galéria megtekintése

Gaskó túltolta a habzsi-dőzsit, de most mindent megmagyaráz

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 27. számában
jelent meg.


Boda András
Népszabadság

Százezres vacsoraszámla, tízmilliós benzinköltség, harmincmilliós autó – a VDSZSZ Szolidaritás új vezetése szerint cseppet sem volt takarékos a vasutas-szakszervezet korábbi vezetője. Gaskó István, aki tételesen reagált a vádakra, úgy véli, hecckampány indult ellene. A rendőrség nyomoz.

Több millió forintra tehető az az összeg, amelyet az utóbbi négy-öt évben gyanús körülmények között fizetett ki a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezet (VDSZSZ) Szolidaritás korábbi elnöke, Gaskó István – így összegezte vádjait a szervezet jelenlegi vezetője. Halasi Zoltánt azután kerestük meg, hogy előbb a Magyar Hírlap, aztán az Index írt arról, pénzügyi visszásságok sorát tárták fel a VDSZSZ-nél azok a vizsgálatok, amelyeket májusban, a szervezetet 25 évig vezető Gaskó István leváltása után indítottak.

Halasi első tételként azt említette, hogy Gaskó öt évvel ezelőtt mintegy 30 millió forintért vásárolt egy Audi A6-os személygépkocsit, s 2010 tavaszától idén májusig mintegy 14,5 millió forintot tankolt el.

Az összeg mellett feltűnő az is, hogy  a számlák szerint akadt példa arra, hogy egy nap alatt bő 130 ezer forintért vásárolt üzemanyagot. Egy más esetben a számlák azt sejtetik, hogy majd kétszer annyit tankolt az autóba, mint amennyi belefért a tartályba.

Mindemellett Halasi szerint majd négy év alatt 4,4 millió forintot hagyott Gaskó étteremben és szállodában, volt, hogy egy kétfős vacsoráért fizetett 175 ezer forintot. Ami pedig a hoteleket illeti, a jelenlegi elnök szerint Gaskó budapesti lakosként olykor a fővárosi Kempinskiben vagy a Hiltonban szállt meg. A vitatott pénzügyek között szerepel egy olasz út is, amit Halasi lapunknak is „előnászútnak” nevezett. A volt elnök, feltehetően a feleségével járt Olaszországban a „céges” Audival, ami azonban lerobbant, és több mint 600 ezer forintba került a kocsi szállítása és a bérautó.

 

Halasi Zoltánt – aki korábban is tagja volt a VDSZSZ Szolidaritás vezetésének – megkérdeztük, miként lehetséges, hogy ezek a kiadások eddig nem szúrtak szemet. Szerinte ennek egyfelől az az oka, hogy a költségek egy része a VDSZSZ Szolidaritás ernyőszervezeténél, a VDSZSZ Szövetségnél jelentek meg, sok esetben pedig egy nem részletezett költségvetési soron bújtatták el a kétes kiadásokat. A visszás pénzügyek miatt bejelentést tettek a rendőrségen, ahol részint ezért, részint pedig más ügyek miatt nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanúja miatt nyomozást rendeltek el.

Hecckampány?

Gaskó István, a Liga és a VDSZSZ Szövetség elnöke lapunknak mindenekelőtt leszögezte, nem ismeri pontosan azokat a dokumentumokat, számlákat, amelyek alapján Halasi Zoltán és alelnöke, Bárány Balázs Péter hecckampányba kezdett ellene a sajtóban, ráadásul az iratokat jogszerűtlenül tartják maguknál.

Halasi Zoltán, Gaskó István és Bárány Balázs Péter 2008-ban még együtt jelentette  be a határozatlan idejű vasutassztrájkot
Halasi Zoltán, Gaskó István és Bárány Balázs Péter 2008-ban még együtt jelentette be a határozatlan idejű vasutassztrájkot
Szigetváry Zsolt / MTI

Ezzel együtt tételesen reagált a vádakra. Mint mondta, 2010-ben valóban vásárolt a VDSZSZ Szövetség egy Audi A6-ost, aminek az ára megközelítőleg 30 millió forint volt, ám ez nem terhelte a szervezet büdzséjét. – Egy külső támogató révén jutott a VDSZSZ forráshoz, azzal, hogy a felajánlott összeget csak szolgálati autó vásárlására használhatjuk fel – mondta Gaskó István,

aki nem kívánta megnevezni a támogatót.

Az öt év alatt majd 15 millióra rúgó benzinszámla kapcsán úgy fogalmazott, ahogy a korábbi alelnöke, Bárány Balázs Péter, úgy ő is használhatta magáncélra is az autót, és üzemanyag-költségtérítést is kaptak. Számításai szerint átlagosan havonta 4-5 ezer kilométert autózik, ennek úgy kilencven százalékát hivatalos ügyekben, vagyis

nem tartja kizártnak, hogy öt év alatt hasonló nagyságrendű összegért tankolt.

Annak kapcsán, hogy a hivatkozott számlák szerint olykor több üzemanyagot vásárolt, mint amennyi a kocsiba belefért, úgy reagált: négy szolgálati autója van a VDSZSZ-nek, és előfordulhatott, hogy egyszerre többet tankoltak meg. Egy alkalommal pedig emlékei szerint a kúton technikai hiba történt, így többször számlázhattak ki egy tételt. Ami az olasz utat illeti: 2014-ben valóban volt az Audival magánúton Olaszországban, ahol tényleg lerobbant a kocsi, s emiatt szállításra, javításra volt szükség, valamint bérkocsira is, hogy folytathassa az előre eltervezett programját. Azt nem tudta felidézni, hogy mindez tényleg 600 ezer forintba került volna, de azt igen, hogy az assistance-szolgáltató kifogástalannak találta a kint kiállított számlákat.

Hivatalos fogyasztás

„Ki van zárva” – fogalmazott Gaskó annak kapcsán, hogy két főre 175 ezres számlát hozott össze egy étteremben. Szerinte inkább tizenketten lehettek, s leszögezte, csak hivatalos ügyekben fogyasztott étteremben a szakszervezet kontójára. Cáfolta, hogy akár csak egyszer is budapesti luxushotelben éjszakázott volna a VDSZSZ pénzén, olyan viszont előfordult, hogy indokolt esetben állták a belföldi vagy külföldi tárgyaló partner szállásköltségeit.

Gaskó megjegyezte: volt, hogy a szállodákban tartott tárgyalásokra

elkísérte egy fontos pozícióban lévő munkatársa, aki egyébként később a felesége lett.

Gaskó István – aki nem tud arról, hogy bármilyen vizsgálat, nyomozás indult volna – fontosnak tartotta elmondani, hogy a VDSZSZ gazdálkodását, beszámolóját évről évre legalább négy szervezet ellenőrizte és találta mindig rendben. A négy szervezet közül pedig legalább kettőben tag volt Halasi Zoltán és Bárány Balázs Péter, vagyis több mint furcsa és hiteltelen a két, „puccsal, jogszerűtlenül” hatalomra jutott vezető fellépése.

Vádak pontról pontra

• Audi A6-os 30 millió forintért

• 14,5 milliós üzemanyagszámla öt év alatt

• Gyanúsan drága tankolások

• Költséges olasz kirándulás

• Horribilis éttermi számlák

• Éjszakázás luxushotelben

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.