galéria megtekintése

Most adják meg a kegyelemdöfést az oktatásnak?

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 29. számában
jelent meg.


Ónody Molnár Dóra
Népszabadság

A szakma attól tart, hogy Hoppál Péter, a Fidesz szóvivőjének államtitkári megbízása végképp leértékeli az oktatást.

Még mindig nagy a bizonytalanság annak kapcsán, hogy ki lesz Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár utóda. Mint ahogy azzal kapcsolatban sincsen döntés, legyen-e önálló, integrált államtitkársága a közoktatásnak és a felsőoktatásnak. Annyi bizonyos, hogy Hoffmann legesélyesebb utódjaként Hoppál Pétert, a kormánypárt szóvivőjét emlegetik, aki egyébként szívesen cukrászdázik a leköszönő államtitkárral, ahogy arról a 444.hu nemrégiben beszámolt.

Hoppál Péter
Hoppál Péter
Sóki Tamás / MTI

Ahogy azt korábban megírtuk, az oktatás szereplői közül többen aggódva figyelik a kormányalakítással összefüggő eseményeket, a közoktatás egyik vezető pozíciójának lehetséges örököséről pedig úgy vélik: Hoppál kinevezése azt szimbolizálná, hogy a miniszterelnök teljesen leírta a közoktatást. A poszt „elnyerése” a Fidesz szóvivőjének önéletrajzából, szakmai érdeklődéséből ugyanis nem feltétlenül következik.

 

Mint azt korábban már megírtuk, Hoppál elsősorban egyházzenei vonalon szerzett szakmai érdemeket. A karnagy és tanár végzettségű politikus korábban egy zenei közoktatási intézményt is vezetett Pécsen. A közben politikusi pályára váltó Hoppál 2009 óta tagja az Országgyűlésnek. Kétségtelen: annyi köze mégiscsak van az oktatásügyhöz, hogy az eltelt években tagja volt a parlament oktatási bizottságának. A bizottsági tagok közül többen úgy emlékeznek, hogy nem volt túl aktív e munka során, érdeklődést nemigen mutatott a téma iránt. Viszont hűen kiszolgálta Orbán Viktort, amikor Michl József kereszténydemokrata politikussal karöltve nyújtották be a nemzeti köznevelésről, illetve a tankönyvpiac rendjéről szóló törvény módosító csomagját. A kormánypárton belül is van aggodalom Hoppál kinevezése kapcsán, ugyanis az EU 2020-as stratégia miatt Magyarországnak rendszeresen részt kell vennie nemzetközi konferenciákon.

Osztolykán Ágnes leköszönő LMP-s politikus, a bizottság alelnöke is megerősíti információnkat: a köznevelési poszt várományosa nemigen mutatott érdeklődést az oktatás iránt a bizottsági munkában. Osztolykán afféle szürke eminenciásként emlékszik Hoppálra, aki magától semmit nem kezdeményezett az elmúlt négy évben.

– Nyilván bábfiguraként viszi tovább az oktatás ügyét – mondja az LMP oktatási szakpolitikusa, aki szerint a 2013-as szóvivői kinevezése után Hoppál már nem állt be a bizottság által kezdeményezett ügyek mögé.

Az MSZP politikusa, egykori szakminisztere is hasonlóan nyilatkozott lapunk megkeresésére. Hiller István azt mondja: a 2000-es évek második felében, amikor Hoppál a pécsi Fidesz frakcióvezető-helyettese, majd vezetője volt, korrekt viszonyban álltak. A Fidesz 2010-es győzelme után viszont – állítja a szocialista politikus – Hoppál a parlamenti bizottságban „az egyházi iskolafoglalás egyik meghatározó alakja volt”. Vagyis: az önkormányzati iskolák állami központosítása előtt ösztönözte, hogy a jól működő iskolákat inkább az egyház vegye át, mint az állam. – Tudták jól, hogy egy püspökkel, egy plébánossal még mindig jobb együttműködni, mint egy állami iskolafenntartó monstrummal – fogalmazott lapunknak.

Hiller István szerint Hoppál Péter oktatási elképzelései inkább Pokorni Zoltánéihoz állnak közelebb, mint Hoffmann Rózsáéhoz, de ennek alig-alig adta tanújelét. Az elmúlt években – különösen szóvivőként – még inkább próbálta elkerülni, hogy úgy tűnjék, a Pokorni-kör része.

Hoppál 2006-tól a pécsi megyei jogú önkormányzatnak is tagja volt. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének helyi ügyvivője szerint itt sem mutatott komoly érdeklődést az oktatásügy iránt. Nagy Erzsébet lapunknak elmondta, az államosítás előtt az Oktatási és Kulturális Bizottság oktatási albizottságának nem is volt tagja (miközben a teljes bizottságnak elnöke volt). A pécsi érdekvédő szerint Hoppál „kerülte az oktatási ügyekkel kapcsolatos egyeztetést”. Nagy Erzsébet azt is elmondta, nemigen lehetett oktatási témákat megvitatni vele, mert Hoppál „vagy elérhetetlen volt, vagy hárított”.

– Egyszer – még tán 2010-ben – járt a PDSZ-irodában. Akkor megkérdeztük oktatási elképzeléseiről, meg a Fideszéről is, de csak annyi volt a reakciója, hogy a párt vezetője bízik benne, és ő igyekszik megfelelni a párt elvárásainak. Ennek nagyjából meg is felelt, mert sok, az oktatást sújtó előterjesztést megszavazott országgyűlési képviselőként – köztük olyat is, amellyel sikerült szétverni a város legnagyobb oktatási intézményében folyó, jól bevált óvodaiskolai programot – fogalmazott a PDSZ pécsi szervezetének ügyvivője.

Pedig – ha felkérik és elvállalja a pozíciót – Hoppálra nagy munka vár. Az elmúlt négy évben központosított, azonban minden elemében recsegő-ropogó rendszer hibái napi szinten ütköznek ki. A problémák pedig családok millióinak életét keseríthetik meg. És hogy ezekkel a feladatokkal egy oktatási és államigazgatási kérdésekben látszólag felkészületlen szóvivő hogyan fog megküzdeni, már csak azért sem mellékes, mert a parlament illetékes bizottságának vezetése már a Jobbik kezében van. Dúró Dóra, az Országgyűlés oktatási bizottságának leendő szélsőjobbos vezetője néhány hete úgy nyilatkozott: „ha egy cigány kisgyerekkel játszik a kislányom, önmagában emiatt nem szólok rá”.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.