Elhalasztatnák az iskolák államosítását
A HAT a távirati irodához eljuttatott közleményében úgy fogalmaz: a pedagógusok bérkompenzációjának elhalasztásáról szóló bejelentés azt jelenti, hogy a kormány megkezdte a köznevelési rendszer átalakításának felülvizsgálatát. A szervezet az állásfoglalásában azt javasolja, hogy a kabinet az életpályamodell bevezetésének elhalasztásával egyidejűleg halassza el a pedagógusok munkaterhelésének növelésére vonatkozó szabályozás bevezetését is, dolgozza ki az értékelés részletes kritériumrendszerét és eljárási szabályait. Indítványozzák egyben a kötelező óraszám emelésének felülvizsgálatát, az iskolában való kötelező tartózkodás szabályának eltörlését.
Javaslataik között szerepel, hogy az Országgyűlés módosítsa a köznevelési törvénynek az iskolák államosítására vonatkozó szakaszait, tegye lehetővé, hogy az önkormányzatok, ha akarnak, továbbra is fenntartók maradhassanak. Felszólították az oktatási kormányzatot, hozza nyilvánosságra, hogy miként képzeli "a kistelepülési iskolák korábban bejelentett összevonását", és mit javasol az így munkanélkülivé váló pedagógusok további foglalkoztatására.
Kitértek arra is, hogy a költségvetési-finanszírozási feltételek tisztázásáig, a tankerületek feladatkörének részletes szabályozásáig, létrehozásuk befejezéséig halasszák el az önkormányzati intézmények átvételét, és ennek megfelelően "tolják ki" az önkormányzatoknak az iskolák fenntartására, illetve a működtetés vállalására vonatkozó döntésük határidejét is.
Tisztázzák a finanszírozás rendszerét és eljárási szabályait, legyen egyértelmű és átlátható az iskolák, az önkormányzatok és az iskolafenntartás napi gyakorlati feladatait ellátó Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) járási szervezeti egységei közötti kapcsolat! – szólított fel a hálózat, szorgalmazva az állami fenntartásba kerülő iskolák igazgatóira vonatkozó kinevezési szabály módosítását is.
A HAT pontosítaná az alapítványi és magániskolák státusát is. Elfogadhatatlannak tartja a hálózat egyebek mellett azt is, hogy a középiskolai korosztály harmadát kitevő szakiskolás diákok esetében a közismereti műveltségtartalmak megismerése, a hozzá kapcsolódó kompetenciák fejlesztése, az életen át tartó tanulásra való felkészítés az általános iskolai tanulmányokkal befejeződik.