A területen megmaradó élő fákat két és fél méter magas kalodával kell védenie a kivitelezőnek – tájékoztatta a Népszabadságot az újbudai önkormányzat. A további favágásra a XII. kerület adott engedélyt.
|
155 fa kivágására kaptak engedélyt Teknős Miklós / Népszabadság |
A BKK – hangsúlyozták a közlekedési cégnél – igyekszik kerülni az indokolatlan fakivágásokat, már a projekt kezdetén is kevesebbet döntöttek ki, mint lehetett volna.
A kivágott fákat 166, átlagosan hat centiméter törzsátmérőjű díszfacsemetével pótolják, valamint 98 sorfát és 4370 cserjét ültetnek majd. A Hengermalom úton pedig füvesített pályán halad majd a villamos. A fapótlás határideje az 1-es villamos nyomvonalának hivatalos átadásának napja, de legkésőbb 2015. november 30.
Az 1-es villamos meghosszabbításához hétfőn kezdett hozzá a kivitelező Colas Alterra Zrt. A Rákóczi híd–Szerémi út–Hengermalom út között épülő 3,2 kilométeres új villamos szakasz megépítésére, illetve a Kerepesi út és a Közvágóhíd közötti korábban épült szakasz felújítására 13,3 milliárd forintért vállalkozott a cég. Az új szakasz 2015 első felében készül el.
Talán végre sikerül
Az 1-es villamost már a Rákóczi híd 1995-ös átadásakor át akarták vezetni Budára, de elfogyott a pénz. Az uniós pénzcsapok öt évvel későbbi megnyitásakor ismét napirendre került a kérdés. A főváros megrendelte a terveket, de a Fidesz és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület támadta a projektet, mondván, jobb helye is lehetne az eurómillióknak annál, hogy új végállomást építsenek a semmibe az 1-es villamosnak.
Az 1-es és a 3-as villamos felújítását és meghosszabbítását célzó projektre 2011-ben kötötték meg a támogatási szerződést. A beruházás összértéke 44,4 milliárd forint, amelynek 94 százalékát az unió biztosítja, az állam 5,6 milliárdot, a főváros 2,5 milliárdot tesz hozzá.
A beruházást végül tavaly ősszel kezdték el. Az első ütemben a Bécsi út és a Kerepesi út közötti pálya újul meg, a második ütem a Közvágóhídig fennmaradó régi pályaszakasz és a Hengermalom út–Fehérvári út kereszteződésében megépülő ideiglenes végállomás kialakítását foglalja magában. Az utóbbit később áthelyeznék az Etele térre, összekapcsolva ezzel az 1-es villamost az új 4-es metróval.
|
Építés előtt rombolás Teknős Miklós / Népszabadság |
A pálya a régi, 8,3 kilométer hosszú szakaszon is megújul, új áramellátási rendszert kap, és a megállók is átalakulnak, akadálymentesek és fedettek lesznek. Az új síneken a sok vargabetűvel tarkított közbeszerzési pályázaton végül diadalmaskodó spanyol CAF-nak a szerelvényei közlekednek majd. A cég kétféle kocsit szállít – 25 darab 34 métereset és 12 darab 56 métereset – mintegy 44,1 milliárd forintért 2015 szeptembere és 2016 májusa között.
Az uniós támogatással azonban jövőre el kell számolni. A villamostender csúszása miatt veszélybe került az uniós támogatás egy része, de a kormány tavaly határozatban vállalta az uniós cikluson átnyúló elemek finanszírozását részben a 2014–2020 közötti uniós közlekedésfejlesztési program, részben saját források terhére. A BKK szerint ezzel biztosítva van az uniós zárás utáni költségek fedezete is.