galéria megtekintése

Elegük lett a MÁV-ból, mégis sztrájkolni fognak a vasutasok

4 komment


Lencsés Károly

A saját hétfőn nyilvánosságra hozott bérajánlatát vonta vissza csütörtökön a MÁV, amire a szakszervezetek úgy reagáltak, hogy sztrájkot hirdetnek. A részleteket pénteken sajtótájékoztatón ismertetik.

Sztrájkra készülnek a vasutasok, mert a cég vezetősége csütörtökön visszavonta saját korábbi, hétfőn sajtóközleményben is nyilvánosságra hozott bérajánlatát. Eszerint a MÁV 38 ezer dolgozója – illetve közülük az a 36 ezer ember, aki nem keres havi 450 ezernél többet – az idén 2,2 százalékos fizetésemelésre számíthatott volna január 1-jéig visszamenőleg. Emellett ígérték, hogy fél százalékkal emelik az önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulást, és két alkalommal 25-25 ezer forint egyszeri kifizetését is kilátásba helyezték. Ez 150 ezer forintos havi fizetés esetén éves szinten 5,4 százalékos plusz volna.

Fotó: M. Schmidt János / Népszabadság

Ehhez képest a MÁV csütörtöki ajánlata már személyenként átlagosan csak három százalék volt, és felszólították az érdekképviseleteket, mondják meg maguk, ebből a keretből milyen módon kívánnak differenciálni. Egyébként nem aprópénzről van szó, mert a közlekedési cégnél egyszázaléknyi fizetésemelés nagyjából egymilliárdos pluszkiadást jelent. A szakszervezeteket ez azonban nem hatja meg, és pénteken sztrájkot hirdetnek. A részleteket sajtótájékoztatón ismertetik.

 

A MÁV-nál működő érdekképviseletek egyébként már hétfőre is sajtótájékoztatót hívtak össze. A társaság ugyanis korábban a keresetek félszázalékos – szintén differenciált – emelésére tett ajánlatot. Miután ezt elfogadhatatlannak találták, és az egyeztetéseken az álláspontok nem közeledtek, a szakszervezetek úgy vélték, ideje a nyilvánosság elé állni. Az akkori meghívó szerint azt kívánták bejelenteni, hogy a tervezett munkabeszüntetésre hol és mikor kerül sor, s az milyen módon érinti az utazóközönséget.

Az eseményt azonban akkor lefújták, mert a cég előállt egy elfogadhatónak tűnő javaslattal. Arról csak azért nem született azonnal megegyezés, mert a szakszervezetek szerették volna, ha a kétszer 25 ezer forintos egyszeri kifizetést december végén alapbéresítik – ami a jövő évi fizetések szempontjából érdekes –, s emellett megállapodás születik a kollektív szerződés módosításáról, valamint a vasutasok életpályamodelljéről. Erről azonban a társaság vezetősége nem tudott dönteni, hanem a tulajdonosi jogokat gyakorló Nemzeti Fejlesztési Minisztérium véleményét kérték.

Csütörtökön viszont minden a feje tetejére állt. Szakszervezeti körökben nem tudják, hogy mi történt, de kézenfekvő a megoldás: a szaktárca nemcsak a függőben levő kérdésekben utasította el a szakszervezetek követeléseit, hanem azokban is, amelyekre a társaság menedzsmentje igent mondott. Ez meglehetősen furcsa helyzet, és a későbbiekre nézvést vélhetően megnehezíti a tárgyalófelek helyzetét.

Most annyi viszont igen valószínű, hogy leáll a MÁV. Ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy a távolsági járatok felét, míg az elővárosi viszonylatok kétharmadát a személyszállítási törvény szerint közlekedtetni kell. A napi háromezer vonat jelentős része még e szerint is kimaradhat.

A még elégséges szolgáltatásról egyébként a munkaadóval egyeztetni kell, és ha nem születik megállapodás, a végső szót a bíróság mondhatja ki. A sztrájktörvény legutóbbi – a munkavállalói jogokat erősen korlátozó – módosítása óta különben még egyetlen közlekedési cégnél sem szüntették be a munkát.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető