A sorozatgyártás ugyanis csak az új járműre vonatkozó típusengedély birtokában kezdhető meg. A folyamat végén pedig minden kocsinak egyenként meg kell szereznie az üzembe helyezési engedélyt. Ez 220 külön procedúrát jelent.
A kormány már a kampány alatt egyértelművé tette, hogy járművekre nem kaphat uniós pénzt Budapest. A hitelfelvételhez ugyan hozzájárult, de az állami garanciáról továbbra sincs hír. Rossz előjel, hogy az idén lejáró BKV-adósságok kiváltására sem vállalt kezességet. Nem is akadt bank, amely így hitelt adott volna.
A BKV egyelőre csak feltételes közbeszerzési eljárást hirdethet a kocsifelújításra. Ennek értelmében a gyártó cégek annak tudatában tesznek majd ajánlatot, hogy a fővárosi cég a szerződéskötés előtt visszaléphet a fedezet hiányára hivatkozva.
A tendert pedig eredménytelennek nyilvánítják, akár megfeleltek a feltételeknek a pályázatok, akár nem. A felesleges munka kockázata pedig jelentős felárral bír a piacon. Kivéve, ha a gyártó erősen bízhat a sikerben.
A Népszabadság információi szerint a BKV berkein belül már most csaknem kész tényként kezelik a kocsikat eredetileg gyártó orosz Metrowagonmash győzelmét. A cég állítólag felújítás helyett gyakorlatilag új kocsikat szállítana. A felújítás álcája csak arra kell, hogy az uniós szabályokat kijátsszák.
Az orosz félnek van még egy aduja. Ez pedig az előfinanszírozás. A fővárosnak így nem kellene bankokkal alkudoznia, utólag a gyártónak fizetnének a kocsikért. Ráadásul, ha az üzlet a paksi szerződés uszályán érkezik, az állami kezesség se kérdéses. Az üzlet körül egyébként lapunk meg nem erősített belső információja szerint Kocsis István, a BKV és a paksi atomerőmű korábbi vezérigazgatója bábáskodik.
A projektirányító bizottság vezetésével hivatalosan Horváth Piroskát, az M4-es építését koordináló DBR Metró projektigazgatóját bízták meg. Tarlós István főpolgármester külön kérésére viszont alakult egy külsős szakértői bizottság is, ám ez csupán egyszer ült össze eddig.
A titoktartási szerződés aláíratása óta egyszer sem sikerült leülni a szakszervezeti, illetve szakmai civil szervezetek képviselőivel, akik közül több is jelezte, érdemi információk híján nem kíván részese lenni a „színháznak”.
A BKV ennek ellenére időközben arra kényszerült, hogy új típusengedélyért folyamodjon az NKH-hoz. Az előzőt még tavaly októberben kérte meg a cég, ám az ahhoz mellékelt műszaki specifikáció a hírek szerint számos oroszbarát kikötést tartalmazott, ezek java részét állítólag törölték az új műszaki leírásból.
A tenderdokumentációt október elején tárgyalta a BKV igazgatósága is. Bár a pályázat megindítására alkalmasnak tartotta, de a tulajdonosi preferenciák és kockázatok okán elküldték a városvezetésnek, ám az a kampány sodrában nem ért rá ezzel foglalkozni.
Egyelőre nem kaptak visszajelzést a Miniszterelnökség közbeszerzési felügyeleti főosztályától sem, ahová a kötelező minőségbiztosítás miatt küldték el. Jóváhagyásuk nélkül azonban nem írható ki a tender.