galéria megtekintése

„Elcsúfítja a lányokat a matematika”

18 komment


Czene Gábor

A férfiak és nők egyenlősége szempontjából Magyarország a ranglista utolsó harmadába került. A vizsgált 145 ország közül az eleve siralmas 93. helyről tavaly a 99.-re csúsztunk vissza – rögzíti tanulmányában Szilasi Katalin, a Budapesti Corvinus Egyetem szocio­lógia mesterszakának hallgatója a The Global Gender Gap kimutatására hivatkozva.

A nemzetközi jelentés készítői a gazdasági és politikai életben, az egészségügyben és az oktatásban vizsgálják a nők jelenlétét. Az országok sorrendje a négy terület elemzésének összesített eredménye alapján alakul ki.

Magyarország lemaradása főleg a nők politikai életben való részvételét tekintve drámai. Az oktatásban a középmezőnyhöz tartozunk. Első ránézésre nincs is semmi gond, a középiskolai beiskolázások aránya megegyezik a két nemnél, a felsőfokú tanulmányokat folytató diákok körében még nagyobb is a nők aránya. A nemek egyenlősége azonban csak a beiskolázási arányokban valósul meg. Bár az ezredforduló táján kedvezően változott a helyzet, ma is folytatódik az egészségügyi és szociális szakma elnőiesedése. Műszaki területeken nem látható a nők térnyerése, legfeljebb nagyon lassan. A képzési irányokban meglévő különbségek a pályaválasztásban, majd az elérhető jövedelmekben is megmutatkoznak.

Az egyenlőtlenségek felszámolásához jó tankönyvek is kellenek. Szilasi Katalin négy, alsó tagozatos diákok számára készült kísérleti tankönyveket elemzett: környezetismeret, matematika, anyanyelv és kommunikáció, fogalmazás.

 

A könyvek látszólag ügyelnek a nemi egyenlőség fenntartására. Más a kép, ha azt vizsgáljuk, hogy milyen szerepekben vannak – és még inkább az, hogy milyen szerepekben nincsenek – ábrázolva a lányok és a fiúk. Szilasi kimutatta, hogy a férfiaknak csak két százaléka végez háztartási vagy házközeli munkát, míg a nőknél ez az arány 18 százalék.

A tankönyvek nem kizárólag a diákok világképét határozzák meg, befolyásolják a pedagógusok nézeteit is. Korábbi kutatások nyomán Szilasi arra jutott, hogy meglepő módon elsősorban nem a fiatal pedagógusok támogatják a nemek közötti egyenlőséget, hanem azok, akik idősebbek az átlagnál, régóta tanítanak, több iskolában is megfordultak már.

A legnagyobb arányban az „elfogadni vágyók” vannak: az ellenséges szexizmustól és nemi sztereotípiáktól elhatárolódnak, de a kevésbé ártalmasnak tűnő modern és jóindulatú szexizmus nem áll tőlük távol. A „modern szexizmus” ellenzi azokat a kezdeményezéseket, amelyek a nemi egyenlőtlenségek leküzdését célozzák meg, mondván, ezt az állapotot már elérte a társadalom, minden további intézkedés pozitív diszkrimináció. A „jóindulatú szexizmus” gyenge, támogatásra szoruló szerepben jeleníti meg a nőket, akik megbecsülést kapnak a tradicio­nális női szerepkörbe illő feladat elvégzéséért

Felsőbb szinteken sem ártana némi tudatformálás. Szilasi Katalin egyik ismert egyetemünk professzorának kiszólását választotta tanulmánya címéül. Az illető nyilvánosan, egyetemisták százai­nak füle hallatára közölte: „A lányok nem értenek a matematikához, vagy ha igen, az megcsúnyítja őket”.

Kísérleti szakasz

Szilasi Katalin az Oktatási és Fejlesztési Intézet kísérleti tankönyvcsaládjából választotta ki az elemzett munkákat. A hároméves fejlesztési program első évében a tankönyvek elkészülnek, a másodikban kipróbálják, a harmadikban pedig a tanárok és diákok javaslatai, visszajelzései alapján átdolgozzák azokat. A tavaly készült első kiadások tehát – írta Szilasi – még nem számítanak véglegesnek. Vizsgálatuk ennek ellenére indokolt: a szerkesztők feltehetőleg­ legjobb tudásuk és meggyőződésük szerint adták ki könyveiket, minél kevesebb kritikát, változtatnivalót remélve.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.