A LEGNAGYOBB ÉRVÁGÁST Simicska Lajosnak a közbeszerzéseken korábban taroló Közgép Zrt. kiszorítása jelenti. Pedig a tavalyi év még jól indult: a cég és partnerei 430 milliárdnyi megbízást kaptak. A viharfelhők azonban már 2014 nyarán gyülekeztek. Először vitatható indokkal visszavontak olyan közbeszerzéseket, melyeken a Közgép is indult. A következő lépcsőben a projekt gazdája valamilyen hivatkozással érvénytelennek nyilvánította a pályázatukat, pedig ők tették a legkedvezőbb ajánlatot. Végül a Közbeszerzési Döntőbizottság el is tiltotta a céget három évre a közbeszerzésektől. Simicskáék perre vitték a döntést, de hiába függesztette fel az eltiltást a bíróság, a Közbeszerzési Hatóság ezt nem fogadta el. A Közgép keresetéből kiderül: hazai árbevételének 97 százaléka a közbeszerzéssel elnyerhető megrendelésekből származik. Ha ezek elfogynak, nem sokáig tudja majd fizetni mintegy nyolcszáz munkatársát.
Beruházások, amelyekről a Közgép lemaradt:
– M0-s autóút déli szektorának felújítása, új Duna-híd építése. A közbeszerzést 2014 nyarán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium leállíttatta. Becsült érték: 30-35 milliárd.
– M0-s déli szektor 8,5 kilométere, régi zajárnyékoló falak elbontása, újak építése, a biztonsági korlátok telepítése. Előzetes mérnökár: 1,8 milliárd. Közgép-ajánlat: 1,063 milliárd forint.
– Győr-Gönyű kikötő fejlesztése. Közgép-konzorciumi ajánlata: 6,67 milliárd forint.
A HÁBORÚ LEGFŐBB TÉTJE, hogy mi lesz a jobboldali sajtóval. A februári szakítás óta szinte teljesen eltűntek az állami hirdetések Simicska médiájából. A Figyelő szerint ez júliusig listaáron 4,8 milliárdos mínuszt jelentett. Bár az állam idén eleve 6,2 milliárddal kevesebbet kampányolt, mint a tavalyi év hasonló időszakában, az arányok világosan mutatják: az elvonással Simicskáékat büntette.
– A reklámokat közvetítő IMG Kft. is kiesett a pikszisből: a korábbi években szinte minden megbízást besöprő cég idén már elbukta a közmédia tenderét, a 25 milliárdos kommunikációs közbeszerzésen pedig már el sem indult.
– Plakátcégei komoly versenytársat kaptak a piacon, miután Orbán barátja, Garancsi István felvásárolta az ESMA nevű társaságot. Rögtön az adásvétel után a parlament újra engedélyezte a reklámtáblák kihelyezését az utak mellé.
NEM KÍMÉLTE A KORMÁNY Simicskáék agrárvállalkozásait sem.
– A háború előtt a Mezort-csoport az elnyert területalapú támogatásokat tekintve a második legnagyobb agárérdekeltség volt az országban.
Így a második legnagyobb vesztese lett annak a kormánydöntésnek, hogy az 1200 hektár fölötti területekre jutó uniós dotációt nem fizetik ki. Az elszenvedett veszteség százmilliós mértékű.
– Hasonló nagyságrendű kiesést okoz, ha a csoport – ahogyan ennek a jelei már látszanak – elesik a fejlesztési célú uniós agrártámogatásoktól is.
– A birtok is egyre kisebb lesz: a Simicska-érdekkör lejáró földbérleti szerződéseit rendre nem hosszabbítják meg, és a pályázat nélkül, ideiglenes hasznosításba kapott földeket is vissza kell adniuk.