– Életfogytig tartó kussolás? Ezt kell aláírnom, hogy innovatív pedagógus lehessek? – kérdezi egy neves közoktatási intézmény neve elhallgatását kérő tanára, aki az „elit pedagógusok” közé akart bekerülni.
A pedagógus-életpályamodellben a tanárok a gyakornoki státuszból a szakma krémjéig, a kutató pedagógus kategóriáig juthatnak el. Elvileg a kategóriák ugrása többletmunkával jár, de a fizetések is magasabbak. A központosítás után minden pedagógus az I-es kategóriába került, s az léphetett a II-esbe, aki a portfóliófeltöltős procedúrában részt vett. Tavaly lehetővé tette a kormány, hogy akik szaktanácsadói munkát vagy minősítést végző szakértői munkát vállalnak, a II-ből a III-as kategóriába kerülhetnek. Az ősszel azonban új felhívás jelent meg: a pedagógus III-as besorolással párhuzamosan megnyílt az innovatív pedagógus kategória is. Ide azokat várták, akiknek a nevéhez pedagógiai fejlesztés fűződik. Mint kiderült, ez a pályázat egy a TÁMOP alatt futó, tehát uniós forrásból finanszírozott projekt.
– Decemberben, egy péntek éjjel jött az e-mail, hogy hétfő éjfélig töltsem fel az összes dokumentumot, ami bizonyítja, hogy egész életemben innovatív tanár voltam – mondja forrásunk. Annyira szervezetlen volt a pályáztatás, hogy a határidőket hosszabbítgatni kellett. A pályázók semmit nem tudtak a kiválasztás szempontjairól, a minősítést az Oktatási Hivatal végezte, de annak utolsó szakaszát átadta egy szegedi cégnek, a Qualitas Tanácsadó és Szolgáltató Kft.-nek. Az kérdéseket vet fel: mi köze egy cégnek a pedagógusok minősítéséhez?