galiba a spanyol villamosokkal. Januárban kiderült, hogy a közlekedési hatóság kiegészítő vizsgálatokat kért az 1-es villamos új, kelenföldi szakaszának átadása előtt. A hatóság ugyanis az engedély kiadása előtt legalább egy hídmérnök számításait látni szerette volna arról, hogy a Rákóczi híd valóban elbírja-e a tervezettnél két-három tonnával nehezebb spanyol villamosokat. Csakhogy a BKK sem a számításokat, sem a próbaterhelést nem rendelte meg előre.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.